Pagina 1 van 1
Pasvlak cilinder en carter van AZ 1959 motor niet passend
Geplaatst: do 7 mei, 2015 18:04
door Foeke
Ik ben een AZ motorblokje uit 1959 aan het reviseren en bij het monteren loop ik tegen iets vreemds aan; het pasvlak van de cilinders op het carter en die van het carter (blok) zelf zijn niet passend. In het reparatiehandboek lees ik dat blokjes van januari tot april 1959 een grotere diameter van de pasrand hebben namelijk 82 mm ipv 80 mm en blijkbaar ben ik de "gelukkige" eigenaar van een dergelijk blok...maar zijn er wel cilinders met een pasvlak diameter van 80 mm opgezet. De vraag is nu moet ik de cilinders (boring 66mm) vervangen of kan ik deze toch gewoon terugplaatsen met de "Franse slag"?
Geplaatst: do 7 mei, 2015 21:47
door AZL57
heeft dit blok van de voren goed gelopen?
Geplaatst: do 7 mei, 2015 22:41
door Foeke
Ja blok liep goed maar wel lekkage, achteraf kan ik niet nagaan of dit ook bij de aansluiting cilinders met karter vandaan kwam..
Geplaatst: do 7 mei, 2015 23:16
door AZL57
Ik heb ook ergens iets gelezen dat er ook modellen waren die een pakking tussen cilinder en blok hadden en dat je dit bij een revisie kon weglaten. Maar dat kunnen nog oudere versies zijn geweest.
Ik zie net dat de grotere maat 82mm alleen geleverd is van januari tot april 1959 daarna weer terug naar 80?? Kan ook in de RTA niets vinden alleen het al hierboven gemeld
Vreemd
Geplaatst: vr 8 mei, 2015 00:14
door Foeke
Ja vreemd en ik was ook zeer verbaasd. Het staat in Reperatie-handboek 2CV nr. 447 - uitgave 1992: (quote van blz 62 ) "De diameter van de pasrand, waarmede de cilinder in het carter gecentreerd wordt, bedoreg tot 21 januari 1959 80 mm. Gedurende de periode van 21 januari to 13 april 1050 bedroeg deze diameter 82 mm. Na 13 april 1959 werd de diameter weer teruggebracht op 80 mm. "
In andere boeken ben ik dit fenomeen niet tegengekomen...
Geplaatst: vr 8 mei, 2015 08:09
door AZL57
In het onderdelen boek staat dit ook. Blijft de vraag kan dit kwaad en is er mogelijk die cylinder te centreren. Misschien een optie 3 stripjes metaal op de cylinderbus te lijmen met hittebestendige lijm?
Geplaatst: vr 8 mei, 2015 10:27
door Foeke
Probleem met lijmen is dat als het loskomt zit het in het motorblok...en de vraag is of dit sowieso niet op den duur tot lekkage gaat leiden.
Ik zie de volgende opties:
- Cilinders vervangen - deze zijn zo te zien niet leverbaar...
- Ander blokje aanschaffen...
- Een ring van 2 mm laten lassen op de cilinder door een motorrevisiebedrijf
Geplaatst: vr 8 mei, 2015 17:26
door AZL57
3 kleine stripjes lijmen op cylinder of in de opening met araldite of iets dergelijks kan volgens mij weinig problemen opleveren. Zelfs als er iets in zou vallen. Lassen op de cylinder kun je vergeten dat geeft vervormingen en gietijzer is een lastig materiaal. Koper soldeer is misschien een optie en daarna het spul afdraaien. Andere optie een ander huis. Heel misschien kan ik je daaraan helpen.
Geplaatst: vr 8 mei, 2015 18:52
door Foeke
Ander huis/blokje lijkt me in dit geval de beste optie...
Geplaatst: vr 8 mei, 2015 20:19
door GJ2CV
mocht een pasring een oplossing wezen wil ik
je daar wel mee helpen mvg gj
Geplaatst: za 9 mei, 2015 20:18
door Foeke
Ik ga voor een ander blokje, lijkt me de beste oplossing, aangezien de kans op olielekkage (op den duur) anders veel te groot is. Bedankt voor de suggesties!