Aca versus 4x4 adventure
Geplaatst: zo 10 mei, 2015 10:50
Mijn acadiane mocht er gisteren aan geloven... De vuurdoop en de eerste echte lange rit. Na wat problemen met olielekkage de laatste maanden. Leek dit vanzelf te verminderen en soms zelfs te verdwijnen. Ik dacht ik ga het gewoon eens uitproberen met een lekkere lange rit! Ik heb een Land rover Defender gekocht in het mooie Overijssel. Plan was om met aca en A type zelfbouw trailer van een kennis naar Overijssel te rijden. Daar Land rover te kopen, aca op de trailer en LR ervoor. Trailer weegt 400 kg dus allemaal net aan..
Vroeg vertrokken onder het mom van dan slaapt de politie vast nog wel.. Olie gepeild, 5 liter olie mee voor de zekerheid en gaan. Voorzichtig gereden het eerste stuk. Bij hogere toeren lekt hij juist veel. Maar ja, je moet toch met het verkeer mee op de snelweg. Dus algauw volgas met de stroom mee. Na 45 km de eerste olie peil stop gepland. Telkens dat idee van; ruik ik nu olie of niet? Aangekomen op de parking gestopt, motorkap open, peilstok eruit... En, perfect op peil gebleven, ondanks de belasting van de trailer! Dat geeft de burger moed! Uiteindelijk zonder een centje pijn met het lange span in Hardenberg gearriveerd! Dat geeft vertrouwen!
Land Rover overgeschreven en aangekoppeld. Vol vertrouwen stapte ik in mijn nieuwe aanwinst! Wat zal mijn vriendin blij zijn met deze degelijke bolide.
Vertwijfeld keek de garagist naar de aca en die trailer..
Eenmaal op de terugweg reed ik met 80 een bergje af waarna de hele combinatie heftig begon te shaken! Verschrikt de berm in om te zien welke band er geklapt was!!
Hmm, vreemd, alles nog heel. Naar het wegdek gekeken om te zien af er wat mis mee was. Ook niet.
Verderop gebeurde het weer. Gestopt voor nadere inspectie bij de oprit van de snelweg. Motorkap open en mijn oog bespeurde ook nog een fontein van diesel. Een kapotte retour leiding! En een kapotte stuurinrichting. (nee het is geen series LR)
Terug naar Hardenberg 60 km... Alwaar met gepaste tegenzin en schaamte de Defender gerepareerd werd. Nieuw kruisstuk en stabilisatiestang zat los. Nieuwe dieselleiding erop. Na twee en een half uur kon ik weer vertrekken met het span! File, omleidingen, regen en.... De enkelassige trailer kreeg een enorme bult op de wang van de band.. Geen reserve bij me en moest nog 200km om thuis de aca te kunnen lossen. Met de billen bij elkaar geknepen gereden met 75km/h. Je weet nooit waar die aca blijft als die band knapt met 90 km/h. Vaker gestopt om de band te laten koelen. Bij elke bobbel in de weg schrik je op. Uiteindelijk om 20:00 terug thuis. Was om half zeven vertrokken in de ochtend met de twijfel of de aca het aankon.
Uiteindelijk was het alles, behalve de aca die voor problemen zorgden..
Was echt een 4x4 adventure versus Aca!
Dacht leuk om te delen dat zo'n aca best zijn mannetje staat!
Groetjes Frank
Vroeg vertrokken onder het mom van dan slaapt de politie vast nog wel.. Olie gepeild, 5 liter olie mee voor de zekerheid en gaan. Voorzichtig gereden het eerste stuk. Bij hogere toeren lekt hij juist veel. Maar ja, je moet toch met het verkeer mee op de snelweg. Dus algauw volgas met de stroom mee. Na 45 km de eerste olie peil stop gepland. Telkens dat idee van; ruik ik nu olie of niet? Aangekomen op de parking gestopt, motorkap open, peilstok eruit... En, perfect op peil gebleven, ondanks de belasting van de trailer! Dat geeft de burger moed! Uiteindelijk zonder een centje pijn met het lange span in Hardenberg gearriveerd! Dat geeft vertrouwen!
Land Rover overgeschreven en aangekoppeld. Vol vertrouwen stapte ik in mijn nieuwe aanwinst! Wat zal mijn vriendin blij zijn met deze degelijke bolide.
Vertwijfeld keek de garagist naar de aca en die trailer..
Eenmaal op de terugweg reed ik met 80 een bergje af waarna de hele combinatie heftig begon te shaken! Verschrikt de berm in om te zien welke band er geklapt was!!
Hmm, vreemd, alles nog heel. Naar het wegdek gekeken om te zien af er wat mis mee was. Ook niet.
Verderop gebeurde het weer. Gestopt voor nadere inspectie bij de oprit van de snelweg. Motorkap open en mijn oog bespeurde ook nog een fontein van diesel. Een kapotte retour leiding! En een kapotte stuurinrichting. (nee het is geen series LR)
Terug naar Hardenberg 60 km... Alwaar met gepaste tegenzin en schaamte de Defender gerepareerd werd. Nieuw kruisstuk en stabilisatiestang zat los. Nieuwe dieselleiding erop. Na twee en een half uur kon ik weer vertrekken met het span! File, omleidingen, regen en.... De enkelassige trailer kreeg een enorme bult op de wang van de band.. Geen reserve bij me en moest nog 200km om thuis de aca te kunnen lossen. Met de billen bij elkaar geknepen gereden met 75km/h. Je weet nooit waar die aca blijft als die band knapt met 90 km/h. Vaker gestopt om de band te laten koelen. Bij elke bobbel in de weg schrik je op. Uiteindelijk om 20:00 terug thuis. Was om half zeven vertrokken in de ochtend met de twijfel of de aca het aankon.
Uiteindelijk was het alles, behalve de aca die voor problemen zorgden..
Was echt een 4x4 adventure versus Aca!
Dacht leuk om te delen dat zo'n aca best zijn mannetje staat!
Groetjes Frank