Pagina 1 van 1

ruitenwissermotor kapot

Geplaatst: za 21 nov, 2015 13:33
door j b
wat kan er kapot zijn aan een ruitenwisser motor

ik heb de ruitenwisser motor reeds gedemonteerd en open gehad. ik zag niets vreemds binnen in. koolborstels zijn iig nog lang genoeg.
als ik hem doormeet dan geeft de witte draad voor de nulstand wel contact maar de blauwe en de grijze niet (de 2 verschillende snelheden)
ik heb de lipjes van de 2 snelheden schoon gemaakt (vet van de bovenzijde afgehaald) en de lipjes iets verbogen zodat ze zeker contact moeten maken op de onderliggende draaiende plaat. dit heeft niet mogen helpen

Geplaatst: za 21 nov, 2015 14:30
door AZL57
volgens mij heeft een eendenwissermotor geen 2 snelheden. Bij oude motoren heb ik soms het probleem van hard geworden vet in de aandrijving gehad.

Geplaatst: di 24 nov, 2015 11:46
door j b
de ruitenwisser motor is nieuw/gereviseerd gekocht in 2008 en het vet was nog niet hard. ook deze heb ik connecties heb ik voor de zekerheid allemaal gereinigd maar dit heeft niets uitgehaald :(

Geplaatst: di 24 nov, 2015 18:35
door TimVS
Zit het in de motor?
Het kan ook zijn dat het in de schakelaar zit, De zekeringen heb je al gecontroleerd neem ik aan?

Geplaatst: vr 27 nov, 2015 11:34
door j b
Ik heb de motor gedemonteerd en er vanuit een losse accu stroom opgezet (massa en +)
er gebeurde niets.
Ook heb ik het nagemeten met een mutilmeter en ik meet geen weerstandsverschil. op de constante + (volgens mij is die draad daarvoor) meet ik wel heel nietjes iets. deze draad gaat rechtstreeks naar/richting de koolborstels

Geplaatst: di 1 dec, 2015 13:04
door j b
de ruitenwisser heb ik inmiddels na nog een keer openmaken en alle connecties schoonmaken aan de praat gekregen (getest op een losse accu door de zwarte draad met de plus en de witte op de min te plaatsen)
dit op de auto getest (los in de auto) op de draden van de schakelaar en de min waarop deze aangesloten hoort. deed het prima.
daarna de ruitenwissermotor gemonteerd en aangesloten. de beol getest en nee hoor helemaal niets. op het moment dta ik de knop indruk vraag ie zoveel stroom dat mijn stadsverlichting die aansotnd gewoon uitgaat.
ik heb de schakelaar doorgemeten en die is in orde (geeft netjes 11.98) volt door zonder draaiende motor)
de ruitenwissermotro zit gemonteerd op een rvs beugel die weer op polyester vastzit er komen geen andere draden tegen de dit geheel aan.

ik heb nu echt geen idee wat er msigaat

Geplaatst: di 1 dec, 2015 14:23
door RobM
je hebt dus goed electrisch kontakt, maar de motor draait niet, en vraagt erg veel stroom. Dan wordt je motor waarschijnlijk mechanisch tegengehouden. Als je hem los test, zit dan het ruitenwissermechaniek er wel aan? of test je de losse motor?

Ik zou erst eens kijken of hij het zonder de ruitenwissers er op doet. De motor weer uitbouwen en testen aan een losse accu. Moet hij er heel hard aan trekken?

Gr Rob

Geplaatst: vr 4 dec, 2015 12:14
door AK350
Ik vind hier ook nog een topic over de vierpolige stekker: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=11595

Jij hebt waarschijnlijk ook het nieuw type motor ?
Afbeelding

dit staat ook op internet:
1. Zwarte draad sluit deze aan op de massa, bijvoorbeeld van een instrument
2. Grijze draad aansluiting B van de schakelaar
3. Witte draad naar aansluiting A van de schakelaar
4. Blauwe draad naar+ 12 Volt van contact en naar aansluiting C van de schakelaar
AfbeeldingAfbeelding

Het blijft natuurlijk gissen waar het probleem bij jouw schakelaar zit

Geplaatst: do 10 dec, 2015 13:58
door j b
Vandaag heb ik een andere ruitenwissermotor geplaatst. Nu doet ie het wel weer gewoon zoals het moet. Er zit toch ergens sluiting in mijn eigen ruitenwissermotor dus :(
En dat deel snap ik dus niet. Dat ding is zo simpel van binnen dat het volgens mij bijna niet kan