13cm speakers op de legplank - Update: ingebouwde versterker

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 31 aug, 2015 14:34

dat is alles qua versterker? lekker klein ding! ik neem aan alleen een aux in en twee speakers uit?

ik zoek eigenlijk ook zoiets alleen dan bij voorkeur met 4 speaker uitgangen die geregeld kunnen worden.

en wbt die speakers: mooi geworden!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 1 sep, 2015 16:36

Jazeker, lekker klein versterkertje met voldoende vermogen voor deze speakers (volgens de specificaties 35W nominaal, 180W max)

Hij komt alleen zonder behuizing (deze heb ik geprint) en de heatsink wordt erg heet vanwege het kleine formaat en hoge vermogen: 2x15 (echte!) watt.

Voor 4 speakers zal je of een duurdere versterker/radio moeten hebben of twee van deze kleintjes parallel. Daar kan je dan weer een losse potentiometer voor zetten om het volume van beiden tegelijk te regelen

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 1 sep, 2015 19:59

Nogmaals, ik ben onder de indruk.
Volgens kun je met, wat jij kunt en de techniek die je tot je beschikking hebt, tot een nog mooier resultaat komen.
Niet dat dit lelijk is, zeker niet!
Maar volgens mij kun je de lijnen van de kastjes zo maken (vooral rechts) dat het lijkt of het door de fabrikant ontworpen is.
En dat het bijvoorbeeld binnen de rubberkant van het aflegbord valt.
Ook kun je dan de verticale lijn van de speakerbehuizing laten "lijnen" met A stijl, dan oogt het nog mooier.

Niet om te zeuren hoor!
Maar als ik zie hoe professioneel je dit aanpakt, dan moet het voor jou een koud kunstje om dit aan te passen!
Als je de frontjes dan mooi bekleed is het echt zo mooi dat het gewoon niet eens opvalt.

Maar hoe dan ook, complimenten voor dit vakwerk!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 1 sep, 2015 22:47

potver zeg wat gaaf!!!!

ik weet gewoon dat het zo lekker is, een beetje goede muziek!

echt super, maar ik ben het met David eens, nog ff de puntjes op de I voor de afwerking hoor, dan is het net echt OEM.

en een tipje.... als je juist niet poort maar iets meer vermogen zou kunnen gebruiken kun je lager filteren waardoor er op hoger volume juist minder vervorming optreedt. Dit heeft dan te maken met het fysieke vacuum waardoor de speaker "geremd" wordt en niet over zijn eenvoudig over zijn max gaat.

Door gesloten te spelen zul je dan iets in sublaag inleveren, maar dat is met dit vermogen te verwaarlozen, zeker onder het rijden, maar vanaf zeg 60 / 70 hz, krijg je dan een mooiere en duidelijkere kickbass, en dat is eigenlijk wat er in een gewone auto ook gebeurt.

maar verder, je hebt het goed voor elkaar!
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 2 sep, 2015 10:24

Bedankt voor de complimenten! En dan nu een (heele) uitgebreide reactie op David en Spookeend: (het typen ging zo lekker)

Wat betreft de baspoort had ik begrepen dat een autospeaker ontworpen is voor een 'open' ruimte zoals een hoedenplank of een deurpaneel. Dit is gedaan door de speaker een stuk stijver te maken ten opzichte van een hifi-speaker. Dit bleek inderdaad te kloppen toen ik de speakers vergeleek met mijn eigen hifi speakers. Vandaar dat het mij verstandig leek om er wel een kast omheen te bouwen (om interferentie te voorkomen) maar dan wel met een baspoort om het verlies aan sublaag in te perken. Dit omdat dit voor mij de muziek af maakt. Ik heb dan ook veel meer met de diepe bas van Lorde - Royals, dan met de kick-bas van Epic van Sandro Silva. Helaas komt die laatste wel veel vaker voor omdat die 'altijd wel goed klinkt'. Ook heb ik geen verstand van filters en heb ik op mijn micro versterkerblokje geen equalizer. :roll: Maar het klinkt zeker interessant en mocht ik hem ooit nog gaan updaten dan zal ik mij er verder in verdiepen! Voor nu ben ik in ieder geval heel tevreden ;)

Wat betreft de afwerking/pasvorm was het nogal lastig om het geheel een beetje passend te krijgen, zeker links. Ik geef toe dat het achter de zwarte rand plaatsen misschien mooier zou kunnen zijn, helaas geeft dit weer andere problemen. Dit komt omdat hij eerst óver de zwarte rand heen moet en daarna naar beneden zakt, hierdoor ontstaat een duidelijke kier boven de speaker kast, wat het dan weer minder mooi maakt. Ook wordt het kastvolume kleiner (hij gaan 2cm naar achter) en raak je iets aan hoogte kwijt voor de speaker en diepte voor de magneet, dit terwijl hij nu al boven en onder maar 3mm speling heeft. Vandaar dat ik er voor heb gekozen om een vlak te maken tussen het midden van het rubber en de hoek van het profiel onder de ventilatieklep.

