Pagina 1 van 2

Het einde??

Geplaatst: vr 29 okt, 2004 16:16
door Tom Duckpower
Van de week (woensdag) is mn eend APK-afgekeurd:
* Stuurkogelhoesjes (zaten er niet op....)
* Ashoes linksvoor wielzijde was vettig
* Banden voor (smalle erop gezet...., brede mogen niet ivm aanlopen tegen draagarm )
* Chassis moet aan gelast worden
* Bodemplaten moet aan gelast worden
Ben de eend vandaag gaan halen, man had een "offerte gemaakt" van wat het me zou gaan kosten
Dus vandaag gebeld: "Reparatie zal zo tussen de 700 en 750 euro liggen."
ben de eend dan maar gaan halen. Bij de offerte waren banden inbegrepen (2x55€), maar ik kan banden van de charleston van mn pa "lenen". Dus die kunnen er al vanaf gerekend worden.
Verder zei ie dat mn schokbrekers achter op waren.

Nu zit ik met de vraag:
Wegdoen, of laten (zelf en bij andere) repareren, want ik vind 750 euro te veel om aan de eend uit te geven (heeft me 2 jaar geleden 700 aanschaf gekost....en dus twee jaar met plezier rondgereden..).
De kleine dingen (rubbers en scholbrekers) kan ik zelf wel doen, lassen niet, maar ken iemand die het wel zou kunnen.
Of ik doe de eend in onderdelen weg en koop geen nieuwe auto (mag charleston gebruiken) of ik ga kijken voor een andere eend of andere auto (wel citroen :wink: ')...

Geplaatst: vr 29 okt, 2004 17:10
door BlueDuck
Ik zou m (laten) fiksen. Reken maar es uit.. 700 aanschaf plus 750 reparatiekosten... komen natuurlijk nog altijd kleine dingetjes bij. dus dan kom je in totaal uit op ongeveer 1600 euro. Stel dat je dan weer 2 of drie jaar ertegenaan kan. Voor die prijs koop je geen andere eend denk ik.
UIteindelijk moet je t natuurlijk zelf weten, maar ik zou ff sparen en er voor gaan.

Geplaatst: vr 29 okt, 2004 18:42
door Daffy
Een paar simpele vragen: Heb je voor 750 euro een eend ( of andere auto) van dezelfde kwaliteit? en APK gekeurd??
Heb je al ergens anders gevraagd wat de reparaties daar kosten ??
Als derde een lullige , maar eerlijke vraag , namelijk , had je werkelijk de indruk dat je met een oudere auto kunt rijden , zonder dat er bij een beurt of APK onkosten aan komen??
Helaas hoor ik dit soort verhalen , met name bij de eendrijders , omdat ik daar veel mee te maken heb, erg veel.
Als je een oudere of oude auto rijd, en je kan zelf niet alls reparaties uitvoeren, dan moet je voldoende geld hebben om zo'n voertuig rijdend te kunnen houden.
Daffy

Geplaatst: vr 29 okt, 2004 19:48
door hubert
Nu zit ik met de vraag:
Wegdoen, of laten (zelf en bij andere) repareren, want ik vind 750 euro te veel om aan de eend uit te geven (heeft me 2 jaar geleden 700 aanschaf gekost....en dus twee jaar met plezier rondgereden..).
De kleine dingen (rubbers en scholbrekers) kan ik zelf wel doen, lassen niet, maar ken iemand die het wel zou kunnen.
Of ik doe de eend in onderdelen weg en koop geen nieuwe auto (mag charleston gebruiken) of ik ga kijken voor een andere eend of andere auto (wel citroen ')...

helemaal gratis auto rijden lukt niet, en als jij al 2 jaar met een eend van 700 euro rijdt lijkt het me niet zo'n ramp om er een beetje geld in te stoppen.
ik weet niet hoe handig je bent, maar rubbertjes heb je zo vervangen,
Aan het chassis zou ik zelf niet eens gaan lassen, maar meteen het chassis vervangen, als je een verzinkt chassis neemt, dan ben je van het gezeur af.
hetzelfde geldt voor de bodemplaten.
als je een willekeurige andere eend koopt zit je gegarandeerd binnen een paar jaar met precies hetzelfde probleem, alleen zijn dan de eenden, en de onderdelen alleen maar duurder geworden.

kijk eens op de marktpagina van deze site voor wat prijzen.
een chassiswissel doe ik in m'n eentje 2 dagen over, maar als je het nooit gedaan hebt moet je daar meer tijd voor uittrekken

als je nu een auto wil kopen waar je nog jaren mee vooruit kunt ben je gegarandeerd meer dan die 1500 euro kwijt.

op de lange termijn is het dus voordeliger om wat in je eend te investeren, maar dan moet je het geld natuurlijk wel hebben.......

groet,

Hubert

Geplaatst: za 30 okt, 2004 01:01
door patje74
Als de algehele staat van je eend redelijk is, dan zou ik hem zeker (laten) maken. Een beetje eend is zo'n eparatie wel waard toch?
Zelf had ik een soortgelijke rekening voor de apk, maar de 3 jaren daarvoor is hij voor een appel en een ei door de keuring heen gerold, dus dat valt dan nog wel mee. Daarbij komt het feit dat ik, en jij volgens mij ook, best wel behoorlijk aan mijn eendje gehecht ben.... EN als je emoties laat meespelen dan kost dat geld.

