Pagina 1 van 1
stuurkolom eruit halen
Geplaatst: za 27 feb, 2016 20:16
door canard-bizar
Hallo,
iemand enig idee hoe de stuurlolom eruit gaat van een eend?
Onderaan de vooras is ze al los maar aan het dashboard zit ie vast met een beugel met
2 vreemde dingen aan de achterkant...
Alvast bedankt
mvg
Geplaatst: za 27 feb, 2016 20:47
door schermer
Die twee vreemde dingen zijn een soort gladde conische moeren, die zitten erop zodat je de boel niet zomaar los kan maken
De gemakkelijksteremedie is de hele beugel doorslijpen/zagen/vijlen en er xaarna een nieuwe op te zetten. Ik heb ook wel eens gehoord dat je de moeren met een tang kan loskrijgen, maar gezien de moeilijke hoek is dat en k*!klus
Geplaatst: zo 28 feb, 2016 08:12
door verkuilm
Die U beugel neem ik aan? Die is inderdaad vastgezet met afbreek moeren.
Niks slijpen! zonde! Je krijgt ze altijd los. Met een goeie scherpe waterpomptang.
Maar wat wil je eigenlijk doen?
Die moeren hoeven alleen los als je het contactslot wilt vervangen.
Je kan die stuurpen/buis met stuur gewoon eruit halen.
Zit op twee plekken vast:
1 op het stuurhuis met soort klem
2In het contactslot zit een ring, met imbusjes zit die aan elkaar, die moet je los halen.
Geplaatst: zo 28 feb, 2016 16:00
door schermer
Oh ja, dat was ook de reden dat de boel er toen bij mij af moest, een kapot contactslot.

Geplaatst: zo 28 feb, 2016 16:06
door AZL57
van een oud-citroen dealer kreeg ik de tip geen zware sleutelbossen aan je contactsleutel te hangen dit zou de slijtage van het slot bevorderen...
Geplaatst: zo 28 feb, 2016 17:18
door Boudewijn
AZL57 schreef:van een oud-citroen dealer kreeg ik de tip geen zware sleutelbossen aan je contactsleutel te hangen dit zou de slijtage van het slot bevorderen...
Dat verhaal kreeg ik laatst ook bij een Seat garage te horen.
Geplaatst: ma 29 feb, 2016 20:39
door canard-bizar
Het is gelukt

ze is eruit.
Het is inderdaad met conische moeren die vrij makkelijk loskomen.
Die beugel is dus nog heel,enkel een metalen stuk waar de moeren in verzonken zitten is wel deels stuk...
De stuurkolom moest er trouwens uit omdat de koets gezandstraald wordt
Dat van die zware sleutelbos heb ik idd ook nog gehoord ja....
Bedankt iedereen voor de hulp,
greetz
Geplaatst: ma 29 feb, 2016 20:43
door Thijs
Pas wel op met het zandstralen van de koets.
Op de meeste plaatsen is het ongeveer zo dik als krantenpapier.
Het is echt dunner dan van de meeste auto's.
Geplaatst: ma 29 feb, 2016 23:24
door azuiper
met stralen breng je door de "wrijving"van het straalmateriaal veel hitte in het metaal met mogelijk de nodige vervorming tot gevolg - er is het een en ander geschreven op dit forum over stralen (o.a. topics over verzinken).
Er zijn diverse materialen waarmee gestraald kan worden - laat je zeer goed informeren vooraf door diverse bedrijven zou ik zeggen om teleurstelling te voorkomen ....
Naast stralen zijn er andere methoden om de lak te verwijderen en roest aan te pakken.
Geplaatst: di 1 mar, 2016 00:18
door blanc/rouge2cv
Geplaatst: di 1 mar, 2016 08:42
door Rossero
Echt rap gaat dat niet zeg... En het trekt ook zo je compressor leeg denk ik. Wel handig voor de kleinere hoekjes en gaatjes! Maar dan zou ik de grote goed bereikbare vlakken gewoon met een strip-schijf kaal halen
Geplaatst: do 3 mar, 2016 20:23
door canard-bizar
De koets moet zowiezo volledig ontlakt worden,ik had zitten denken om ze helemaal af te schuren met een P80 tot op de plaat maar dat duurt wel lang en ik heb niet zoveel tijd om eraan te werken,vandaar mijn keuze om ze te laten zandstralen zodat het toch een beetje vooruit gaat.
Ik zou ze ook ineens laten metaliseren.
Tis trouwens voor mijn AK400,ik denk wel dat het laadbakje enzo stevig genoeg is met al die plooien erin....
De platte vlakken zou ik dan idd niet laten doen en gewoon afschuren.
En zo gaat deze topic ineens over iets helemaal anders
greetz