Pagina 1 van 2

06 664, 635 aka2 enz,,,,

Geplaatst: ma 15 nov, 2004 15:50
door Ramon
wat voor blok heb jij in je eend?

ik heb een aka 2 blok ergens uit de jaren 70 deels gereviseerd, met visasproeiers (zuipt dus) loopt heel lekker!

origineel zat er een 1984 635 blok in die heeft 389000 gelopen,

Geplaatst: ma 15 nov, 2004 16:27
door Michiel van G.
bij mij zit er een Am2 motor in. (dyane)

Geplaatst: ma 15 nov, 2004 17:41
door robin2cv
bij mij een visa 644 met de 630 nokkenas is gereviseerd
greets robin

Geplaatst: di 16 nov, 2004 11:52
door Jac-Mirko
Ik heb een echt origineel 602 cc eendblok...

Blijft ook zo!

Geplaatst: di 16 nov, 2004 12:20
door Lelijke Eend
Dat durf ik niet met zekerheid te beweren, maar er zit wel verschil in orginele Eendenblokjes onderling. Dat verschil wordt aangeduid door het typenummer van de motor. Met dat typenummer kan je ook bepalen of je euro 95 of euro 98 in je tank mag mikken.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 12:38
door Jac-Mirko
Dat van die nummers en lood / loodvrij was inderdaad bekend...

Kan iemand vertellen of die Ami en Visa blokjes gelijk zijn aan het eendenblok??
(leek mij onwaarschijnlijk oa met btrekking tot de inhoud....)

Geplaatst: di 16 nov, 2004 12:48
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Met dat typenummer kan je ook bepalen of je euro 95 of euro 98 in je tank mag mikken.
Euro 95 of Super 98 bedoel je. Euro 98 bestaat niet.

De typenummers geven NIET aan of je lood of loodvrij moet tanken. Lood en octaangetal zijn twee verschillende discussies. Het gaat over de hoogte van het octaangetal (91, 95, 98). 99% van de 2cv's moet op een hoog octaangetal van 97-98. Er is 1 motortype, de A06/664, dat op 95 mag. Lood staat hierbij buiten discussie, dat is voor 2cv's van voor 1970.

Ami gebruikt ook 602 cc blokjes, Visa had 652 met ander soort ontsteking (electronisch).

Geplaatst: di 16 nov, 2004 12:53
door leo top
Jac-Mirko schreef:Dat van die nummers en lood / loodvrij was inderdaad bekend...

Kan iemand vertellen of die Ami en Visa blokjes gelijk zijn aan het eendenblok??
(leek mij onwaarschijnlijk oa met btrekking tot de inhoud....)
Visa is anders, 652cc en een bouw, de Ami motor is in principe gelijk aan een 2cv, sterker nog, eerst was er een 602 motor voor de Ami, later kwam de 2cv6 met een 602cc motor, dus eigenlijk is de 2cv6 motor de voormalige Ami motor.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 12:57
door Lelijke Eend
Handjes schreef:
Lelijke Eend schreef:Met dat typenummer kan je ook bepalen of je euro 95 of euro 98 in je tank mag mikken.
Euro 95 of Super 98 bedoel je. Euro 98 bestaat niet.

De typenummers geven NIET aan of je lood of loodvrij moet tanken. Lood en octaangetal zijn twee verschillende discussies. Het gaat over de hoogte van het octaangetal (91, 95, 98). 99% van de 2cv's moet op een hoog octaangetal van 97-98. Er is 1 motortype, de A06/664, dat op 95 mag. Lood staat hierbij buiten discussie, dat is voor 2cv's van voor 1970.

Ami gebruikt ook 602 cc blokjes, Visa had 652 met ander soort ontsteking (electronisch).
98 benzine is toch hetzelfde als 95 benzine maar dan met een hogere 'klopvastheid'? Dus minder snel pingelen? Of zitten er stofjes in Super98 die Euro95 niet heeft?