Maar ik zou zeggen: doen! Als je het nu niet doet en je koopt wat anders dan zal je over een paar jaar vast denken: had ik die centen er maar aan uitgegeven.
Daarbij komt natuurlijk het feit dat als je zelf de simpele dingen uit gaat voeren, en de rest wat bij een beun laat repareren, wat gebruikte onderdelen gebruikt enz.. Je de rekening vast nog wel kan halveren.


Succes met je keuze!

Geplaatst: za 30 okt, 2004 09:45
door Joos
patje74 schreef: Maar ik zou zeggen: doen! Als je het nu niet doet en je koopt wat anders dan zal je over een paar jaar vast denken: had ik die centen er maar aan uitgegeven.
Klopt!
Mijn pa heeft ook spijt dat hij de veerbollen van z'n CX2500 TRD Evasion niet op druk heeft laten brengen en de uitlaat niet heeft laten terugmaken.
Ondanks de €600 wegenbelasting per jaar, heeft hij best spijt.

Geplaatst: za 30 okt, 2004 11:33
door Punky
Ik zou hem ook maken. Veel kun je zelf doen, zoals al het rubberwerk wat vervangen moet worden.

Voor het laswerk moet je eens bij verschillende mensen een offerte laten opmaken. Als je een beun kent in je eigen omgeving is dat helemaal meegenomen. Geloof me de prijs kan ontzetend verschillen per specialist/beun.
Als er erg veel laswerk zit aan het chassis of de bodemplaten dan zou vervangen een goede optie zijn, maar dat is vanaf hier moeilijk te bepalen.

Voor 700,- heb je in iedergeval geen andere eend die zorgenloos door de APK komt. Dan zul je toch echt over moeten gaan op een AX of een BX ofzo. En zelfs dan moet je nog geluk hebben.

Wat en waar moet er eigenlijk precies gelast worden (foto's)??? en bij wat voor garage ben je precies geweest (een universele of een eendenboer)???

Geplaatst: za 30 okt, 2004 12:55
door Joos
Punky schreef:bij wat voor garage ben je precies geweest (een universele of een eendenboer)???
Ik dacht dat Tom bij garage Arets ging,
als ik me niet vergis is dit een Citroen-garage met een afdeling Klassiekers

Geplaatst: za 30 okt, 2004 14:02
door zwetseend
Is het ook niet een beetje de bedoeling dat wij eendrijders ervoor zorgen dat de eend op de weg blijft en dat we hem daarom ook heel erg moeten vertroetelen!?!
Er zijn van die reparaties, die je aan ziet komen dus spaar je daarvoor!
Ach, misschien wel zinloos gekwaak, mijn eend is gewoon meer dan alleen een stukje blik! En als mijn eendje afgekeurd wordt dan moet ik er alles aan doen om er voor te zorgen dat ie wel door de apk komt!
groetjes

Geplaatst: za 30 okt, 2004 19:51
door Ramon
ik weet nog wel een beun voor je hij woont wel in de buurt van Hilversum?

rekent 15 euro per uur!

zet er zo een nieuw bodemplaatje voor je in, stuurkogel hoesjes is heel makelijk.

Geplaatst: za 30 okt, 2004 21:46
door Punky
Ik ken in Noord-Brabant ook nog wel wat adresjes die het goedkoper kunnen uitvoeren, maar ik neem aan dat je in Limburg wilt blijven. :wink:

Geplaatst: za 30 okt, 2004 22:02
door Tom Duckpower
liever wel ja
maar ik vraag die man in de buurt eens....

Geplaatst: za 30 okt, 2004 23:24
door Lelijke Eend
Begin in de buurt met zoeken. Levert het niets op, kijk dan verder.

Geplaatst: zo 31 okt, 2004 11:25
door Green-Duckman
Kom op man
Tuurlijk moet je ut EENDJE latern rijden.
Dat is wat ie zelf wil, en dat is ook belangrijk!
Succes man!

Geplaatst: zo 31 okt, 2004 11:27
door Frank Munneke
Maar 700 euro onderhoud voor twee jaar rijden, das toch bijna gratis? en bovendien als je e.a. zelf doet dan wel laat maken bij de eend specialist gebeurt het goedkoper en veeel beter.

groet Frank

p.s. breng eens een moderne auto heen voor een grote beurt, ben je zo 700 euro verder.