Nadieselen a06/644
Geplaatst: za 12 dec, 2015 11:44
Ik probeer er achter te komen waarom het motortje van mijn 2cv na een flink stuk snelweg nadieselt. Het uitzetten van het contact en dan toch even zeer onregelmatig door draaien. Bijvoorbeeld bij een tankstop.
Bij kortere ritten of rustiger ritten treed het niet op.
Eerst wat info over het blok. Een 87er A06/644 blok met een standaard compressieverhouding van 7,9:1. Km stand nu 65.000 km. Dit is ook zeer waarschijnlijk de originele km stand gezien de historie verteld door de vorige eigenaar. Er is door mij nog niets gereviseerd aan het blok. Olieverbruik 1l op ong. 6.500 km. Draait goed rond, geen rare bijgeluiden en een top van 117kmh op de gps gemeten. Volgens mij een gezond blokje.
Omdat het een A06/644 is tank ik altijd euro 95. Hier is dit blok voor geschikt en pingelen heb ik nooit gemerkt.
Voorzien van 123 ignition (standaard model) en met stroboscooplamp exact afgesteld.
Nu heb ik er een bobine opzitten van een grote Duitse firma. Bij deze set kwamen bougiekabels en een set NGK BR7HS bougies. Zit er nu zo een 3 jaar in en heb er 6.000 km mee gereden.
Nadieselen bij een benzinemotor kan volgens mij duiden op koolresten in de verbrandingsruimte die heet worden en daardoor voor een ontsteking zorgen. Een oorzaak zou kunnen zijn te 'koude' bougies. De verbranding zou dan niet volledig zijn en er ontstaat koolafzetting.
Na wat zoeken op internet zie ik dat veelal de B7HS wordt verkocht. De extra R bij de BR7HS is volgens mij ontstoord ivm radio en verder dezelfde bougie. Maar bij een Engelse firma geeft men de B6HS als bougie aan voor normaal gebruik en de B7HS voor veelal plankgas rijden.
Nu twijfel ik dus aan de bougies die ik er in heb zitten. Ik heb ook nog Eyquim c62 liggen. Daarmee heb ik dit soort nadieselen nooit gemerkt, maar dat was bij A06/635 blokjes met een compressieverhouding van 8,5:1 en op 98 benzine. Dus toch wat verschil om 1 op 1 te vergelijken.
Op een amerikaanse website vind ik dat de BR7HS en de C62 gelijke bougies zijn. Dus dat zou geen verschil maken in theorie.
Mijn vragen.
- is er iemand met ervaring met een a06/644 blok en de geschikte bougies hiervoor?
- wat voor andere oorzaken kunnen er verder zijn voor t nadieselen dat t blok soms doet?
Bij kortere ritten of rustiger ritten treed het niet op.
Eerst wat info over het blok. Een 87er A06/644 blok met een standaard compressieverhouding van 7,9:1. Km stand nu 65.000 km. Dit is ook zeer waarschijnlijk de originele km stand gezien de historie verteld door de vorige eigenaar. Er is door mij nog niets gereviseerd aan het blok. Olieverbruik 1l op ong. 6.500 km. Draait goed rond, geen rare bijgeluiden en een top van 117kmh op de gps gemeten. Volgens mij een gezond blokje.
Omdat het een A06/644 is tank ik altijd euro 95. Hier is dit blok voor geschikt en pingelen heb ik nooit gemerkt.
Voorzien van 123 ignition (standaard model) en met stroboscooplamp exact afgesteld.
Nu heb ik er een bobine opzitten van een grote Duitse firma. Bij deze set kwamen bougiekabels en een set NGK BR7HS bougies. Zit er nu zo een 3 jaar in en heb er 6.000 km mee gereden.
Nadieselen bij een benzinemotor kan volgens mij duiden op koolresten in de verbrandingsruimte die heet worden en daardoor voor een ontsteking zorgen. Een oorzaak zou kunnen zijn te 'koude' bougies. De verbranding zou dan niet volledig zijn en er ontstaat koolafzetting.
Na wat zoeken op internet zie ik dat veelal de B7HS wordt verkocht. De extra R bij de BR7HS is volgens mij ontstoord ivm radio en verder dezelfde bougie. Maar bij een Engelse firma geeft men de B6HS als bougie aan voor normaal gebruik en de B7HS voor veelal plankgas rijden.
Nu twijfel ik dus aan de bougies die ik er in heb zitten. Ik heb ook nog Eyquim c62 liggen. Daarmee heb ik dit soort nadieselen nooit gemerkt, maar dat was bij A06/635 blokjes met een compressieverhouding van 8,5:1 en op 98 benzine. Dus toch wat verschil om 1 op 1 te vergelijken.
Op een amerikaanse website vind ik dat de BR7HS en de C62 gelijke bougies zijn. Dus dat zou geen verschil maken in theorie.
Mijn vragen.
- is er iemand met ervaring met een a06/644 blok en de geschikte bougies hiervoor?
- wat voor andere oorzaken kunnen er verder zijn voor t nadieselen dat t blok soms doet?