Geplaatst: di 16 nov, 2004 13:05
door Handjes
Lelijke Eend schreef:98 benzine is toch hetzelfde als 95 benzine maar dan met een hogere 'klopvastheid'? Dus minder snel pingelen? Of zitten er stofjes in Super98 die Euro95 niet heeft?
Ik zou niet willen spreken van 'hetzelfde' en 'minder snel pingelen'. Wat je wilt is helemaal geen pingelen namelijk! Je moet gewoon het octaangetal tanken dat bij jouw motor past. De 2cv motor is voor 98 'ontworpen'. Ik denk verder dat inderdaad het enige verschil tussen euro95 en super ongelood 98 het octaangetal is. Ze zullen verder dezelfde moderne eigenschappen hebben.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 13:12
door Lelijke Eend
Dus in feite is het pure onzin dat benzine met een octaan-nummer (geen gehalte, er zit geen octaan in) van 98 'super' heet en met een octaan-nummer van 95 'euro'.

En ja, je wilt nooit geen gepingel, maar ik meende gehoord te hebben (niet 100% zeker) dat in extreme gevallen (verticaal bij een muur omhoog) een Eendenblokje nog wel eens wil pingelen, ook met de juiste benzine.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 13:20
door Bjorn
Handjes schreef: Euro 95 of Super 98 bedoel je. Euro 98 bestaat niet.
Je hebt toch Euro95 Euro98 én 98 met loodvervanger..?

Geplaatst: di 16 nov, 2004 13:32
door Handjes
Bjorn schreef:
Handjes schreef: Euro 95 of Super 98 bedoel je. Euro 98 bestaat niet.
Je hebt toch Euro95 Euro98 én 98 met loodvervanger..?
Nee, kijk maar eens bij de pomp.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 14:07
door Cubitus
Gedag!
Om weer even op de orginele topic terug te komen.
Mijn eend heeft nog altijd zijn eerste motor Ao6/664.
Ja dit is loodvrij en ja ik tank euro 95 en de ervaring heeft mij geleerd dat dit type ook moeiteloos in het buitenland op octaan 91 loopt. (wat ik volgens sommige hier natuurlijk nooit had mogen tanken omdat hij er niet voor ontworpen is :wink: )
Behalve dat we elkaars motortype nu weten is het misschien wel aardig om de km stand te vermelden. Die van mij heeft nu ongeveer 135.000 op de klok, dit lijk weinig, maar toen ik hem kocht 2 jaar geleden stond er pas 70.000 km op. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoelang een eenden blok het gemiddeld vol houd.
Ik snap dat dit natuurlijk valt of staat bij de mate van onderhoud die het blok krijgt.
Kortom ik vraag me wel eens af hoelang mijn blok het nog uit zal houden..........voorlopig loopt hij prima en is het olieverbruik laag (1liter op 10.000km (tussen de olieververs beurten in dus)).
Wat is jullie ervaring?? is er nog een verschil in de verschillende motortype??? Heb wel eens verhalen gehoord dat het type A06/664 niet zo'n beste reputatie heeft. Nu waren dat maar verhalen dus ben benieuwd of iemand mij daar meer over kan vertellen.
Zo dat is er weer uit :D

Geplaatst: di 16 nov, 2004 16:30
door Bullit
Cubitus schreef:Heb wel eens verhalen gehoord dat het type A06/664 niet zo'n beste reputatie heeft. Nu waren dat maar verhalen dus ben benieuwd of iemand mij daar meer over kan vertellen.
Ik rij veel met zo'n 664 blokje (veel 115+ op de snelweg) en vind het een probleemloos blokje. Ik ken de 'verhalen' ook, maar vraag me af wat er precies veranderd is behalve de compressie (materialen?). Het blokje zoemt wat meer dan een 635 blokje is mijn ervaring, die 635 blokjes klinken wat rauwer maar hangen wel iets beter aan het gas. Overigens de 635 blokjes die ik ken rijden ook goed maar hebben wel allemaal een kleine 'tik' (lager). Misschien dat het 664 blokje iets meer verbruikt, maar dat heb ik nooit echt gemeten.

B.

(Ik heb nog nooit ergens 'euro' 98 gezien trouwens, die heet dan gewoon 98 of super)