las vraag

Stel hier je vragen over lassen.
Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 2 jun, 2016 22:06

Knap gedaan, absoluut!

Maar of ik het mooi vind.......
Ben toch iets teveel een originaliteitsfreak, denk ik.

Maar wel respect voor hoe je voor elkaar krijgt!!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 2 jun, 2016 22:27

David schreef:Knap gedaan, absoluut!

Maar of ik het mooi vind.......
Ben toch iets teveel een originaliteitsfreak, denk ik.

Maar wel respect voor hoe je voor elkaar krijgt!!
Wil eigenlijk alleen maar zeggen dat je voor dit geld geen Magnotrons hoeft te gaan slopen.. (mijn mening).. Uiteindelijk moet je wel een beetje op je las(sen) kunnen vertrouwen...

Aan deze auto is straks alleen nog maar de bovenkant van de koets origineel de rest wordt aangepast/verbouwd.. (met de zegen van de RDW)
De auto stond al een tijdje te koop, niemand waagde zich eraan...

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » vr 3 jun, 2016 11:59

Mooi apparaat en zo te zien met verschillende hulpstukken. Daar is 2de hands moeilijk aan te komen en een nieuwe is duur.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 3 jun, 2016 12:35

LPGo wat bedoelde je nu met "geen Magnetrons slopen", vat m even niet?

Heb je foto's overigens nog een keer bekeken, ziet er toch heel erg strak uit hoor!!

Heb je ook een foto van hoe je het chassis hebt gemaakt?
Ziet er uit als een vliegtuigconstructie!
Gaaf!

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Bericht door Pino » vr 3 jun, 2016 14:27

Mooi apparaat en mooi resultaat LPGo! Ben jaloers op beide :lol:

Maar met een professioneel apparaat of bij proplassen zul je toch ook nog moeten kunnen beoordelen of je lassen wel goed zijn? Voor mij is veiligheid van een diy puntlasapparaat een groter vraagteken dan het beoordelen van de kwaliteit van de las.

Nu we toch iemand hebben met een goed apparaat en goede resultaten: weet jij hoe hoog de stroom is en de tijsduur per puntlas voor jouw apparaat/instellingen? En hoe dik is het materiaal dat je gebruikt?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 3 jun, 2016 17:02

David schreef:LPGo wat bedoelde je nu met "geen Magnetrons slopen", vat m even niet?
Kijk een paar posten terug daar wil iemand een magnetron slopen om een lasapparaat te bouwen

Heb je foto's overigens nog een keer bekeken, ziet er toch heel erg strak uit hoor!!
David schreef: Heb je ook een foto van hoe je het chassis hebt gemaakt?
Ziet er uit als een vliegtuigconstructie!
Gaaf!
Heb ik wel maar wil het eerst afmaken..

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 3 jun, 2016 17:10

Pino schreef:Mooi apparaat en mooi resultaat LPGo! Ben jaloers op beide :lol:

Maar met een professioneel apparaat of bij proplassen zul je toch ook nog moeten kunnen beoordelen of je lassen wel goed zijn? Voor mij is veiligheid van een diy puntlasapparaat een groter vraagteken dan het beoordelen van de kwaliteit van de las.
Dit bedoelde ik nu juist ook..

Pino schreef: Nu we toch iemand hebben met een goed apparaat en goede resultaten: weet jij hoe hoog de stroom is en de tijsduur per puntlas voor jouw apparaat/instellingen?

Stroomsterkte kan ik kort over zijn.. Dit apperaat is uitgerust voor 64 A krachtstroom. Daar kwam ik echter pas thuis achter toen ik hem in mijn 32A stopcontact wilde steken.

Op 32 Amp. kan ik nu net 2 x 1mm tot 2x 1.5mm bij mij thuis lassen zonder dat stoppen eruit vliegen, dus voor een eend ruim voldoende..

De tijd bedraagt bij mij zo´n 6 seconden...


Tegenwoordig wordt er echter met een inverter gewerkt waardoor je ook met 220volt goed kunt punten...
Pino schreef:En hoe dik is het materiaal dat je gebruikt?
voor de vloer en voetenbak heb ik 2x 0,8mm rvs gebruikt (ik gebruik meestal 0.8mm rvs)


voor het schutbord wil ik eens 0.5mm rvs gebruiken (dat is het origineel ook (5mm dik)

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Bericht door Pino » vr 3 jun, 2016 19:51

Bedankt voor de info. Dat van die inverter moet je me toch even uitleggen. Waarom maken die het mogelijk om op 230 te punten?

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 5 jun, 2016 09:30

normaal las apparaat zet zijn 220/380 volt naar de gewenste las spanning om met een transformator met grote koper spoelen. lage volt hoge ampère's
simpele bewezen techniek die goed te repareren is mocht het stuk gaan.

iverter maakt gebruik van diodes print platen en evt microprocessor's werkt perfect word ook steeds goedkoper maar als het stuk gaat moet je best wat verstand van printplaten ed hebben.

(oude) puntlasser machines hebben een hele hoge start spanning en kan niet gebruikt worden in een doorsnee huis/hobby schuur. dus let daar ff op als je een gebruikt ding wilt kopen
inverter"s kan je wel gebruiken op normaal 220v met een normale 16 ampère woonhuis aan sluiting.
tegenwoordig al te koop tussen 250 en 500 euris licht van gewicht en prima geschikt voor ons werk.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Plaats reactie