Pagina 1 van 1
Vering Ami 6 is te stug
Geplaatst: ma 29 jun, 2015 23:33
door PatrickTolAmi
Ik lees hier op het forum vaak over stuiterende a-types, maar ik heb het omgekeerde...
Mijn Ami 6 veert erg stug, en aan de voorkant zakt hij wel erg ver door. Dat lijken mij twee tegengestelde dingen, maar toch
Ik heb laatst met een andere Ami 6 gereden, die was heerlijk soepel, deinend, en ik dacht meteen "dit wil ik ook".
Met het chassis is niets aan de hand, dat heb ik zorgvuldig nagemeten.
Nu is mijn vraag: ligt het aan de schokbrekers, of aan de veerpotten, of zit er iets anders los? Ik heb laatst geprobeerd de vering voor wat hoger te stellen, dat is gelukt, maar het heeft het probleem alleen maar uitgesteld. Nu wil ik het definitief erledigen, als het ware.
Alvast bedankt voor de moeite!
Geplaatst: di 30 jun, 2015 08:05
door AZL57
frotteurs te strak afgesteld?
Geplaatst: di 30 jun, 2015 09:32
door André Post
Misschien veren gebroken.
Heb ik ook gehad bij de 18PK.
Daar zitten nu veerpotten onder van een modernere eend.
Geplaatst: di 30 jun, 2015 18:01
door citrobe
zitten de potten goed? Er staat ergens AV op wat de voorkant aangeeft.
Als ze andersom zitten heb je een laag doorhangen vooraan.
Als ze goed zitten is dit samen met de AZAM6 het best rijdende A-type.
Geplaatst: di 30 jun, 2015 18:03
door citrobe
AZL57 schreef:frotteurs te strak afgesteld?
Frotteurs hebben geen invloed op de wagenhoogte
Geplaatst: di 30 jun, 2015 19:14
door AZL57
hij heeft het over het stugge veren , de wagenhoogte heeft daar niet veel mee te maken.
Geplaatst: di 30 jun, 2015 19:22
door citrobe
AZL57 schreef:hij heeft het over het stugge veren , de wagenhoogte heeft daar niet veel mee te maken.
Hij schreef toch;
en aan de voorkant zakt hij wel erg ver door.
??
Geplaatst: di 30 jun, 2015 19:24
door achtpeter
te grote wagenhoogte heeft echt wel met stug veren te maken. Meer voorspanning immers. Maar als de Ami aan de voorkant te laag hangt, mag je juist slappe vering verwachten. Verkeerd om gemonteerde veerpotten zoals Citrobe vermoedt? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. En als dat de verklaring niet is, zou ik de afstelling van de stelbussen voor en achter de veerpotten eens controleren.
Geplaatst: di 30 jun, 2015 20:18
door PatrickTolAmi
Ik ga eerst maar eens even kijken of de potten inderdaad niet verkeerd om gemonteerd zijn. Ik heb ze er nog nooit afgehaald, dat zou een vorige eigenaar dan zo geprutst moeten hebben...
Als ik het goed begrijp zijn er een paar mogelijke verklaringen:
- potten verkeerd gemonteerd
- veren gebroken
- stelbussen
Waar zouden die letters precies moeten staan?
Geplaatst: di 30 jun, 2015 20:47
door citrobe
PatrickTolAmi schreef:Ik ga eerst maar eens even kijken of de potten inderdaad niet verkeerd om gemonteerd zijn. Ik heb ze er nog nooit afgehaald, dat zou een vorige eigenaar dan zo geprutst moeten hebben...
Als ik het goed begrijp zijn er een paar mogelijke verklaringen:
- potten verkeerd gemonteerd
- veren gebroken
- stelbussen
Waar zouden die letters precies moeten staan?
Het is een lichte bobbel in het plaatwerk, ongeveer 5 cm van de rand en ongeveer 3cm op 3cm groot. De vorm is AV met één been gemeenschappelijk tussen de A en de V. Is niet echt makkelijk te zien, maar eens je hem vind voel je die wel goed. Kan ook verstopt zitten onder de roestbescherming. Dit is dan de voorkant van de auto (AVANT)
Geplaatst: wo 1 jul, 2015 10:36
door PatrickTolAmi
De veerpotten zitten in elk geval goed. Ik heb de letters gevonden, en die zitten keurig aan de voorkant, dus dat is een probleem minder. Wel heb ik gezien dat beide potten aan de voorzijde olie lekken... zou dit een oorzaak kunnen zijn, of zou het echt een gebroken veer zijn?
Geplaatst: wo 1 jul, 2015 11:03
door citrobe
PatrickTolAmi schreef:De veerpotten zitten in elk geval goed. Ik heb de letters gevonden, en die zitten keurig aan de voorkant, dus dat is een probleem minder. Wel heb ik gezien dat beide potten aan de voorzijde olie lekken... zou dit een oorzaak kunnen zijn, of zou het echt een gebroken veer zijn?
Er mag geen olie in die potten zitten, en zeker geen motorolie.
Soms doet men daar wat ricinusolie in, maar zeker geen grote hoeveelheden.
Ik vrees toch dat je ze best eens open doet om te zien wat daar fout zit. Heb ook nog gebroken veren gehad in dat type veerpotten. Ook kan de bekleding gezwollen zijn door motorolie.
Geplaatst: wo 1 jul, 2015 12:11
door achtpeter
PatrickTolAmi schreef:De veerpotten zitten in elk geval goed. Ik heb de letters gevonden, en die zitten keurig aan de voorkant, dus dat is een probleem minder. Wel heb ik gezien dat beide potten aan de voorzijde olie lekken... zou dit een oorzaak kunnen zijn, of zou het echt een gebroken veer zijn?
Dan zouden er liters olie in moeten zitten. Heb je rubbers of aluminium kegels aan weerskanten van de potten? Weet je zeker dat het niet om oliesporen gaat van een poging om beweging in de rubbers of kegels te krijgen?
Geplaatst: wo 1 jul, 2015 12:42
door björn
hoi plaats is fotos. maakt voor ons ook duidelijker.
zijn de veren al eens uitelkaar gehaald?
ga eens met Han Goosens praten van de ami club.
je mag ook altijd een keer in Hilversum langs rijden zo dat het naast mijn break kunt testen en vergelijken.
onze is soepel.
Geplaatst: wo 1 jul, 2015 21:53
door DucKKnutsel
Gaatje boren op het laagste punt die olie moet er in ieder geval uit. als er zo veel olie in zit denk ik dat er ook heel veel zand en troep in zit dat het veren belemmerd. Er zit een soort remvoering in die potten als daar troep tussen zit kan dat grote invloed hebben. Je zou dan eigenlijk ook een beetje een schurend geluid moeten horen met het inveren Om je trekstangen hoort een rubber te zitten dat de pot afsluit vaak zitten ze los of gescheurd. Dat van die andere ami dat i zo mooi soepel is kan ook duiden op versleten schokbrekers. Er zijn echter ook veel soorten schokbrekers, kan een heel groot verschil maken oude lips bv zijn heel stug dat nieuwe spul van tegenwoordig zijn vaak niet mijn favoriet. Vaak veel te slap. Gebroken veer lijkt mij niet het geval want dan krijg je de ami bijna niet hoger gesteld en gaat de veer bij veel spanning knappen. Maar niks is onmogelijk bij onze ouwe bakken.