Pagina 1 van 2

Hoeveel graden voorontsteking?

Geplaatst: do 15 okt, 2015 11:38
door CitroënAZAM
Hoeveel graden, of hoeveel tandjes voorontsteking is wenselijk bij stationair toerental? Is er ook verschil tussen 2cv6, 2cv4, 18 pk, 12 pk etc.?

Re: Hoeveel graden voorontsteking?

Geplaatst: do 15 okt, 2015 20:55
door LPGo
Lars Faber schreef:Hoeveel graden, of hoeveel tandjes voorontsteking is wenselijk bij stationair toerental? Is er ook verschil tussen 2cv6, 2cv4, 18 pk, 12 pk etc.?
Deze vraag is irrelevant, de ontsteking van bovengenoemde types wordt afgesteld d.m.v. een pen door het motorcarter in een gat in het vliegwiel... dan staat je ontsteking vanzelf goed...

Geplaatst: do 15 okt, 2015 21:40
door CitroënAZAM
Is geprobeerd. Auto loopt wel met die methode, echter bij gas geven vervroegt hij zodanig dat hij begint te ploffen/knallen.
En trouwens met pen-in-gat methode kom je nooit op een 'perfecte' afstelling uit.

Geplaatst: do 15 okt, 2015 21:49
door CitroënAZAM
Heb genoeg fora gelezen waar deze informatie voor de stroboscoop-aanpak best handig is.. Echter nog niets op 2cv.nl o.i.d. kunnen vinden...

Geplaatst: do 15 okt, 2015 22:11
door Jan2cvservice
Lars, is je condensator niet stuk?

Geplaatst: do 15 okt, 2015 22:27
door AZL57
is je onderbrekernok goed gemonteerd?

Geplaatst: do 15 okt, 2015 22:32
door LPGo
Lars Faber schreef: En trouwens met pen-in-gat methode kom je nooit op een 'perfecte' afstelling uit.

Klopt, daarvoor zou je een ontsteking moeten hebben waarbij je b.v. via de laptop de vervroeging zelf kunt aanpassen naar behoefte van je motor... afhankelijk van de temperatuur van motor, druk in je inlaatspruitstuk, toerental, octaangehalte van de benzine enz...

Geplaatst: do 15 okt, 2015 23:28
door Bartjes2cv
Grappig, ik weet er eendje

Geplaatst: do 15 okt, 2015 23:59
door CitroënAZAM
Hoi Jan,
Ja ben voor Polen nog bij W geweest,wel drie verschillende condensatoren geprobeerd, allen hetzelfde resultaat.

Onderbrekernok heb ik vorige week ook al vervangen. Gemonteerd zoals het zat. (Zoals het hoort)

Heb vandaag al wat gepoogd met de stroboscooplamp. Heb m iets 'verlaat' ten opzichte van het pen-in-gat methode.
Volgens die oude afstelling is de vervroeging meer dan 4 tandjes oftewel +/- 13 graden voorontsteking stationair. Heb de markering iets dichter bij de markering op het blok zelf gesteld. Ongeveer 2,5 a 3 tand vervroeging
Het ploffen is nu al weg.........

Geplaatst: vr 16 okt, 2015 18:23
door Jan2cvservice
De pen gat met lampje afstel methode staat de ontsteking bijna altijd te vroeg. Kijk ook even goed of je contactpunten vergenoeg open gaan,

Geplaatst: vr 16 okt, 2015 19:19
door André Post
De vervroeging kan je afstellen door de "eindstopjes" van de vervroeger te buigen.
Mogelijk is dat jouw probleem.
Statische afstelling is dan goed dmv de pen in gat methode maar zodra de motor meer toeren gaat maken vervroegt het systeem te veel.
Dit is goed te controleren met een stroboscoop en markeringen met typex op het vliegwiel.

Geplaatst: za 17 okt, 2015 17:26
door CitroënAZAM
hij ploft nog wel... Met de stroboscooplamp zie ik dat het streepje bij gas geven te lang op dezelfde plek blijft, en dan met meer gas, eerst plofplof en dan naar beneden schiet...

ligt wel aan het centrifugaal mechanisme dus. Voordat ik ga buigen, hoeveel speling mag zo'n centrifugaalvervroeging hebben? Ze leken me een beetje te ruim zodra ik aan de nok draaide.
misschien nieuwe gewichtjes/veertjes monteren?

Geplaatst: za 17 okt, 2015 18:15
door engbokho
Gebruik je wel een vervroeging van de 18pk?

Geplaatst: za 17 okt, 2015 19:04
door CitroënAZAM

Geplaatst: zo 18 okt, 2015 21:25
door David
Volgens mij een gevalletje "sjoemelsoftware"! :-) :-)