Pagina 1 van 2

bak lekt bij steekas

Geplaatst: vr 22 jan, 2016 21:25
door dyane_maniac
hoi,

mijn versnellingsbak lekt olie bij de rechter uitgaande steekas. Hierdoor zijn de remschijf en blokken ook vet dus dit moet gefixt worden. mijn vraag is alleen hoe? als ik naar de tekeningen/instructies in het handboek 2cv kijk zie ik niet iets van een keerring ofzo. of zou het al zo simpel kunnen zijn dat die buitenste ring waarmee het lager op de bak geschroefd wordt vaster moet worden aangedraaid?

grtz douwe

Geplaatst: vr 22 jan, 2016 22:18
door Hans B
Zou kunnen dat de borging losgelopen is van de buitenste ring. Maar waarschijnlijk is de keerring lek die achter het lager zit. Dus worst case scenario moet het differentieelhuis even los. Vervang dan ook even de papieren pakking die tussen bak en huis zit.

Geplaatst: za 23 jan, 2016 09:57
door dyane_maniac
Er is dus toch een keerring?! Die heb ik niet gezien in de boekjes. Als die keerring vervangen moet worden, moet dan de hele bak eruit en moet die hele voorkant er dan af? Of bedoel je dat deel waar die ring opgeschroefd zit (wat met 6 moeren vastzit)?

Geplaatst: za 23 jan, 2016 10:14
door Hans B
Bak kan gewoon blijven zitten. Spatbord eraf, remklauw eraf, aandrijfas los en schijf eraf en dan het differentieel eruit.

Geplaatst: za 23 jan, 2016 11:58
door Bertje Beige
Ik heb daar ook eens lekkage gehad, maar toen was alleen de papieren pakking vervangen al voldoende.

Geplaatst: za 23 jan, 2016 18:16
door dyane_maniac
Okay thnx allemaal. Ik ga ermee bezig!

Geplaatst: di 2 feb, 2016 22:31
door Roel van de wal
Hans B schreef:Bak kan gewoon blijven zitten. Spatbord eraf, remklauw eraf, aandrijfas los en schijf eraf en dan het differentieel eruit.
Zijn daar tekeningen van? ik heb de bak er vanavond bij mijn Aca er uit gehaald, heb het vermoeden dat de lagers waar de aandrijfassen in lopen in de bak niet meer helemaal goed zijn. maar kan nergens een goede beschrijving met tekening vinden

Geplaatst: di 10 mei, 2016 09:39
door Roel van de wal
Met welke sleutel draai je de moer in de steekas los, om de pakking te vervangen?

Geplaatst: di 10 mei, 2016 10:22
door David
Voor het vervangen van de papieren pakking heb je geen speciaal gereedschap nodig.

Geplaatst: di 10 mei, 2016 10:46
door Roel van de wal
Nee, niet de papieren pakkingen, maar de pakking die in de as zelf zit. Het lijkt er op dat je die met een lang dop 30 zou kunnen losdraaien, maar de doppen zijn t kort en blijven steken op de as.

Geplaatst: di 10 mei, 2016 10:47
door Roel van de wal
Roel van de wal schreef:Nee, niet de papieren pakkingen, maar de pakking die in de as zelf zit. Het lijkt er op dat je die met een lang dop 30 zou kunnen losdraaien, maar de doppen zijn t kort en blijven steken op de as.
met dat losdraaien bedoel ik de bout in het huis in de steekas.

Geplaatst: zo 22 mei, 2016 21:49
door marcopr
een paar jaar geleden heb ik bij mijn azu 1958 hetzelfde gehad. de keerring lekte (flink).
Ik weet niet hoe het bij een 6-je eruit ziet maar het zal niet veel anders zijn.
ter inspiratie lering ende vermaak.

De moer om de as heb ik met een pijpsleutel losgehaald, dan kan de as eruit.

er zit ook nog een lager voor de keerring.

Afbeelding
pijpsleutelvoor de moer en de aangepaste dop voor de ring die het lager op zijn plek houdt. (maat voor een oude eend dus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: do 18 mei, 2017 18:50
door Denny
mijn bak lekt ook aan een steekas. Ik neem aan dat ik eerst de olie af moet laten voordat ik de as loshaal.

Geplaatst: do 18 mei, 2017 19:47
door Denny
Ik had niet goed gekeken het was remvloeistof. een wartel lekte en de remolie liep langs de steekas. Dat scheelt in ieder geval veel werk.

Geplaatst: za 20 mei, 2017 10:30
door gillis
Lekte bij mij ook, zat waarschijnlijk te veel olie in de bak (druk te hoog).
Altijd tot het vulgaatje en niet nog wat "extra" er in...maar dat zou iedereen moeten weten...

Daarna de papieren pakkig vervangen. Nu is alles droog.