Pagina 1 van 1

Visa dynamo

Geplaatst: ma 1 nov, 2004 00:52
door Stieno
Omdat ik een 2e accu in mijn eend zet voor mijn omvormer en geluidsinstallatie, heb ik een scheidingsrelais ingebouwd. (zodat de laadkabel niet smelt tijdens t starten!)

www.venus.nl/accu/schema1.html

Alleen schakelt t relais niet op de spanning van de d+ (schuifstekkertje) van de dynamo, hij gaat erg tikken! ook bij hoge toerentallen!

komt dit omdat de dynamo van een eend geen spanningsregelaar heeft?

waar kan ik de ingang 86 van t relais dan pakken (contact? gaat de spanning er af als ik start ?? )

Kan ik de spanning misschien bij de spanningsregelaar pakken of is het een voudiger om een visa dynamo in te bouwen (heb ik nog liggen!)

en tot slot (hahaha ik blijf aan de gang) als ik een visa dynamo inbouw kan ik dan de spanningsregelaar gewoon lostrekken, en de dynamo aansluiten op de + van de bobine en de + van de accu?

Merci!
Groetjes Stijn.

Geplaatst: di 2 nov, 2004 12:17
door Stieno
ehhh? niemand?

Geplaatst: di 2 nov, 2004 13:44
door Frank Munneke
hoi

visa dynamo inbouwen is heel simpel, je ze hem erin aan de aansluiting van je dynamo waar + bijstaat moet je een draadje met een lampje naar het contactslot doen, dit is het laadstroomlampje en zorgt ervoor dat de dynamo bekrachtigd word.

de plus van de bobine kan je dus prima pakken, maar er moet wel een lamje tussen.

visa dynamo is ook aan te raden, deze levert meer stroom en dus kan je meer apparaten aansluiten, het best is het scheidingsrelais zo aan te sluiten dat hij open gaat als je primaire accu volis

groet Frank

Geplaatst: di 2 nov, 2004 15:12
door Ramon
nou hoor ik allemaal dingen, waar ik niet echt veel verstand van heb,

bij mij liggen overal draadjes gewoon rechtstreeks vanaf een plus draad,

ik moet eens iemand hebben die mij met het hele zooitje wil helpen

wanneer heb ik een relais en dergelijke nodig
????

Geplaatst: di 2 nov, 2004 15:14
door Ramon
ik ben denk te makelijk daar in je kent het wel, gewoon een kroonsteentje en oud speakerdraad enz,

Geplaatst: di 2 nov, 2004 15:18
door Frank Munneke
relais en dergelijke heb je alleen nodig bij plaatsing van een 2e accu, maar warom je een tweede accu wil plaatsen is mij niet geheel duidelijk, als je een tweede accu plaatst moet je we ervoor zorgen deze zo aan te sluiten dat hij alleen laad als de andere accu al vol is anders sta je straks met twee lege accu´s bij de weg.

groet Frank

Geplaatst: wo 3 nov, 2004 17:18
door Gast
2e accu is voor de ass. tijdens kamperen enz, een scheidingsrelais zorgt dat bij een niet draaiende motor alleen de 2e accu wordt gebruikt, ze zijn alleen verbonden tijdens het rijden/laden


daarom mijn vraag, als je start, staat er dan spanning op het systeem, of alleen op de startmotor, anders wordt de 2e accu ook gebruikt voor t starten en daar kan de kabel neit tegen.

merci!

Geplaatst: wo 3 nov, 2004 17:20
door Stieno
duss, sorrie vergeten in te loggen.

maar bij t inbouwen van een visa dynamo kan de spaningsregelaar er gewoon uit?

Geplaatst: wo 3 nov, 2004 17:24
door Lelijke Eend
Wat heb jij bij meetings dan allemaal aan je Eend hangen qua electrisch ?

Geplaatst: wo 3 nov, 2004 22:30
door Frank Munneke
Lelijke Eend schreef:Wat heb jij bij meetings dan allemaal aan je Eend hangen qua electrisch ?
als je start staat er spanning op het hele systeem, maar het laadstroomlampje brand dan, je zoui hier de min van je relais weg kunen halen dan word hij alleen bekrachtigd als je dynamo daadwerkelijk laad, maar eigenlijk moet hij deze accu pas bijladen als je andere accu vol is.

groet Frank

Geplaatst: do 4 nov, 2004 09:12
door leo top
Anonymous schreef:2e accu is voor de ass. tijdens kamperen enz, een scheidingsrelais zorgt dat bij een niet draaiende motor alleen de 2e accu wordt gebruikt, ze zijn alleen verbonden tijdens het rijden/laden


daarom mijn vraag, als je start, staat er dan spanning op het systeem, of alleen op de startmotor, anders wordt de 2e accu ook gebruikt voor t starten en daar kan de kabel neit tegen.

merci!
In mijn campertje heb ik ook een dergelijksysteem, 2 accu's, relais, een accu voor het starten de andere voor de verlichting en zo als we stilstaan. het relais regelt het gebruik. Informeer eens bij een caravan/camper zaak welk relais je moet gebruiken, ik gebruik de originele dynamo, heeft genoeg vermogen om beide accu's bij te houden.

Geplaatst: do 4 nov, 2004 11:37
door Lelijke Eend
Wat voor camper heb je dan ?

Geplaatst: do 4 nov, 2004 13:13
door leo top
Lelijke Eend schreef:Wat voor camper heb je dan ?
VW T3 bj. '86 met turbo diesel

Geplaatst: ma 8 nov, 2004 11:08
door aryan
Stieno schreef:duss, sorrie vergeten in te loggen.

maar bij t inbouwen van een visa dynamo kan de spaningsregelaar er gewoon uit?
Ja, en dat schema Afbeelding werkt dus alleen met een dynamo met D+ laadstroom controlelampje aansluiting zoals de VISA dynamo.

Als je hem bij een eenddynamo aan de DF aansluiting doet gaat het relais inderdaad lekker met het laadrelais mee klepperen :shock:

Bij een eenddynamo zou je een iets ingewikkelder schakeling kunnen maken, bv dat het relais pas bekrachtigt ward als de spanning van de startaccu 13,8 volt is oid. Dan laad de dynamo eerst de startaccu weer een beetje op voordat ie aan de standaccu begint.

Een andere oplossing is om de relaisspoel tussen de plus van contact en de plus van de startmotorstand van het contactslot aan te sluiten, dat komt overeen met alt 2 van het schema "Of aan het Contact slot de meeste autos hebben een ..." Dat is wat minder elegant want dan ontlaadt de startaccu in een lege standaccu zodra je het contact aanzet. Zodra de startmotor draait houd dat ontladen wel op maar het toch minder netjes als je alle start energie uit de startmotor wil gebruiken om te starten.

Of je moet gewoon een handschakelaar met zo'n rode sleutel of een klein schakelaartje die het relais bediend gebruiken

Met een eenddynamo gaat het trouwens wel een tijdje duren voor een lege standaccu weer is opgeladen, wat dat betreft is een visa dynamo of nog zwaardere dynamo wel een voordeel.

Ik heb in mijn aca camper ook een 2e standaccu, de startaccu is al opgevoerd naar 60 Ah zodat ie ook bij -30 nog lekker start en de standaccu is ook 60Ah. De dynamo is een 55 Ampere Bosch dynamo uit een SAAB.

Afbeelding

/Aryan
[/quote]