Pagina 1 van 1
korte versnellinsbak of lange versnellingsbak
Geplaatst: wo 7 okt, 2015 13:33
door Sable Blanc
Hallo, ik kan bij een vriend een versnellingsbak met schijfremmen krijgen. Er is keus tussen een korte en een lange welke neem ik het best. Wat is het leukste rijden....
Wat denken jullie?
De origine motor.... A06/635
Geplaatst: wo 7 okt, 2015 22:57
door AZL57
ligt eraan wat je wilt doen, een korte is goed voor terreinwerk en hellingen een lange beter voor de snelheid.
Geplaatst: do 8 okt, 2015 09:11
door Sable Blanc
Eigenlijk wegleggen voor de dag dat ik hem nodig heb..... een reserve motor heb ik reeds.
Nu ja de Méhari hoeft niet sneller te rijden, nu we cruisen enkel.....
Maar de dag dat we een burton bouwen kan het wel leuk zijn qua snelheid.
Re: korte versnellinsbak of lange versnellingsbak
Geplaatst: do 8 okt, 2015 12:02
door LPGo
Sable Blanc schreef:Hallo, ik kan bij een vriend een versnellingsbak met schijfremmen krijgen. Er is keus tussen een korte en een lange welke neem ik het best. Wat is het leukste rijden....
Als het een echte vriend is krijg je ze beide..... toch
Geplaatst: do 8 okt, 2015 23:23
door Thijs
Geplaatst: zo 11 okt, 2015 21:09
door TimVS
In een mehari zou ik de korte nemen, de luchtweerstand gaat er anders voor zorgen dat je weinig plezier hebt van je lange verhoudingen.
Geplaatst: ma 12 okt, 2015 09:54
door verkuilm
Het rare is, in een mehari hoort een lange 4de versnelling. En in een eend een korte.
Ik zou voor de lange gaan.
Ik vind mijn mehari 4x4 rustiger rijden dan de eend. Eend moet ik altijd weer aan wennen, giert veel meer.
Geplaatst: ma 12 okt, 2015 13:04
door Thijs
In een Pony hoort ook een lange bak maar je komt nooit op snelheid (alleen bij wind mee berg af).
Dit komt gewoon door de luchtweerstand.
Bij het vervangen van de bak eerder dit jaar heb ik er weer een lange bak in gezet. Hier heb ik nu wel wat spijt van...
Geplaatst: do 15 okt, 2015 20:32
door TimVS
De 4e in een mehari bak is inderdaad langer.
Maar de 1e 2e en 3e zijn een stuk korter
Geplaatst: do 15 okt, 2015 20:40
door LPGo
verkuilm schreef:
Ik vind mijn mehari 4x4 rustiger rijden dan de eend. Eend moet ik altijd weer aan wennen, giert veel meer.
Klopt, Mehari 4x4 is ook (veel) hoger gegiert dan een 2cv6 (in hoge giering uiteraard
)
Geplaatst: do 10 dec, 2015 21:37
door Sable Blanc
da's een lijst zeg. Nu ik heb de bak ondertussen gekregen..... een lange denk ik. Nu alles zit erop en eraan schijfremmen, startermotor,...
Hé ja LPGo, een motor had ik al gekregen toen er een lek was op de ori motor.
nu hoe zet ik de bak en motor weg voor latere dagen?
Geplaatst: zo 31 jan, 2016 15:40
door Spookeend
ik haak ff in....
op de bakken staan veel nummers en nu cats site niet werkt.... welke moet ik hebben...
We hebben 7 of 8 bakken liggen en gaan er eentje reviseren maar dan wil ik wel de beste eruit pakken....
Ik zit alleen wel met een afgedraaid vliegwiel waardoor ik de lange spiebanen nodig heb op de as....
De meeste bakken die we hebben liggen hebben dezelfde nummers en slechts 1 heeft er nog een plaatje op zitten met een ander nummer als wat er op de bakken staat....
tips?
Geplaatst: zo 31 jan, 2016 20:48
door Thijs
Aan die nummers heb je niks.
Je moet draaien aan de inkomende as en dan 1 aandrijfas tegen houden.
Dan blijkt dat bij een ingeschakelde 4e versnelling de omwentelingen verschillen.
De aantallen weet ik zo niet maar zijn vast te vinden op internet.
Logisch nadenken kom je er misschien ook mee.
De vier van een Dyane is lang dus minder omwentelingen bij de as.