Pagina 1 van 2

i fly bleifrei

Geplaatst: ma 15 nov, 2004 23:36
door Gast
Zojuist een eend gekocht met restanten van stickers "I fly bleifrei". Ik wil haar weer origineel maken, maar kan erg weinig over deze serie vinden. Ik zou graag willen weten wat voor koplampern erop horen (rond/vierkant, groen of chroom) .
Als iemand verder iets weet van deze Duitse serie hoor ik het graag. Ik weet dat er in 1986 zo'n 1500 van gemaakt zijn.

P.s. Een nieuwe stickersey heb ik al besteld dus daarover hoef ik geen info.

Alvast bedankt

Geplaatst: di 16 nov, 2004 11:34
door Lelijke Eend
Eh ... Ik meende dat ze loodvrij konden en misschien op euro 95 (maar dat moet je controleren aan de hand van het typeplaatje van de motor!!!). En aangezien het een Duitse Eend betreft, moeten er van die kunststof hoekjes op de bumpers.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 12:47
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Eh ... Ik meende dat ze loodvrij konden en misschien op euro 95 (maar dat moet je controleren aan de hand van het typeplaatje van de motor!!!). En aangezien het een Duitse Eend betreft, moeten er van die kunststof hoekjes op de bumpers.
Alle 2cv's kunnen op loodvrij, Lelijke Eend. Er zijn echter maar een paar 2cv's die op euro 95 mogen. De rest moet op 98 (loodvrije Super).
De Bleifrei editie was volgens mij een soort afscheidseditie in Duitsland. Aangepast aan moderne normen: euro95, hoofdsteunen, verstelbare bestuurdersstoel, overal plastic beschermkapjes (bumperhoeken, deurscharnieren, dakklemmen, etc.), 'flash'knop verlichting, groter ruitensproeierreservoir.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 12:52
door Lelijke Eend
Dat 'bleifrei' (= Duits voor loodvrij) bracht me even in verwarring.

Maarreh, de echt oude Eendjes (voor 1970 ofzo) hebben toch nog lood nodig ?

Geplaatst: di 16 nov, 2004 12:59
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Dat 'bleifrei' (= Duits voor loodvrij) bracht me even in verwarring.

Maarreh, de echt oude Eendjes (voor 1970 ofzo) hebben toch nog lood nodig ?
Ja, het is ook verwarrend, omdat nog altijd het idee heerst dat lood samengaat met octaangetal. Het was ook een marketingstunt van Citroën Duitsland: we hebben de 2cv aan de moderne eisen aangepast: tank voortaan goedkopere 95 en rijd een milieuvriendelijke auto (2cv)! Dat was heel vroeger ook zo dat je gelood moest tanken: lood was niet alleen bedoeld voor koeling en smering van de (uitlaat)kleppen, maar ook om het octaan te 'boosten'. Met de moderne benzines is dat niet meer nodig.

Het klopt dat officieel voor 2cv's nog gelode benzine werd aanbevolen tot medio jaren '80, maar het blijkt dat moderne 2cv's met 602 cc motoren (van na 1970) gerust zonder lood kunnen.

Dan is de tweede vraag: welke loodvrije benzine? euro95 of super98?

Het octaangetal (95 of 98) geeft de detonatiegraad aan en hangt samen met de compressie van je motor: je wilt niet dat de benzine uit zichzelf explodeert terwijl de zuigers nog niet op het BDP (bovenste dode punt) zijn en dus een klap krijgen (pingelen). Daarom is een zo hoog mogelijk octaangetal zeer belangrijk! 2cv's hebben daarbij iets van 97 (V-Power!) of 98 (Super) nodig.

Je kunt ook euro95 tanken en dan een flesje additief toevoegen om het octaangetal te verhogen. Maar let op: 99% van die flesjes zijn loodvervanger en geen octaanboosters. Lees dus goed op de verpakking wat het flesje doet.

Motoren met typeplaatje A06/664 en de zeer zeldzame A06/642 en A06/644 mogen op euro95, omdat die een lagere compressie hebben.

