Pagina 1 van 1

Handremblokjes verwijderen.

Geplaatst: za 14 mar, 2015 15:42
door Thijs
Heeft er iemand een lumineus idee om de handremblokje te verwijderen?
Met een klein schroevendraaiertje priegelen tussen de remschijf heeft twee blokjes opgeleverd.
De andere twee krijg ik er niet uit op die manier.
Iemand een idee zonder de klauwen te hoeven demonteren?

Iets er op lassen gaat niet. Schroefje er in draaien lukt niet...

Geplaatst: za 14 mar, 2015 16:02
door David
Waarom draai je de bouten waarmee de klauw vast zit niet wat los, dan haal je de blokjes er simpel uit.........

Zie het probleem niet zo?

Geplaatst: za 14 mar, 2015 17:46
door Bertje Beige
Ik zou de klauw zeker laten zitten, als dat mis gaat heb je kans op lekkage tussen de klauwhelften :!:
Draai de bouten er uit waar de hevels om draaien die de blokken bedienen. Dan kunnen de blokjes er makkelijk uit gehaald worden :wink:

Geplaatst: za 14 mar, 2015 18:20
door AZL57
met een flinke magneet..

Geplaatst: za 14 mar, 2015 18:59
door achtpeter
Je hebt inderdaad soms een handig wippertje nodig. Ik gebruik, na het losmaken van de excentrieken en de hefboompjes, een stukje verenstaal dat iets gebogen is. Dat hield ik over van een kapotte wissellijst, daar zitten in de hoeken van die veerkrachtige stripjes. Dat zijn ideale tooltjes. Voorheen lukte het me ook wel met een voelermaatje 0,40, waarvan de laatste centimeter iets is omgeknikt.

Geplaatst: za 14 mar, 2015 20:02
door DucKKnutsel
Met een voeller maat 1 mm kan je 'm binnen door zo uit drukken. Maar doe dit aan de voorkant aan de achterkant zit dat veertje dat dat blokje vasthoud.

Ff een tip voor montage haal bij de nw blokjes de verf van de rand en vijl een klein schuin kantje aan de blokken . Op deze manier krijg je de blokjes er makkelijker in en heb je niet dat slepende handrem blokje als je rijd. Met het inzetten druk je je blokje eerst achter tegen dat veertje en kantel je op die het blokje er in anders gaat die klemmen en word het een best geklooi om 'm er weer uit te krijgen.

Klauw los draaien en dan je blokjes er uit wippen gaat ook prima en soms kan het gewoon niet anders.
Maar er zit idd een rubber seal ring tussen (speciaal voor lhm olie) Van de 10 x kan het zijn dat het 7/8keer goed de andere keren heb je een nieuw sealtje nodig omdat die gaat lekken

Geplaatst: zo 15 mar, 2015 14:16
door Thijs
Een voelermaatje is inderdaad een goed idee.
De excentrieken had ik er natuurlijk al af.
Ik heb niet zo veel zin de klauwen los te halen i.v.m. de olie die er dan uit komt.
Maandag haal ik de blokjes op en ga er acht monteren.

Geplaatst: vr 20 mar, 2015 22:45
door Thijs
De voelermaat was inderdaad de oplossing.
Sommige blokjes bleken erg scheef af gesleten.
Wat me opvalt is dat als je schijven al wat dunner zijn geworden, de remblokjes niet erg ver te stellen zijn.
De blokjes schuiven dan zo ver naar binnen dat de excentrieken al gauw op maximaal uit komen.

Geplaatst: vr 20 mar, 2015 22:59
door DucKKnutsel
Klopt ik had ook al het idee dat die blokjes eerder dikker waren.