Pagina 1 van 2

lengte bestuurder

Geplaatst: za 14 nov, 2015 22:01
door WalterBE
Hallo iedereen,

Ik heb geen 2CV maar ben het idee wel genegen. Probleem is dat ik vrees dat het niet mogelijk is voor mij. Ik bedoel dan fysiek.

Ik ben een 1,90 m lang. De vraag is om het mogelijk is met die lengte een 2CV te besturen?

En indien dat wel kan is het mogelijk om er niet als een halve gehandicapte uit te kruipen?

Bedankt!

Geplaatst: za 14 nov, 2015 22:33
door Spookeend
makkelijk!

gewoon bij een verkoper een proefrit gaan maken?

Geplaatst: za 14 nov, 2015 22:54
door Bertje Beige
Ik ben ruim 1.90 en ik heb nergens last van, rijd als het moet honderden kilometers zonder klachten. Zelfs in een besteleend waar de stoel niet zo ver naar achter kan heb ik geen problemen :)
Maar maak anders eerst eens een goede proefrit!

De bedenker van de Eend, J.P Boulanger was zelf ook erg lang (voor een Fransman) en hij eiste destijds dat hij er in kon zitten met een hoed op.

Geplaatst: za 14 nov, 2015 23:12
door WalterBE
Wouw! Bedankt.

Ik vroeg het eigenlijk tegen beter weten in en ben dus (blij) verrast met deze reacties. Ooit was ik op zoek naar een auto en ben toen in een 2CV gaan zitten.

Het dakcanvas bolde sterk omhoog omdat ik er tegen zat en mijn directe gezichtslijn was de bovenste balk van de voorruit.

Dat was dus blijkbaar geen representatief exemplaar. Jammer dat ik toen er niet verder op ben in gegaan.

Geplaatst: zo 15 nov, 2015 09:35
door RobM
Anders maken we toch een stoelframe wat lager? Klusje van niks.
Het is wel van invloed of je een stoel hebt waar net allemaal nieuw rubbers in zitten. Dat scheelt echt centimeters.


Gr Rob

Geplaatst: zo 15 nov, 2015 10:25
door verkuilm
Ben 1.91 en met eend gaat dat prima.
Maar rijdt al sinds jaren 90 mee, dus ook wel erg aan gewend.
Ik kan in de eend zo 12 uur rijden. In mijn dure lease golf van de baas lukt dat niet, last van mijn rug.

Geplaatst: zo 15 nov, 2015 11:33
door WalterBE
Ik ben nu de eigenaar van een Toyota IQ van 4 jaar. Die is technisch perfect in orde. En het is een heel veilige wagen. Als je dan toch een zwaar verkeersongeval moet hebben dan is zo'n IQ een goede keuze.

Maar comfortabel zit ik er zeker niet in. Van Brussel tot aan de zee is een 120 km, halverwege begin ik last te krijgen van mijn rug.

Ik ben gaan onderzoeken wat een 2CV zou kosten aan verzekering en verkeersbelasting. Dat ziet er - als de regelgeving niet gaat veranderen - heel beheersbaar uit net als onderhoudskosten. Kost 2CV is een onbekende factor met ruime prijsvork. Ik kan een garagebox ter beschikking krijgen wat mij nodig lijkt.

Hoe decadent het ook lijkt, een 2de wagen lijkt een haalbare optie te zijn. Dan heb ik de optie om de andere auto te behouden of niet op basis van de ervaringen en gebruik.

Hiermee kan ik verder. Nu is het vooral een kwestie om eens met een 2 CV te rijden om te zien of het idee om met een 2CV te rijden en praktijk overeenkomen.

Geplaatst: zo 15 nov, 2015 13:45
door Thijs
Het is niet onmogelijk om dagelijks te rijden met een 2cv maar mijn ervaring is dat er toch regelmatig wat kleine dingetjes kapot gaan doordat het spul gewoon meer dan dertig jaar oud is.
Ik heb een poosje 1000km per week gedaan maar was blij dat ik een tweede Atype als back up had.

Geplaatst: zo 15 nov, 2015 14:44
door Lurch
Ook ik ben lang met 1.98 en rij zonder problemen lange afstanden. Toertochten van een paar uur zijn geen probleem.

Wat je aangeeft van je zit positie in de test eend kan te maken hebben met de staat van de stoel. In een stoel met nieuwe vering zit je aanmerkelijk hoger. Dat is bij mij ook het geval. Het is alleen lastig bij een stoplicht.

Geplaatst: zo 15 nov, 2015 19:16
door Boudewijn
Haal ook de zonneklep er uit, die hangt vaak een paar centimeter lager dan de bovenzijde van de voorruit.

Geplaatst: ma 16 nov, 2015 06:32
door geit
Je bent van Brussel , neem contact op met de Brussels Deuche Club.

Geplaatst: di 17 nov, 2015 13:28
door st@f
ik rij al jaren 2pk als dagelijkse auto, vaak 1000 km per week en dit winter en zomer
een 2cv die technisch in orde is en goed onderhouden wordt is minstens even betrouwbaar als een moderne auto
ik heb wel niet-standaard zetels, ik vind de originele zetels marteltuigen
een mening die in mijn omgeving vooral gedeeld wordt door de "zwaargewichten"onder ons
mensen die wat minder wegen schijnen de originele zetels betrekkelijk comfortabel te vinden
verder heb ik het stuurslot verwijderd zodat ik als het contact het laat afweten kan rijden
door met de bedrading te starten
een kapot contactslot is trouwens het enige mankement dat ik de laatste +100 000km gehad heb

Geplaatst: di 17 nov, 2015 16:41
door Dirk85
Hier ook 1.87cm. Gaat prima. Heb wel een wat 'luxere' versie waarbij de rugleuning verstelbaar is. Dat maakt dat ik iets verder 'achterover zit' zodat ik minder tegen de bovenkant van de voorruit aan kijk.

Ik heb er alleen last van wanneer ik vooraan sta bij een stoplicht. Dan moet ik echt even voorover gaan hangen. Maar aangezien ik de eend vooral gebruik bij mooi weer staat het dak dan toch meestal open. :lol:

Geplaatst: di 17 nov, 2015 17:08
door Ed147
1.94 mtr en rij met veel plezier rond!
Ok, bij stoplichten kan het soms wat lastig zijn.
Met dak open is het perfect! :lol:

Geplaatst: wo 30 dec, 2015 20:21
door hobbes
Mijn vaste bijrijder op vakantie is tegen de 2 meter. Ik heb voor hem de rugleuning 30 cm langer gemaakt en omdat ik de stoeltjes toch aan het opknappen was meteen 4cm dik schuimrubber onder het nieuwe stofje gestopt.

Ritten van 1200 kilometer op 1 dag zijn geen probleem voor hem en mij.