Pagina 1 van 1
Plakken versnellingsbak
Geplaatst: za 28 mar, 2015 14:49
door engelage
mijn standaard 2cv bak kraakt regelmatig bij het terug schakelen van 4 naar 3
ook kraakt hij soms vanuit stilstand naar 1 of achteruit .
de koppeling komt helemaal vrij( gecontroleerd op de brug ).
het lijkt of de bak inwendig blijft "plakken".
als de bak in vrij staat en de koppeling is ingetrapt kun je de frictie plaat gewoon rond draaien , maar dan draaien soms de wielen ook mee !!( alsof pris en secundere as nog gekoppeld zitten !!
na enig jutteren laat de bak "los', en kun je de frictieplaat draaien zonder dat de wielen mee draaien.
let op !! dit alles in de stand Vrij met ingetrapte koppeling.
wie heeft een idee wat de oorzaak van dit "plakken"zou kunnen zijn ?
de synchro groep is nieuw en er is niets van oneffenheden op te zien .
Geplaatst: za 28 mar, 2015 15:23
door AZL57
positie van je schakelstangen in de bak ok? Koppelingsplaat kan ook aan de drukgroep plakken.
Geplaatst: za 28 mar, 2015 15:48
door engelage
koppelingsplaat hangt gewoon vrij tussen vliegwiel en drukgroep .
kogeltjes en veertjes in deksel zitten ook mooi op hun plek .
het probleem is ontstaan nadat het boven deksel is los geweest Ivm lekkende pakking .+
in de bak is niets veranderd .alleen pakking bovendeksel , Priseas lager en priseas keering zijn vervangen.
Geplaatst: za 28 mar, 2015 18:26
door David
Mmmmm
Klinkt niet lekker......
Ben je er 100% zeker van dat het probleem niet vanuit de koppeling komt??
Geplaatst: za 28 mar, 2015 20:03
door engelage
Koppelingsplaat komt mooi vrij.
Je kunt de plaat met de hand/schroevendraaier rond draaien als je het pedaal in trapt.
Maar soms draaien de wielen dan ook mee , terwijl de bak in vrij staat
Geplaatst: zo 29 mar, 2015 11:36
door achtpeter
Van alle verschijnselen die je noemt, lijkt alleen het kraken bij het terugschakelen verontrustend. Mogelijk moet je de vertragingsveertjes in de schakelmof van de 3e en 4e versnelling vervangen. Probeer eerst eens of de bak ook kraakt als je terugschakelt met tussengas (double declutching oftewel dubbel klutsen). Als dat niet zo is, dan inderdaad die veertjes vervangen. Daarvoor hoeft niet de hele bak uit elkaar.
Afgezien van dat alles: Staat je stationair toerental niet te hoog?
Geplaatst: zo 29 mar, 2015 11:37
door achtpeter
Sorry, ik bedoelde: De veertjes van de 2e/3e versnelling.
Geplaatst: zo 29 mar, 2015 12:37
door David
Dat is inderdaad ook een goeie!
Stationair Toerental!
Ben benieuwd!
Geplaatst: ma 30 mar, 2015 10:45
door engelage
gaan we proberen met die veertjes .!!
dubbel klutsen gaat prima , dan kun je goed terug schakelen.
zelfs bij 4000 toeren is dit zonder kraken prima te doen.
stationair toerental staat zeker niet te hoog , eerder aan de lage kant.
deze week druk met werk , dus ik meld mij later wel weer .
bedankt voor de Tip !!
Geplaatst: di 7 apr, 2015 18:23
door Dabdriver
HJ is het al gefikst

Geplaatst: zo 10 mei, 2015 07:49
door engelage
Jep !! is gefikst !! bleken 2 problemen te zijn .
1e probleem : het hart van de Frictieplaat is 1 mm te dik( stalen midden deel met de 5 veertjes) , waardoor tijdens het ontkoppelen wel het frictie materiaal vrij komt( gecontroleerd met looplamp en schroevendraaier ) , maar het hart met veertjes juist op dat moment gaat klemmen op bevestiging Diafragma plaat ( de 5 klinknagels ).
hierdoor krijg je dus weer een vaste verbinding en draait de bak weer mee .
2e probleem is , dat door al het proberen en onderzoeken de synchro groep dus ook de geest had gegeven .
dus het anders afstellen van de koppeling ( diverse malen geprobeerd) had geen effect op het kraken omdat er dus ook schade aan de synchro was ontstaan .
dan blijf je dus zoeken naar een speld in een hooiberg .
nu zijn problemen opgelost met nieuwe drukgroep (met andere frictieplaat) en nieuwe synchro groep .
schakelt weer als het bekende "pakje Boter".

Geplaatst: zo 10 mei, 2015 10:39
door Dabdriver
Geweldig nieuws dus.
Kan je eindelijk lekker toeren met je automobiel!
