Pagina 1 van 1

Metertje laadstroom.

Geplaatst: wo 22 jul, 2015 09:10
door Hassie
Beste mensen,
Het wijzertje van het laadstroommetertje staat tijdens het rijden,dan wel het lopen van de motor, naar links in het "zwarte stippeltjes-gedeelte". Betekent dit dat er niet meer bijgeladen wordt of geeft dit de ladingstoestand van de accu aan???

Geplaatst: wo 22 jul, 2015 09:40
door Kulio
Ik weet niet wat voor meter je gebruikt maar je kan gewoon de accuspanning meten. Bij een stilstaande motor of wanneer de motor tijdens het draaien niet bijlaadt is de accuspanning 12 V of lager (bij een 12V systeem en 6V bij een 6V systeem).

Laadt de accu wel bij dan is de spanning omstreeks 13,5 resp 6,7 V.

Geplaatst: wo 22 jul, 2015 13:36
door achtpeter
Hassie, je hebt geen laadstroommetertje in je dashboard maar een spanningsmeter. Hij geeft de boordspanning aan. Als het wijzertje royaal in het wit staat mag je aannemen dat de dynamo ruim 13 Volt spanning levert, in het grijze gebied is de spanning rond de 12 Volt dus dan wordt er nauwelijks iets geladen. Nauwkeuriger is de aanwijzing niet. Dan zou je, zoals Kulio aangeeft, een serieuze Voltmeter of universeelmeter moeten gebruiken. De laadstroom in Ampères meten is weer een heel ander verhaal.

Geplaatst: do 23 jul, 2015 02:02
door midfriesland
Even de spanning meten op de accupolen zelf, dan weet je zeker of ie goed bijlaadt. Bij stationair zal de spanning rond 12,5 - 13V zitten en zodra je gas geeft zal ie richting 13,5 - 14V gaan. Hogere spanning = spanningsregelaar defect, lagere spanning = dynamo defect.

Geplaatst: do 23 jul, 2015 09:52
door Hassie
Ga vandaag verder: heb een 9V-batterijtje gekocht voor mijn spanningsmeter Soundex 302T; de meter was in jaren niet meer gebruikt!
De accu was zo goed als leeg na het thuis komen zonder bijladen. Heb de accu separaat opgeladen. Ga vandaag verder met jullie aanbevelingen!
Dank, jullie horen nog van mij.

Laadstroomproblemen

Geplaatst: do 23 jul, 2015 12:35
door Hassie
Heb opgeladen accu gemeten:12V.
Heb contacten van/naar spanningsregelaar schoon gemaakt.
Heb met lopende motor spanning gemeten: sprong van 12 naar 15, naar 18 en weer terug naar 14 enz. enz. Dit heen en weer springen ging als het ware op het ritme van de motor.
Daarna "blokkie-om" gereden en.....................spanningsmeter stond prachtig in het midden!!!
Probleem lijkt dus opgelost. Zal gelegen hebben aan vuile contact met spanningsregelaar.
Toch blijft het heen en weer springen van de gemeten spanning op de accu met lopende motor vreemd.
Allen dank voor de hulp!

Geplaatst: do 23 jul, 2015 12:59
door Bertje Beige
Die 18 volt laadspanning is wel te hoog hoor, de laadspanning mag max. 14.8 volt zijn.
Ik ga er van uit dat als de motor meer toeren maakt, de laadspanning ook hoger is!?
Ik zou in jouw geval toch een andere spanningsregelaar monteren.

Geplaatst: vr 24 jul, 2015 18:19
door Hassie
Het probleem kwam toch weer terug dus heb ik de raad van Bertje opgevolgd en een nieuwe spanningsregelaar gekocht en............... nu is het probleem echt opgelost. Nogmaals allen dank!!!

Geplaatst: za 26 dec, 2015 14:56
door theoenmarion
Ik heb er voor ca 3 jaar terug nieuwe 12 volt accu in gezet.
Wilde de laatste tijd bijna niet door heen met starten. Ondanks opladen accu. Vandaag even andere accu er in gezet en start meteen.
Accu Polen geven bij stationair 14,5 volt aan en bij gas geven terug naar ca 14 ,2 volt.
Is de accu dan gewoon stuk of kan het zijn dat de dynamo toch niet genoeg bij laadt?
Er rijdt er niet echt veel mee. Is dat ook slecht voor de accu?

Geplaatst: zo 27 dec, 2015 09:29
door Erasmo
Als je bang bent dat de accu te veel leeg loopt tussen de ritten door kun je er natuurlijk ook gewoon een druppellader aan hangen.

Geplaatst: zo 27 dec, 2015 09:54
door verkuilm
ALs je je oude accu oplaad en je meet dan iets van 14,4 volt en hij start er toch niet op.
Dan kunnen er 3 dingen zijn.
-accu stuk
-Startmotor stuk
-Bedrading/aarde probleem

Als iemet een andere accu wel goed start, dan is het niet je startmotor/bedrading, maar je accu.

Kan heel goed, want inderdaad accus houden niet van weinig gebruik.
En moderne accus kunnen ook niet zo goed tegen het opladen van een klassieker.
Ik heb het ook al twee keer gehad.

Zo goedkoop mogelijk accu kopen, die zijn het beste.

Geplaatst: zo 27 dec, 2015 11:38
door theoenmarion
Andere accu geprobeerd en daar start hij direct op .
Dynamo laad bij en regelaar is prima. Dus nieuwe accu kopen en ga er de een druppellader achter zetten. Heb er een gezien bij Conrad.