Pagina 1 van 2
2cv VS Dyane
Geplaatst: ma 23 nov, 2015 20:16
door Bavo
Hey Iedereen!
Even een vraagje waar ik niet direct een antwoord op kan vinden hier.
Ik ben een 2cv rijder die heel veel op de autosnelweg rijd het hele jaar door. De laatste tijd ben ik veel interesse aan het krijgen in een dyane. Ze zien er ook heel leuk uit, wat zeldzamer enz. Maar nu vroeg ik me af: zijn er veel verschillen in het rijden tussen een 2cv en een Dyane? Hierbij denk ik vooral aan omgevingsgeluid, snelheid, onderhoud... Heeft de ene toch wat meer gebruiksgemak of toch niet? Kortom wat zijn zo wat de pro's en contra's van een 2cv en van een Dyane?
Ik hoor graag jullie reacties
Geplaatst: ma 23 nov, 2015 21:33
door Thijs
Maar nu vroeg ik me af: zijn er veel verschillen in het rijden tussen een 2cv en een Dyane?
Ja
Hierbij denk ik vooral aan omgevingsgeluid
Ja, stiller
, snelheid,
Ja, sneller
onderhoud...
Nee, geen verschil
Heeft de ene toch wat meer gebruiksgemak of toch niet?
Ja, de Dyane is meer auto dan de 2CV
Kortom wat zijn zo wat de pro's en contra's van een 2cv en van een Dyane?
De Dyane is wat exclusiever
Geplaatst: ma 23 nov, 2015 22:07
door verkuilm
Ja dyane sneller idd. En de deuren sluiten beter.
Sommige met neerklapbare achterbank, reuze handig.
Verder beetje zelfde vind ik.
een giga nadeel. Die schuiframen.
Ander nadeel, sleutelen. Die spatborden verwijderen meer werk namelijk.
Geplaatst: ma 23 nov, 2015 22:18
door Hans B
Inderdaad sneller, stiller en een praktische achterklep. En een Dyane lekt ook minder water heb ik van anderen begrepen, hoewel...
Voorin iets krapper dan de eend door de komvormige deuren, sleutelonvriendelijker dan de eend bij bijvoorbeeld het front eraf halen. Daar ben je wel even mee bezig. Motorkap zit op zich handig vast met een splitpen maar feitelijk een drama want komt vrijwel nooit zonder geweld los.
Plaatwerk is al vrij lastig te vinden, een gave achterklep vrijwel onmogelijk. Koetsdelen idem. En de koets roest zo mogelijk nog harder dan een eend.
Persoonlijk puntje: ik kan maar niet wennen aan die schuifruiten. Onpraktisch voor lange mensen in ieder geval en nog persoonlijker: té R4. En dat is nou de auto die ik nooit zou willen hebben...
Schuifraamrubbers zijn volgens mij alleen maar bij de club te krijgen, originele vrijwel onvindbaar/onbetaalbaar.
Ja, inderdaad, een exclusiever wagentje dan de eend, maar wat is dat nou niet? O.k., een T-Ford of een k*v*r.
Geplaatst: ma 23 nov, 2015 22:33
door Hans B
En probeer maar eens snel een lamp te vervangen aan de voorkant met een Dyane...
Geplaatst: ma 23 nov, 2015 22:36
door LPGo
Hans B schreef: schuifruiten. Onpraktisch voor lange mensen in ieder geval en nog persoonlijker: té R4. .
Pardon.. De Hy had al schuifruiten in 1947..... De Ami 6 ook 1961..... dus niet echt een Renault ding lijkt mij....
en waarom zijn schuifruiten onpraktisch voor lange mensen?????
Anders zet je er toch (voor)deuren van een Acadyane in.....
Ik ben zelf 190cm en vraag me werkelijk af wat je nu bedoelt met onpraktisch voor lange mensen...
Heb jarenlang Dyane gereden en heb nu nog 3 Ami's met schuifruiten... Ik hou ervan...
Vooral de oude Ami 6 sluitingen/openers zijn geniaal...
Geplaatst: ma 23 nov, 2015 22:51
door verkuilm
ja aca deuren dan heb je draai ramen.
Die schuiframen vind ik lastiger, kan mn arm niet naar buiten. Das bij de eend zo handig.
Jaren dyane gereden, 1974. Tot de koets definitief over chassis zakte.
Ja iets minder lekken! En de chassis veeeel beter.
