Pagina 1 van 1

hoe weg zetten?

Geplaatst: za 5 dec, 2015 11:04
door elfried
deze week een reservebakje gekocht met volgens de verkoper 70.00 km op de teller
schijfremmetjes zaten er ook op maar alle 2 zitten de zuigers muurvast
ook het tellerwielopeningetje was niet afgesloten en er lekt ook een beetje olie uit het achterdeksel
schakelen lijkt ie wel goed te doen en de koppelingsvork veert netjes terug
ik wil deze bak gewoon als reserve weg zetten
wat kan ik er best nu aan doen en hoe zet ik em weg ?
achterste deksel kan ik er zo afnemen zonder dat er iets wegspringt of verloren gaat?
randen schoonmaken en afdichten met vloeibare pakking?
welke andere afdichtingen kan ik best vervangen zodat ie zeker niet lekt?
hoeveel en welke olie doe ik erin ?
moet ie tijdens het staan af en toe eens rondgedraaid worden of is dit niet nodig?

veel vragen ...hopelijk ook veel antwoorden

mvg

E

Geplaatst: za 5 dec, 2015 23:00
door verkuilm
Altijd handig extra bak.
80W gaat erin, let op GL4. Niet GL5.
Achterdeksel kan er zo af. Zit geen pakking, hoort er ook niet.
Ja ik zou zeker af en toe laten draaien, de olie zakt helemaal weg natuurlijk.
En theoretisch gaan de assen doorhangen.

Geplaatst: za 5 dec, 2015 23:32
door LPGo
verkuilm schreef: En theoretisch gaan de assen doorhangen.
Pardon???? Wat bedoel je hiermee

Geplaatst: zo 6 dec, 2015 10:41
door David
Assen doorhangen?????????

Geplaatst: zo 6 dec, 2015 13:48
door AZL57
als je hem iets omhoog zet achter kun je inderdaad de achterdeksel eraf nemen. Als ie achterover staat loopt de olie eruit. Deksel met vloeibare pakking monteren. Kijk even of het teller tandwieltje er nog in zit dat kun je met een punt tangetje uit het gat vissen. Als ie los ligt en je gaat draaien kun je hem door de aluminum van de achterdeksel drukken. Heb ik al eens iemand zien doen... :wink:

Geplaatst: di 8 dec, 2015 20:42
door TB
Ik zou er zelf niet zo gek veel aan doen. Eendenbakken zijn wel vaker nat/ vettig bovenop en achteraan.

Heb een tijdje geleden een bak uit elkaar gehaald die jaren lang vochtig heeft gelegen. Schakelvorken kon ik weggooien, maar de rest nog prima. Hooguit wat vliegroest op de tandwielen maar dat haal je er zo af.

Je kunt de deksel eraf halen (denk aan veertje dat weg kan springen) en de bak volgooien met olie. Dan weet je zeker dat t goed blijft, maar heb nog nooit iemand dit zien doen hoor.

Bij montage gewoon verse olie erin. En op safe na een paar duizend km nog eens. Dan is ie wel schoon hoor.

Geplaatst: wo 9 dec, 2015 13:50
door elfried
ok

dus aan de prise as zit er geen keerring ofzo?
of aan de aandrijfassen? geen afdichtingen ofzo ?

mvg

Geplaatst: do 10 dec, 2015 12:45
door TB
Bij de aandrijfassen zitten keerringen in de bak/ differentieel.

Geplaatst: vr 11 dec, 2015 16:11
door elfried
nu wil ik het bovenste deksel er eens afnemen om een algemene indruk te krijgen.
dus moet eerst de pook eraf?
als alle bouten eraf zijn moet ik blijkbaar opletten voor een veertje die ergens kan wegspringen,welke veer is dat en hoe vermijden dat het mis gaat?
ook valt me op dat eentje geen bout heeft maar een draadeind met een moer,heeft dt een reden?

mvg

Geplaatst: vr 11 dec, 2015 18:30
door Bertje Beige
Op dat draadeind word met een moertje een beugeltje gezet wat de remleiding vast zet :wink:

Geplaatst: vr 11 dec, 2015 19:22
door AZL57
Het veertje met kogeltje zit onder de bobbel midden op de deksel voor de pook. Dus alle boutjes los en deksel neerhouden met de hand. Dan voorzichtig door de veer omhoog laten drukken. Je vingers er tussen steken en de veer pakken. Succes.