Zoals je zelf ook al aan geeft valt het vooral rechts op dat het niet helemaal lekker zit, maar dit komt vooral omdat het ook niet helemaal lekker zit... :cry: het was natuurlijk al wel te verwachten, maar toen ik de gespiegelde kast plaatste bleek dat de eend toch niet helemaal symmetrisch in elkaar is gezet. Vandaar dat ik hem niet verder naar achter kon duwen zoals links en hij nu ongeveer een centimeter over het midden van de rand hangt. Hier stoor ik mij dermate aan dat ik misschien nog wel een keer een nieuwe rechter kast ontwerp ;)

Maar voor nu, het zit, en daar ben ik meer dan tevreden mee :D

Achteruit verwarming, chassiswissel, paintjob, custom pick up maken, acadiane motor fixen, allemaal dingen die eerder op de to-do list staan. En dan heb ik het alleen nog maar over 2cv-gerelateerde projecten ;)

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » wo 2 sep, 2015 13:50

Ziet er supergaaf uit!
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 21 aug, 2016 19:56

Nette kistjes zeg!!!
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 4 dec, 2016 18:07

Ik rij nu langere tijd met deze speakertjes en ze bevallen donders goed! Het enige waar ik mij wel aan begin te ergeren is de losse versterker die op de legplank ligt, hij is klein (4x4x4 ongeveer) maar toch ligt hij mij in de weg. Daarnaast komen er veel draden uit die allemaal aan de printplaat kunnen trekken dus hij geeft ondertussen wat storing door losse contactjes... Tijd om de boel dus maar eens te updaten! Met als doel de versterker inbouwen in de linker speaker

Zo was de setup, twee speakers en het versterkertje in het midden:
Afbeelding

Met hier de ingewanden van het mini versterkertje (de behuizing is 3D geprint, deze heeft nogal last van de heatsink, hij was ooit vierkant)
Afbeelding

Als eerste de contacten weer vast gesoldeerd en de volume knop los gesoldeerd
Afbeelding

De volumeknop verlengt met een flatcable zodat deze aan de voorkant van de speaker kan komen:
Afbeelding

En zo zit de versterker nu tegen de achterwand van de aangepaste kist aan. Hij is er helaas minder mooi op geworden, misschien dat ik in de toekomst nog wel een keer nieuwe kistjes maak
Afbeelding

En dit is het eindresultaat, weg met het versterkertje! Ondertussen zit het setje weer in de eend en hij is ook al weer getest; je kan er nog steeds de buurt mee vermaken :D
Afbeelding

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 6 dec, 2016 13:50

hoe sterk is dat versterkertje? hij lijkt mij errug klein, maar misschien ben ik een beetje ouderwets en heb ik ten onrechte in mijn hoofd dat een flinke versterker ook een flink formaat heeft?

dit versterkertje is alles dus? gewoon je telefoon inpluggen en klaar? dat zou niet verkeerd zijn.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 6 dec, 2016 14:50

Jep, thats it. Geluid van de versterker is behoorlijk goed, 2x15 (echte) watts. De versterker gaat harder dan de speakers die 180W zouden moeten zijn, maar dat zijn de zogenaamde automotive watts ;)

Let wel, de heatsink wordt nogal heet, de contactjes moet je eigenlijk niet aan trekken en er zit geen behuizing om de versterker heen, wegwerken zoals ik nu heb gedaan heeft dus de voorkeur.

Positieve aan deze versterker is toch echt wel de prijs:

:shock: 2 euro inclusief verzending :shock:

Het versterkertje heeft modelnummer TDA7297 en is via eBay goed te krijgen als je even zoekt, hier een voorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/1x-DC-12V-Dual- ... OSwtlhWFyS~

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » di 6 dec, 2016 14:59

Super nette oplossing! wel veel werk :roll:
Maar dat is hobby.....

Ik heb zelf een losse JBL er in liggen (neem hem ook mee uit de auto...)
Werkt prima via telefoon en voldoende geluid (zelfs handsfree telefoneren is 'te doen').

http://www.jbl.nl/draagbare-apparaten/X ... Aq3m8P8HAQ
onder druk wordt alles vloeibaar

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 6 dec, 2016 16:15

Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, voorheen had ik het versterkertje gewoon los liggen met twee 2e hands surround speakertjes (zijn vaak iets driehoekig en passen daardoor lekker op de legplank). Maar ik wilde per sé meer meer meer, vandaar dat ik het mijzelf zo moeilijk heb gemaakt. Maar het resultaat is daar gelukkig ook naar, lekker boven het motor- en wind geluid uit op de snelweg :D

Plaats reactie