Goede onderdruk toch olie uit de peilstokbuis
Geplaatst: ma 3 aug, 2015 20:47
Hallo,
Bij onze rondreis door Europa afgelopen week bleek ons 602 cc blokje opeens erg veel olie te gebruiken. De eerste 1000 km geen probleem, daarna leek het wel steeds erger te worden, momenteel lijkt het wel meer dan 1 ltr op de 500 km. Vorig jaar op eenzelfde langere reis maar een kwart liter bij hoeven vullen op ca. 2700 km.
Thuis gekomen het forum bestudeerd en als eerste een onderdrukmeter gemaakt om de vulpijp te controleren.
Het blijkt dat stationair ca 14 cm onderdruk heerst en volgas blijft het ca 10 cm. Er heerst steeds onderdruk. Bij spelen met het gas blijkt de onderdruk te fluctueren, schommelt dan en daalt soms tot bijv. 6, maar het blijft onderdruk.
Echter sputtert de meetslang tijdens de meting vol met oliedeeltjes en bij afgenomen slang blijkt de vulpijp olie te sputteren ondanks de gemeten onderdruk.
Bij een aantal keren gas geven onbelast ontstaat blauwe rook uit de uitlaat. Normaal lopend of rijdend niet opvallend waarneembaar.
Ik heb redelijk wat hobby-ervaring met motorrevisies o.a. Volvo B18 en Mc cormick D serie dieseltractor, en durf het blokje wel open te maken echter liever niet nodeloos.
Mijn oordeel, het forum doorgespit te hebben, is dat de vulpijp redelijk goed is. Mijn gedachte gaat naar kleprubbers of gebroken zuigerveren.
Wat denken jullie deskundigen?
Groet Jos.
Bij onze rondreis door Europa afgelopen week bleek ons 602 cc blokje opeens erg veel olie te gebruiken. De eerste 1000 km geen probleem, daarna leek het wel steeds erger te worden, momenteel lijkt het wel meer dan 1 ltr op de 500 km. Vorig jaar op eenzelfde langere reis maar een kwart liter bij hoeven vullen op ca. 2700 km.
Thuis gekomen het forum bestudeerd en als eerste een onderdrukmeter gemaakt om de vulpijp te controleren.
Het blijkt dat stationair ca 14 cm onderdruk heerst en volgas blijft het ca 10 cm. Er heerst steeds onderdruk. Bij spelen met het gas blijkt de onderdruk te fluctueren, schommelt dan en daalt soms tot bijv. 6, maar het blijft onderdruk.
Echter sputtert de meetslang tijdens de meting vol met oliedeeltjes en bij afgenomen slang blijkt de vulpijp olie te sputteren ondanks de gemeten onderdruk.
Bij een aantal keren gas geven onbelast ontstaat blauwe rook uit de uitlaat. Normaal lopend of rijdend niet opvallend waarneembaar.
Ik heb redelijk wat hobby-ervaring met motorrevisies o.a. Volvo B18 en Mc cormick D serie dieseltractor, en durf het blokje wel open te maken echter liever niet nodeloos.
Mijn oordeel, het forum doorgespit te hebben, is dat de vulpijp redelijk goed is. Mijn gedachte gaat naar kleprubbers of gebroken zuigerveren.
Wat denken jullie deskundigen?
Groet Jos.