Jeroen Cats heeft dit allemaal uitgebreid beschreven op zijn website.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 13:03
door Lelijke Eend
Nou vraag ik mij alleen nog af welke knurft er op het idee is gekomen op stickers met de text 'bleufrei' op eendjes te plakken.

(overigens, al leek het er niet op, ik wist al wat jij uitlegde hoor Handjes)

Geplaatst: di 16 nov, 2004 13:11
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Nou vraag ik mij alleen nog af welke knurft er op het idee is gekomen op stickers met de text 'bleufrei' op eendjes te plakken.

(overigens, al leek het er niet op, ik wist al wat jij uitlegde hoor Handjes)
Pure marketing van Citroën Duitsland. Ook om van het imago af te komen dat 2cv's (en Citroën) op vervuilende gelode benzine moesten rijden.

Ik weet dat je het weet hoor. Pas alleen op met de naampjes. In het buitenland hebben ze bijvoorbeeld geen 'euro', dus beter is op het octaangetal te letten (95RON, 97RON, etc.).

Geplaatst: di 16 nov, 2004 13:17
door Lelijke Eend
Ben ik blij dat ik nooit met m'n Eend buiten Nederland kom :D

Moet nodig eens verandering in komen ;)

Maar bestaat er (in het buitenland) benzine met 98 in de aanduiding die ik maar beter niet in m'n Eend kan gooien ?

Geplaatst: di 16 nov, 2004 13:18
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Maar bestaat er (in het buitenland) benzine met 98 in de aanduiding die ik maar beter niet in m'n Eend kan gooien ?
Alles met 98 is dus goed.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 13:19
door Lelijke Eend
Okee !

Geplaatst: di 16 nov, 2004 18:48
door Heidi
dua als ik het goed begrijp kan ik met mijn '87 motortje gewoon 98 tanken? ik rij nu altijd met loodvervanger..

Geplaatst: di 16 nov, 2004 18:59
door Handjes
Heidi schreef:dua als ik het goed begrijp kan ik met mijn '87 motortje gewoon 98 tanken? ik rij nu altijd met loodvervanger..
Je kunt inderdaad op 98 ongelood. Ik vermoed zelfs dat je een grote kans hebt dat je over een A06/664 motorblok beschikt en dus zelfs euro95 mag. Eind jaren 80 waren er veel A06/664 blokjes namelijk. Het typeplaatje kun je bovenop je motor vinden, rechts achter de carburateur/onder het luchtfilter (van voren gezien).

Geplaatst: di 16 nov, 2004 21:38
door Delfosso
Klopt het dat de "BleiFrei" officieel Sauss Ente heet met die race eend op de zijkant geplakt????

Die is overigens nog langzamer dan een normale 2cv6 wat ik nog niet helemaal begrijp. Een Sauss Ente gaat in 59 seconden van 0 naar 100. Maar weet dus niet of een Sauss Ente en een "Bleifrei" het zelfde zijn.

Geplaatst: di 16 nov, 2004 22:33
door Heidi
Delfosso schreef:Klopt het dat de "BleiFrei" officieel Sauss Ente heet met die race eend op de zijkant geplakt????
de sauss ente is toch een andere special, maar volgens mij is alleen de striping anders

Geplaatst: di 16 nov, 2004 23:16
door Punky
Dit is er te vinden op onze betrouwbare site (2cv.nl):

De Sausss Ente / Ente Grün
Tegelijkertijd met de Bamboo werd er in Duitsland de Sauss Ente geintroduceerd. Ook dit was weer een gelimiteerde serie naar aanleiding van het 95 octaan loodvrije blokje. Hij is te herkennen aan de grote een aan de zijkant. Later kwam er een iets minder opvallend model die een beetje weg heeft van de Charleston. Dit model, de Ente Grün, heeft een kleiner eendje met de tekst: 'I flei blei frei'


Staat gewoon onder historie en dan speciale modellen hoor.

Volgens hier heeft het dus wel te maken met het loodvrije blok en slaat die tekst dus wel ergens op. :wink:

Afbeelding
Sauss Ente

Afbeelding
Ente Grün('I flei blei frei')