Pagina 1 van 3
visa motor loopt niet lekker.
Geplaatst: do 17 mar, 2016 17:53
door Besteleend
Ik heb een AK 400 met daarin een visamotor met 123 ignition.
Als ik gas geef dan is het alsof bij volgas de motor inhoudt.
Zit ik op de snelweg geef ik eerst volgas, dan moet ik (in 4e versnelling ca 100 km/hr) wat gas terugnemen steeds met erg kleine beetjes meer toevoegen. Op gegeven moment heb ik nog "gas over" maar de motor neemt wat terug.
Wat is dat, wie kan me helpen?
Ben benieuwd
Groeten
Herman van Nispen
Geplaatst: do 17 mar, 2016 22:40
door AZL57
is je carburateur goed afgesteld, dat geld trouwens ook voor de ontsteking...
Geplaatst: vr 18 mar, 2016 00:14
door Besteleend
Carburateur en 123 is indertijd afgesteld door Leen (Leen APK)
en later gecontroleerd door Boudewijn Rikmenspoel.
Probleem was er al ook voor de plaatsing van de 123, maar nu een beetje minder. Maar dat (irritante) inhouden blijft .... irritant
Geplaatst: vr 18 mar, 2016 07:51
door rusty
Dit is bijna zeker dat de carburateur vervuild is/ te kleine sproeier!
Wat voor luchtfilter zit erop? En welke carburateur heb je (solex ov weber?)
Groeten Rusty
Geplaatst: vr 18 mar, 2016 16:35
door schermer
Ik ga ook voor te kleine sproeier, de mijne hield ook een beetje in in het begin (eendenfilter met turbo pijp). Maar dat had ik toen al verwacht, dus in de eerste trap een iets grotere sproeier en nu trek mijn visa blokje als een tierelier. Dus even de carb uit elkaar. Ik heb nu sproeier 130 in de eerste en 120 in de tweede trap. En ik denk dat ik zelfs nog iets groter erin kan doen.
Geplaatst: vr 18 mar, 2016 16:37
door imhotep
voor je de sproeier begint te veranderen moet je wel zeker zijn.
Rij een tijdje terwijl het fenomeen er is, leg de motor stil en kijk naar de kleur van de bougie.
Daar kan je al veel uit afleiden.
Geplaatst: vr 18 mar, 2016 20:46
door Bertje Beige
En de brandstofpomp levert wel voldoende brandstof?
Geplaatst: vr 18 mar, 2016 22:24
door Besteleend
De ak400 staat nu in schuur bij boer. Ik hoop dit weekend er even heen te kunnen gaan. Ik zal kijken maar type carburateur en dit doorgeven of het een Solex of een weber is. Originele luchtfilter zit er op.
Helaas heb ik geen verstand van carburateurs, dus weer wat te leren.
Bedankt en groeten
Herman ban Nispen
Geplaatst: zo 20 mar, 2016 08:18
door rusty
Originele visa of 2cv6 filter?
En heb je er een turbotube op zitten?
Geplaatst: zo 20 mar, 2016 19:53
door schermer
Plaats een paar foto's als het kan.
Geplaatst: ma 21 mar, 2016 22:20
door Besteleend
Er zit een Solex carburateur op. Geen turbotube.
Bij het bekijken van de Solex bleek dat de rubberen buis naar luchtfilter gescheurd was. Met zwarte ducktape gemaakt.
Vandaag proefrit gemaakt op A12: heen ca 104 en terug 112 (TomTom snelheid...!!) Wel veel meer lawaai. Bij de loods aangekomen bleek dat de buis geheel van de carburator was losgeraakt! Bijzonderheid naast het nu verklaarbare meer lawaai ook geen (!!!!!!!) inhouden meer. Ik denk dat de Solex ademnood krijgt bij hard rijden.
Een foutje (klemband niet goed vast) heeft mogelijk de oorzaak aangegeven.
Wellicht een turbotube er op zetten, wie heeft dit gedaan en wat is ervaring, waar moet ik op letten etc etc? Is die zelf te maken?
Alvast bedankt
Herman van Nispen
Geplaatst: ma 21 mar, 2016 22:40
door azuiper
hoi Besteleend,
een turbo-tube kan je kopen bij enkele leveranciers, maar je kan hem ook zelf maken. Geinspireerd door een mede forumlid (ik meen Rusty ?) heb ik er zelf een gemaakt : van een stuk metaalfolie heb ik een aansluiting op het ventilatorhuis gemaakt en vastgelast en van daar uit met 50 mm pvc-buis en bochten een aansluiting op het luchtfilter. Met behulp van een electrische verfstripper kan je de pvc-buis voorzichtig verwarmen tot het punt dat je deze kan buigen/vervormen. het is een gepuzzel om de aansluiting op het ventilatorhuis zo te maken dat deze niet in de weg zit van de koplampbeugel en toch zo veel mogelijk in de "stroomrichting " van de lucht zit voor een zo hoog mogelijk rendement. Visa-motoren staan er om bekend dat ze ruimschoots lucht moeten hebben. Zelf heb ik een big-bore (ofwel ook 650 cc) met een turbo-tube en dat werkt goed - heb geen last van ademnood. desgewenst kan ik je wel een foto sturen per pm (ben niet zo handig in het plaatsen ervan)
Geplaatst: ma 21 mar, 2016 23:35
door Besteleend
Ik ben benieuwd naar die foto, ook ik ben (nog) niet zo op de hoogte hoe je foto's kunt plaatsen
Alvast bedankt
Herman
Geplaatst: di 22 mar, 2016 08:18
door rusty
Ik heb idd verschillende turbotubes gemaakt in het verleden en visamotoren vinden dat erg fijn!
Ik heb wat plaatjes gevonden waar het op te zien is
Later heb ik de buis netjes zwart gespoten met een spuitbus, dat gaat zonder probleem. Het enige is dat je dus een aansluitpijpje op je koelhuis moet zien te maken.
Greetzzzzzz Rusty
Geplaatst: di 22 mar, 2016 09:24
door azuiper
voila !
- die foto's bedoelde ik ! Hierbij alsnog bedankt rusty voor het idee. Ik heb de aansluiting op het ventilatorhuis alleen iets anders / schuin gemaakt, meer lijkend op de aansluiting van een Dyane & Ami.