Pagina 1 van 2
wiellagers vervangen
Geplaatst: do 14 mei, 2015 18:57
door AZL57
Deze week werd de eend afgekeurd op de beide voorwiellagers. Dus maar eens een tooltje gemaakt om die opsluitringen te kunnen demonteren zonder ze meteen te vernietigen. Alles ging goed tot ik kracht op het tooltje moest zetten. Knak beide geharde punten eraf. Dit was een eigenbouw ding van iemand anders dat ik bij een lading opsluitringen en oliekeerringen had gekregen. Dus terug naar huis weer een ander stukje uit de tool geslepen en hier de geharde punten in gelast. Tweede poging ging nu perfect pffff. Tool erin, 1 meter wringijzer erop, daar een 2 meter lange buis over en op spanning trekken. Halverwege de lange buis 2 flinke tikken met een hamer ze gingen los. Wel eerst nog de centerpunten moeten uitboren natuurlijk. Nu wachten op de bestelde nieuwe lagers. De oude hebben het meer dan 100.000 km gedaan SKF - France dus fabrieks montage. Dan kunnen we verder naar het volgende afkeurpunt een onvoldoende werkende achterrem.
Geplaatst: zo 17 mei, 2015 16:27
door TB
Altijd een leuk klusje. Zeker als het al jaren erin zit. Kun je de ringen hergebruiken? Zou wel mooi zijn, want ik kan me herinneren dat de kwaliteit van nieuwe weleens te wensen overlaat wat betreft de pasvorm.
Geplaatst: zo 17 mei, 2015 16:45
door AZL57
Ja de ringen waren gelukkig praktisch onbeschadigd eruit gekomen, dus die zitten er weer in. Remmen zijn ook klaar een remschoen (30+ jaar oud) was iets vastgeroest. verder alleen wat stof. Gereinigd en alle draaipunten met kopervet gesmeerd. Dus opnieuw naar de APK.
Geplaatst: zo 17 mei, 2015 19:24
door Denny
succes
Geplaatst: zo 17 mei, 2015 20:41
door AZL57
dank je.
Geplaatst: di 19 mei, 2015 20:07
door AZL57
Alles ok, hij mag 2 jaartjes spelen. Alleen crashte de computer van het keurstation bij het afmelden....daardoor duurde het extra lang
Ik dacht al er kwam een herkeuring.
Geplaatst: di 19 mei, 2015 22:16
door David
Nou gefeliciteerd!!
Je kan er weer even tegen!!
Geplaatst: wo 20 mei, 2015 20:44
door Joey_Brinkmann
Geplaatst: wo 20 mei, 2015 23:03
door AZL57
Lijkt me meer het gereedschap voor de achterlagers? Ik heb een grote oude dop gebruikt daar een gleuf in geflext hierin een dikke strip gelast met een stuk draadeind in het midden die door de aandrijfasopening gaat. De strip heeft nog geharde hoekpunten ingelast. Je zet de dop in de groeven van de ring, Draait de moer aan zodat de dop niet uit de ring kan schieten. Als de ring in beweging is de moer steeds een beetje los draaien. Het draadeind met de moer is ook geschikt om de wielflens naderhand weer op zijn plaats te trekken. Ging allemaal heel soepel nadat de dop eindelijk werkte. De doppen worden wel verkocht maar het draadeind ontbreekt. Dan is het heel lastig om hem op zijn plaats te houden.
Geplaatst: do 21 mei, 2015 20:55
door Joey_Brinkmann
het is bruikbaar voor voor en achter.
https://www.dropbox.com/s/zygh6l03d28e3 ... 7.JPG?dl=0
heb zo geen betere foto's maar het werkt er goed. moet er weer een stel maken voor 2cv rijders in finland.
Geplaatst: do 21 mei, 2015 23:10
door AZL57
ziet er mooier uit dan mijne
Kun je die bout omkeren om hem vast te houden op de hub?
Geplaatst: vr 22 mei, 2015 01:48
door Joey_Brinkmann
ja het zijn allemaal lossen delen, binnekort is een stel maken. en dan weet ik het beter te vertellen. ze zullen er nog mooier uit gaan zien als die op de foto haha
Geplaatst: wo 27 mei, 2015 16:32
door TB
Interessant! Zelf gebruik ik een stuk gereedschap van Wilmonda hiervoor. Nou ja, paar keer gebruikt want zo vaak komt het gelukkig niet voor.
Geplaatst: wo 27 mei, 2015 20:11
door AZL57
Ik heb nog een 3 poot van Facom, mooi om de hub te blokkeren. Ik moest eigenlijk het stuk vinden wat erbij hoort dan had ik het originele tool compleet. En ik heb nog een exemplaar voor de achterlager ooit eens voor een paar cent gekocht op de citromobile in het begin.
Geplaatst: di 25 jul, 2017 11:19
door elfried
is dit te doen aan de auto zelf? anders moet ik weer 3 dagen op mijn fusees gaan slaan?