Pagina 1 van 2

Electrisch probleem groter na vervangen spanningsregelaar

Geplaatst: di 11 aug, 2015 21:48
door Arjan-DeucheErka
Ik heb in een jaar zonder al te veel problemen in mijn Eend met TomTom 6000 km gereden nadat deze Eend 12 jaar ervoor slechts 100 km/jaar heeft gereden. Totaal staat er ruim 55.000 km op de teller van deze Eend, die vanaf nieuw familieauto is. Sinds een paar weken komen er plotseling grotere problemen: eerst valt de TomTom uit, dus vervangen door een nieuwe, die het wel doet. Vervolgens doen andere electrische aansluitingen op 12V-stopcontact het ook niet meer, maar zijn ook vervangen incl. stopcontact. Afgelopen weken was de richtingaanwijzerautomaat defect en heb ik ook de spanningsregelaar vervangen. Nu na het aansluiten hiervan doen de koplampen niets meer, gaat op het dashboard de brandstof meter aan als de schakelaar op groot licht wordt gezet, doen knipperlichten ook vreemd terwijl sleutel niet eens in contactslot zit. Kunnen jullie me advies geven? Bij voorbaat dank.

Geplaatst: wo 12 aug, 2015 06:35
door David
Mmmm

Dat klinkt raar, althans de combinatie van klachten.

Eerst zou ik de spanningsregelaar controleren, doormeten hoeveel Volt hij geeft.
Sommige elektronische geven veel te hoge spanningswaarden af.

Waarom heb je hem vervangen? Was de oude kapot?

Geplaatst: wo 12 aug, 2015 10:24
door André Post
En controleer het massa kabeltje tussen de bak en de carosserie.

Geplaatst: wo 12 aug, 2015 17:05
door Arjan-DeucheErka
Nieuwe spanningsregelaar geeft tussen 13 en 14 volt zonder sleutel in contact.
Deze spanningsregelaar gekocht vanwege vaker kapot gaan van elektra.
Snelheidsmeterverlichting doet het nu wel, nauwelijks met vorige regelaar. In rechter koplamp is een heel licht verwarmd streepje te zien i.p.v. aangaan.
Knipperlichten knipperen razendsnel, maar geluid daarbij maken ze bijna niet meer. Links en rechts lijken op iets verschillend tempo te knipperen. Voor kapotgaan richtingaanwijzerautomaat was dit juist erg traag, maar goed geluid.

Geplaatst: wo 12 aug, 2015 18:11
door Boudewijn
André Post schreef:En controleer het massa kabeltje tussen de bak en de carosserie.
Ik denk ook dat het een massa probleem is.

Geplaatst: wo 12 aug, 2015 23:28
door Arjan-DeucheErka
Dankuwel. Ik zoek verder.

Geplaatst: vr 14 aug, 2015 15:43
door gillis
of je kabelboom is niet helemaal lekker meer (sluiting), zijn wel veel op zich zelfstaande problemen..

Geplaatst: za 15 aug, 2015 08:57
door achtpeter
"Nieuwe spanningsregelaar geeft tussen 13 en 14 volt zonder sleutel in contact. "
Huh? waar meet je dan??? Met contact uit kun je nergens in je auto meer meten dan de accuspanning, dus hooguit 12 Volt en een beetje achter de komma.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 07:38
door Arjan-DeucheErka
Na het aansluiten van de nieuwe spanningsregelaar hebben we doorgemeten, vervolgens motor gestart en blijven doormeten. Hij leek het goed te doen, maar toen ik vervolgens wilde gaan rijden bleek dat koplampen het niet deden. Het volgende gebeurt vanaf toen bij het aanzetten van de koplampen, getest terwijl contactsleutel er niet in zit: koplampen doen het vrijwel niet, grootlichtlampje en ollielampje gaan aan, benzinemeter gaat dan ook aan.

Deze 2cv is twintig jaar geleden total-loss geweest: Spécial-carosserie vervangen door helemaal kale Club-sloop-carosserie, dus ook electra opnieuw inbouwen. Afgelopen jaar zijn voor rijden in stad en op snelweg ipv als plattelandsvakantieauto extra electra ingebouwd oa. alarmknipperlichten.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 10:31
door Thijs
Hwt lijkt toch sterk op een massaprobleem.
Maak eens met 1 startkabel een goede massaverbinding en kijk dan eens of de klachten er nog zijn.
Dus een verbinding van min accu naar de carrosserie.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 10:35
door David
Heb je het massa kabeltje al geprobeerd??

Als je er niet uitkomt stuur dan even een PM.
Communiceert wat makkelijker.

Succes

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 22:43
door Spookeend
inderdaad massa

maak de kabel op de bak eens schoon?

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 19:54
door Arjan-DeucheErka
De plus en de min-kabel allebei schoongemaakt, de min-kabel ook op de versnellingsbak. Dit heeft geen effect opgeleverd.

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 20:22
door André Post
Nu ook de massa kabel tussen bak en carosserie nog even doen.

Geplaatst: di 18 aug, 2015 13:15
door Arjan-DeucheErka
Tussen accu en carrosserie vandaag schoongemaakt: de koplampen kunnen weer branden, de lampjes op het dashboard doen het zoals het zou moeten (zoals het jarenlang niet was). Hoeveelheid volt na motor een week niet gedraaid te hebben was ong. 12,2 volt, tijdens het lopen met meer toeren ruim 14 volt, kort na stoppen motor daalt het naar ong. 13,5 volt. Is dit goed of beter nog verder controleren?