Geplaatst: di 24 nov, 2015 08:12
door AZL57
Spaanse dyanes hebben soms ook draairuiten.
Geplaatst: di 24 nov, 2015 10:04
door Kulio
Voor het stellen van de kleppen kunnen de spatborden blijven zitten. Je moet een heel korte schroevendraaier gebruiken. Voor het verwisselen van contactpuntjes moet het voorste stuk bij de bumper eerst weggehaald worden. Dat is aardig wat meer sleutelwerk. Maar als je een 123 monteert heb je dat probleem omzeild.
Een ander voordeel van de Dyane is dat ze in het algemeen goedkoper zijn dan 2CV's.
Geplaatst: di 24 nov, 2015 12:35
door Thijs
En probeer maar eens snel een lamp te vervangen aan de voorkant met een Dyane...
Die is binnen 2 minuten verwisseld...
Voorin iets krapper dan de eend door de komvormige deuren
De deuren zijn hol aan de binnenzijde met een heel handige armsteun.
Je hebt juist meer ruimte in de breedte.
Geplaatst: di 24 nov, 2015 18:38
door TimVS
Hans B schreef:En probeer maar eens snel een lamp te vervangen aan de voorkant met een Dyane...
Dat is toch exact zoals bij een 2cv, spielel los kliken en lamp wisselen.
Het los maken van de lichtrand is ook niet echt een hinder natuurlijk
Het verschil is vooral wat je mooi vind.
Geplaatst: di 24 nov, 2015 18:43
door Bavo
Super! Bedankt voor jullie reacties! Ik heb al een veel beter idee over de verschillen. Zou zeer graag eens een testritje in een Dyane willen maken. Want ik begin echt wel een zwak te krijgen voor deze wagentjes
Geplaatst: di 24 nov, 2015 21:09
door schermer
Nog een duit in het zakje, eendrijder maar wel veel meegereden in de dyane. Een dyane is gewoon wat meer auto, zeker op de snelweg, stiller (behalve uiteraard de dyane 4 ) sneller en comfortabeler. Ben je een sleutelaar, eend is wat sleutelvriendelijker, zeker wat betreft de motorruimte.
Maar stiekem vind ik een mooie dyane ook wel wat, zeker in zo'n lekker jaren 70 kleurtje.
Geplaatst: di 24 nov, 2015 21:56
door Thijs
Voor het stellen van de kleppen kunnen de spatborden blijven zitten.
Je wordt steeds handiger in het sleutelen met de spatborden erop....
Mijn kit-car heeft een fliptop,dat is pas handig bij het sleutelen. Vreemd genoeg mankeert er alleen nooit wat aan... wel aan mijn Dyane doordat ik die veel vaker gebruik.
Geplaatst: wo 25 nov, 2015 12:46
door dyane_maniac
verkuilm schreef:
een giga nadeel. Die schuiframen.
Ander nadeel, sleutelen. Die spatborden verwijderen meer werk namelijk.
ik vind die schuifruiten juist zoveel fijner! je kunt de lucht die binnenkomt veel beter doseren en sturen.
Ook vind ik het verwijderen van die spatborden niet noemenswaardig meer werk als je het als volgt doet:
verwijder deur (gewoon omhoog uit de scharnieren trekken) drie schroeven van de driehoekjes los, bout van de reservewielsteun los en de bouten waarmee de schermen aan de voorzijde zitten losmaken. zo haal je het geheel los. en zet je naast de auto neer zodat je de stelkabels van de koplampen kan laten zitten.
Hans B schreef:En probeer maar eens snel een lamp te vervangen aan de voorkant met een Dyane...
chromen ring los (met de hand)en met een schroevendraaier wip je zo de koplamp los (even een doekje tussen koets en schroevendraaier).
plaatwerk is niet echt moeilijk te vinden, een achterklep inderdaad wel.
verder vind ik dat een dyane tenminste een "smoel" heeft. begrijp me niet verkeerd 2cv's zijn ook leuk, rij er al jarebn in, maar een dyane heeft gewoon wat. een 2cv is zo "gewoon". verder vond ik de wegligging van een 2cv minder dan die van een dyane, maar ik zou niet weten waardoor dat zou komen en of ik daar nou gelijk in heb. ik vond mijn dyane strakker rijden. en iig veel meer solide. deuren die niet kieren bij windkracht 6 etc.