Cilinder honen

Plaats reactie
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Cilinder honen

Bericht door Boudewijn » do 23 apr, 2015 21:52

Ik heb een hoon apparaat gekocht om de cilinders van de 18 PK te honen. Nu heb ik bij diverse mensen na gevraagd of ik olie moet gebruiken bij het honen en krijg de volgende antwoorden. Droog, met hydrliekolie, met remolie, met koelolie van een draaibank en met motorolie. Wie weet hoe het moet?
Schultenbräu das ist mein Bier !

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schroef » vr 24 apr, 2015 00:01

spiritus

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 24 apr, 2015 12:10

droge wijn... (om je moed in te drinken :D :D :D )...

mijn redenatie.. Je wilt hoonsporen aanbrengen in een cilinderwand, volgens mij heb je dan het snelste effect als je geen (smerende) vloeistof gebruikt, die werkt namelijk tegen wat je wilt bereiken (krassen maken in de cilinderwand).. dus misschien is spiritus zo gek nog niet... of gewoon droog...

youtube fimpjes zoeken waarbij ze cilinders honen helpt misschien...

koelolie lijkt mij alleen noodzakelijk indien het hoogtoerig gebeurt (fabrieksmatig 2000 cilinders per dag of zo) dat gaat jouw dus niet lukken met je handboormachientje...

p.s. wij deden het gewoon droog....

Misschien eerst proberen in een oude cilinder kijken hoe lang je moet honen voor het gewenste resultaat... als je maar op en neer beweegt met je boormachine dan komt het goed... Dus niet op 1 plek stil houden. Daarna uiteraard flink spoelen

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 24 apr, 2015 18:23

Die wijn zal ik vanavond dan maar nuttigen :lol:
Op Youtube diverse filmpjes gezien maar de meeste gebruiken olie.

GJ2CV
Beginner
Beginner

Bericht door GJ2CV » za 25 apr, 2015 20:08

Hallo Boudewijn ik wilde graag reageren op je vraag
Ten eerste heb je geen hoonapparaat gekocht maar een tooltje om je cilinderwand op te ruwen. Dit word wel zo genoemd maar honen is een iets meer gecompliceerde bewerking.
De vraag van de olie is zeker belangrijk en daarom dit advies.
Gebruik ALTIJD olie. En dan ook olie die geschikt is dus geen spiritus of draaibank koelmiddel of rem of hydroliek olie. Elke olie heeft zn eigenschappen en gebruik ze waarvoor ze gemaakt zijn (leerde mn vader me)
Voor honen heb je een olie nodig die SNIJD en niet GLIJD. oplosmiddelen zijn schraal dus die ook niet gebruiken. Droog ook niet doen want dan slijten je steentjes te hard.
De olie heeft meerdere functies waaronder: snijden ,spanen binden en afvoeren en koelen.
De olie die het meest geschikt is is uiteraard hoonolie en die kan ik je wel leveren maar anders gebruik je een olie die ook wel gebruikt word voor tappen. Dit is een variant die veel druk kan hebben. langzaam draaien met je boormachine en voldoende op en neer bewegen om een goede kruisslag te krijgen. de beste hoek van de kruisslag is 30graden (radiaal gezien) succes ermee en vragen gewoon posten
mvg GJ (ik hoon voor mn beroep)
2cv6 (5x) '70 '83 (2x) '84 (2x)

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » zo 26 apr, 2015 23:20

andere optie : breng de cilinders naar een revisiebedrijf en laat het professioneel doen - heb ik vorig jaar laten doen voor € 30.= / 2 cilinders - leek mij een nette prijs, waarvoor ik zelf niet ga experimenteren ...
BARE METAL CAR

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 27 apr, 2015 08:59

Maar zelf experimenteren is veel leuker en geeft meer voldoening als het lukt.. 8) 8)

azuiper schreef:andere optie : breng de cilinders naar een revisiebedrijf en laat het professioneel doen - heb ik vorig jaar laten doen voor € 30.= / 2 cilinders - leek mij een nette prijs, waarvoor ik zelf niet ga experimenteren ...

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » ma 27 apr, 2015 11:52

klopt, daar heb jij gelijk in Geo - als het lukt is de voldoening des te groter en de glimlach op je gezicht blijft lang waarneembaar :D
BARE METAL CAR

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 27 apr, 2015 21:35

azuiper schreef:klopt, daar heb jij gelijk in Geo - als het lukt is de voldoening des te groter en de glimlach op je gezicht blijft lang waarneembaar :D
Helemaal mee eens, ik heb nog steeds de glimlach van de restauratie van mijn eend op mijn gezicht staan maar ook als ik hier door huis loop van alle klussen die ik hier gedaan heb. Van meubels maken tot een complete badkamer bouwen. Dus ook het honen ga ik zelf doen. Bedankt voor jullie adviezen.

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Hoonolie

Bericht door Le Patron » di 28 apr, 2015 11:02

GJ heeft helemaal gelijk, hoonolie gebruiken en anders laten doen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie