Pagina 1 van 2

Waarom start hij niet?

Geplaatst: vr 25 mar, 2016 01:00
door De offroad eend
Hallo,

Ik heb sinds kort een 2cv6 in de stal staan, die reedt goed tot vorige weekend.
Het motorblok was in goede staat, het enige dat ik moest doen was wat uitkuisen (carb, spruitstuk...), olie vervangen, nieuwe bougies en een andere bobijn steken.

Toen heb ik er 2 dagen goed mee gereden maar toen begon hij te pruttelen en ploffen tijdens het rijden ( niet in neutraal). Heb hem toen maar binnen gezet en nu start hij dus niet meer.

Ik heb al heel wat opzoekwerk verricht (op dit forum en elders) maar ik ben (nog) geen kenner en geraak er echt niet uit.

Hier zijn de goede en slechte punten ...

goed: - kleppen gesteld (na het stilvallen)
- timing ontsteking goed ( ook na het stilvallen)
- mooie vonk
- krijgt (veel) benzine (bougies nat na wat starten)

slecht: - batterij niet meer de jongste (ook achter auto geprobeerd, dan verbrand hij wel beetje maar loopt niet vanzelf)
- 2e hands bobijn ( werkte er eerst wel goed mee)
- verduurde bougiekabels?
- benzine, 95 of 98?

het lijkt dus ofdat hij veel te veel benzine krijgt tijdens het starten (ook zonder choke en zonder gas te geven) , maar heb hem laten drooglopen en dan met wat remreiniger geprobeerd, dan geeft die heel soms een ontstekingetje maar meer niet . Wil nu niet liggen knoeien met de carburator want dan weet ik het helemaal niet meer.

Iemand suggesties?

Alvast bedankt! :D

Geplaatst: vr 25 mar, 2016 01:29
door blanc/rouge2cv
Misschien toch nog de carburateur een keer schoonmaken , heb je alles weer goed vast gezet .
Ik zou niet gelijk van alles gaan vervangen als hij altijd heeft gedraaid moet hij het nu ook doen .
Ergens weer iets los getrild ??

Geplaatst: vr 25 mar, 2016 07:58
door AZL57
condensator van de contactpunten los gegaan of de contactpunten zelf? Te veel benzine kan ook een probleem zijn. Vlotterniveau?

Geplaatst: vr 25 mar, 2016 09:29
door De offroad eend
contactpunten heb ik niet opengehaald maar gemeten zoals het in het boekje stond ( vijs in vliegwiel en dan aan bobijn nameten), dit was helemaal oke...

Vlotterniveau nagemeten ( 18mm), carburator ook zeer grondig proper gemaakt, alles wel terug juist vast gezet denk ik...

Het draadje tussen de 2 delen van de startmotor rookt ook wel een beetje maar dit komt door het overvloedig starten denk ik. Kan het zijn dat deze kooltjes aan vervanging toe zijn, hoewel hij nog vlot rond gaat.

Geplaatst: vr 25 mar, 2016 12:24
door De offroad eend
UPDATE: Oke nu heb ik me er vanochtend nog eens mee bezig gehouden.

Andere batterij gebruikt en proberen te starten met choke, dit ging redelijk, hij liep wel maar niet vlot en plofte uit de uitlaten en de carburator. Nu denk ik dat dit een probleem is van het kleppen stellen.

Ik heb de kleppen gesteld zoals in de manual stond: klepdeksels eraf, In 2e gezet en gerold tot de klep van een cilinder helemaal openstaat ( ingedrukt?) dan dezelfde klep aan de andere cilinder op 0.18 zetten. Dit met zowel inlaatuitlaat kleppen... Is dit de juiste methode?

Geplaatst: vr 25 mar, 2016 12:34
door Kulio
Benzine 95 of 98 is niet het probleem, je kan gewoon 95 gebruiken in een 602 motor zonder loodvervanger.

Probeer eens te starten met startversneller of remmenreiniger in het luchtfilter te spuiten en dan te starten. Dan krijg je misschien beter zicht op het probleem.

Geplaatst: vr 25 mar, 2016 15:11
door TimVS
De offroad eend schreef:contactpunten heb ik niet opengehaald maar gemeten zoals het in het boekje stond ( vijs in vliegwiel en dan aan bobijn nameten), dit was helemaal oke...
Dan meet je enkel het tijdstip, het kan zijn dat de afstand tussen de punten niet correct is. Het kan ook aan de condensator liggen. Die gaan nog al eens graag stuk tegenwoordig.

Geplaatst: vr 25 mar, 2016 17:12
door blanc/rouge2cv
___0.2omm bij voor zowel in als uitlaatklep
bij koude motor
______________

Geplaatst: vr 25 mar, 2016 21:16
door RobM
probeer eens met je oude bobine er in?
Ik ben niet zo heel enthousiast over de nieuwe, ook niet als ze nieuw zijn.

Gr Rob

Geplaatst: za 26 mar, 2016 06:48
door DucKKnutsel
Slechte bobine gaat weigeren bij een warme motor en werk vaak bij een koude nog wel.
kleppen kunnen dit probleem niet veroorzaken, raar boek heb je trouwens nog nooit gelezen dat er 0,18 staat zou 0,20 moeten zijn maar ook dit kan jou probleem niet veroorzaken zeker niet met koude motor.

Ik zeg condensator je kan zo een ander/extra exemplaar er tussen hangen boven bij de bobine tussen de kabel dat naar de puntjes gaat.

vlotterhoogte te laag start i wel maar komt i niet op toeren te hoog evt dan verzuipt i kan ook zijn dat je vlotter langs de vlotter kamer schuurt en op deze manier blijft hangen . Maar dan moet het erg naar benzine stinken en zal je carburateur nat moeten zijn. Je sproeier los gerammeld kan,maar je hebt bijna niet gereden schrijf je.

Je bougie kabels die moeten natuurlijk wel goed zijn je kan de weerstand meten. evt ff af tapen met isolatie tape. lopen je bougie kabels vrij van je plaatwerk kan er geen vonk overslaan.

Geplaatst: za 26 mar, 2016 08:36
door TB
Paar keer gehad dat een nieuwe condensator het niet deed of na korte tijd problemen gaf zoals inhouden en sputteren.

Geplaatst: za 26 mar, 2016 20:15
door De offroad eend
Ik heb momenteel geen tijd maar als ik terug ben:

- nieuwe condensator steken
- contactpuntjes vervangen
- kleppen stellen op .20mm
- bougiekabels aftapen

En dan zou hij terug als nieuw moeten zijn?

Geplaatst: zo 27 mar, 2016 12:19
door backfire
Natte bougies, terwijl deze los wel goed vonken, lijkt mij een defecte bougie, ook al zijn deze nieuw. Probeer eerst ff twee nieuwe bougies voordat je aan de rest gaat beginnen. Verder even goed opletten of de bougiekabels niet doorslaan op het moment dat ze gemonteerd zijn. Ook dan zal je geen of een slechte vonk krijgen, terwijl je bij het los testen wel een mooie vonk krijgt.

Geplaatst: zo 3 apr, 2016 18:12
door David
En? Alweer aan de praat gekregen?
Zat mee te denken en vroeg mij af of je het al weet??

Geplaatst: ma 4 apr, 2016 07:26
door Handjes
De offroad eend schreef:contactpunten heb ik niet opengehaald maar gemeten zoals het in het boekje stond ( vijs in vliegwiel en dan aan bobijn nameten), dit was helemaal oke...
Dit is 99% zeker het probleem. Contactpuntjes moeten iedere 10.000km vervangen worden.