Pagina 1 van 1

Nieuwe Accu kapot (?)

Geplaatst: wo 7 okt, 2015 08:53
door R-2cv
Beste leden,

Sinds enkele jaren ben ik eigenaar van een mooie rode 2cv6 uit "85 (mijn eerste auto). Ik gebruik hem recreatief maar maak zo nu en dan ook lange afstanden van het westen van het land naar het oosten, en weer terug. Regelmatig kijk ik op dit forum en kom dan vaak handige tips en leuke, herkenbare, verhalen tegen.

Momenteel zit ik met een vraag waar ik graag de hulp van ervaringsdeskundigen bij kan gebruiken.
Afgelopen Maart is er een nieuwe accu in mijn auto gegaan. Drie dagen geleden ging ik een stukje rijden om iets bij een garage op te halen. Toen ik daar weer wou vertrekken hoorde ik alleen een klik na het omdraaien van de contactsleutel. De lampen deden het wel, maar in de volle zon was het lastig zien of ze volledig branden. Een paar tikken tegen de startmotor losten het probleem niet op.
Gelukkig was er iemand met ervaring in de buurt en hij dacht gelijk aan de accu. Bij nameten bleek er slechts 9V op de accu te staan welke zakte naar c.a. 2V wanneer ik probeerde te starten. Een nieuwe accu is erin gegaan en alles liep weer als vanouds.
Nu vraag ik me af, wat kan de oorzaak zijn dat een nieuwe accu zo snel kapot is gegaan? Is er misschien ergens kortsluiting geweest?
Alvast bedankt voor de hulp!

Geplaatst: wo 7 okt, 2015 09:35
door André Post
Het eerste waar ik aan denk, doet de dynamo het wel.
Om dat te controleren moet de spanning over de accu gemeten worden met draaiende motor, liefst wat verhoogt toerental.
Dan moet de spanning oplopen tot ongeveer 14Volt.

Geplaatst: wo 7 okt, 2015 09:54
door R-2cv
Bedankt voor je reactie. Dat ben ik vergeten de melden, de dynamo hebben we inderdaad gecontroleerd en deze bleek gewoon te werken.

Geplaatst: wo 7 okt, 2015 22:59
door AZL57
of er is iets wat stroom gebruikt, dus misschien eens meten? Maar het kan natuurlijk ook een slechte accu zijn geweest. Is er nog garantie op?

Geplaatst: do 8 okt, 2015 22:25
door Bartjes2cv
Spannings regelaar ?

Geplaatst: do 8 okt, 2015 22:46
door David
Heb je een elctroznische spanningsregelaar?

Deze kunnen een accu kompleet vernaggelen.
Check de spanning eens met hoger toerental.

Geplaatst: vr 9 okt, 2015 19:12
door R-2cv
Ik heb geen elektronische spanningsregelaar.

Met een wat hoger toerental meet ik een spanning van iets meer dan 14 V. Dat lijkt allemaal prima.

'Gewoon' een slechte accu zou kunnen, pech. Ik rijd nu al een paar dagen met de nieuwe accu en niks geen bijzonderheden.

Geplaatst: vr 9 okt, 2015 20:36
door engbokho
En "moderne" lithium accu's houden het over het algemeen niet lang uit in ouderwetse auto's. In de eend moet een loodaccu (dit ivm 'ander' laadschema)