Pagina 1 van 1
problemen na plaatsen 123
Geplaatst: za 16 apr, 2016 21:38
door grijzecharleston
Hallo iedereen,
Ik heb net een nieuwe 123 geplaatst en gelijk ook de bougies bougiekabels en bobine mee vervangen. Startproblemen zijn er niet meer maar helaas heb ik er andere problemen voor in de plaats gekregen. Koude start en stationair draaien gaat prima, ook rustig rijden gaat goed. Als ik vol op de gas ga of bruusk accelereer sputtert de motor en lijkt het alsof het vermogen wegvalt. Een ander probleem is dat bij het (af)remmen voor een kruispunt of rotonde de motor stilvalt. De bougies zien er wat zwart uit (koolstof). Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Voor alle duidelijkheid, deze problemen heb ik nooit eerder gehad, pas opgemerkt na de installatie van de 123. De bobine is een dyna bobine, de bougies zijn NGK BP6HS.
Geplaatst: za 16 apr, 2016 22:18
door Bull Frog Bleu
Liep hij met punten wel goed?
Uitvallen kan een losse stationairsproeier zijn.
Geplaatst: zo 17 apr, 2016 08:23
door AZL57
vervuilde carburateur?
Geplaatst: zo 17 apr, 2016 09:15
door Bertje Beige
Ik heb laatst ook bij een Eend die prima liep en reed met contactpunten een 123 ingebouwd, en naderhand moest ik ook de Co en het stationair toerental opnieuw afstellen.
Blijkbaar loopt de motor met 123 veel efficiƫnter en moet de carburateur daar op worden aangepast
Geplaatst: zo 17 apr, 2016 14:00
door grijzecharleston
Bedankt alvast voor de reacties. Hiervoor zat er een DG-NITION in en de motor heeft altijd prima zijn werk gedaan. (ongeveer een jaar of
Afgaande op jullie reacties moet ik het dus in de carburator gaan zoeken. Hoe begin ik hier best aan? Buiten het afstellen van de vlotters heb ik nog nooit aan de carburator geprutst.
Geplaatst: ma 15 aug, 2016 20:54
door inde2cv
Ik heb net 123 ontsteking geplaatst en een nieuwe spanningsmeter. Als ik een tijdje boven de 80 aan het rijden ben, dan neemt het vermogen opeens af en valt ie terug. Als ik dan afrem en terug schakel naar 3, dan kan ik weer door naar de 80+... Ik lees hierboven dat het met de carburateur te maken heeft?... Wat moet ik anders stellen?
Geplaatst: ma 15 aug, 2016 21:23
door shorttrack
Ik had een soort gelijk probleem. Bij mij kwam dit echter wel zonder enige aanleiding. Ik had dus niets vervangen. Na enig onderzoek bleek de compressie te zijn verdwenen in de motor. Ik heb dit zeer professioneel getest door simpel weg de motor handmatig rond te draaien. Dit ging zeer gemakkelijk met een hand zonder echt kracht te zetten. Een proberen waard zou ik zeggen.
Succes met het vinden naar de oplossing mocht het dat niet zijn.
P.S. Ik heb de motor vervangen door een tweedehands motor als oplossing.
Geplaatst: di 16 aug, 2016 11:53
door inde2cv
Zo... dat lijkt me wel een heel grote ingreep... niet dat het niet te doen is, maar deze motor heeft nog geen 60000 km gelopen en heeft tot het inzetten van de 123 ontsteking nooit problemen gehad.
Geplaatst: wo 17 aug, 2016 01:01
door shorttrack
inde2cv schreef:Zo... dat lijkt me wel een heel grote ingreep... niet dat het niet te doen is, maar deze motor heeft nog geen 60000 km gelopen en heeft tot het inzetten van de 123 ontsteking nooit problemen gehad.
Dat was het zeker. Ik denk dan ook wel dat mijn geval een beetje uitzonderlijk was. Mijn motor had daarentegen ook nog maar 89000 km gelopen wat ook niet denderend veel is. Ik heb mijn motor trouwen ook vervangen omdat ik te weinig verstand ervan heb om de daadwerkelijke oorzaak te kunnen vinden. Ik wilde eigenlijk gewoon even zeggen dat de compressie ook de oorzaak kon zijn
(Ik had daarvoor trouwens ook nooit problemen met mijn motor. Zelfs bij zeer strenge winters na een nachtje buiten staan starte hij altijd direct en kon ik meteen vlot wegrijden. Had dit probleem ook nooit zien aankomen
Geplaatst: wo 17 aug, 2016 20:16
door inde2cv
Ik heb inmiddels een hoop tips binnen gekregen. Het gekke is wel, dat elk persoon weer met een andere oplossing komt. Zo heb ik nu als controle punten o.a. mee gekregen:
Vlotterniveau?, verstopte pomp?, spanningsregelaar defect? Bougies goed? Kabels goed? Bobine goed? Afstellen CO2 enz...
Omdat het aansluiten van een andere bobine het meest makkelijke is, ben ik daar mee begonnen en heb bij stationair lopen de stelschroef van de carburateur wat los gedraaid. Hij is tot nu niet weer in vermogen afgenomen tijdens het rijden, maar ik ben toch niet helemaal tevreden over hoe die nu loopt, dus ik pruts nog even lekker verder.
Geplaatst: do 18 aug, 2016 20:30
door Peter v G
Heb je je oude bougie + kabels al eens teruggeplaatst.
Aanpassingen van je ontsteking kan geen invloed hebben op je carburateur.
Een donkere bougie wijst op een slechte verbranding...slechte ontsteking.....mss een defecte bougie of kabel??
Geplaatst: do 18 aug, 2016 23:22
door bonkelaar
Hallo,
Ik zag dat je bougies BP6HS van NGK zijn. In onze 602 cc van '88 heb ik ook BP type NGK's gehad, ik meen BP7HS, met een standaard 123 ontsteking.
In de catalogus van Burton staan B7HS vermeld en deze heb ik na 25.000 km op de BP7Hs gereden te hebben, gemonteerd.
Het viel meteen op dat de motor stabieler en ronder stationair liep dan op de BP's.
Als je de bougies vergelijkt dan hebben de BP7 de middenelectrode dieper liggen dan de B7HS. Ik heb ervaren dat de B7HS geschikter is in onze motor dan de BP7.
Ik kan niet nagaan wat de diepte van de electrode voor een effect heeft maar ik merkte een duidelijk verschil. Als je dan ook nog een 6 hebt i.p.v. de aanbevolen 7 in het typenummer dan kan wezen dat de warmtegraad net niet fijn is (al liggen de verschillen bij moderne bougies niet meer zo ver uit elkaar). Dan kan daar je donkere bougie vandaan komen...
Kijk ook of de afstelling van je 123 kloppend is met 6 mm stift en het net aan-uit gaan van de instel-led op het huis. Ik kon het tijdstip daarna ook controleren met mijn stroboscoop, kwam prima uit.
Hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring.
Groet Jos.
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 12:01
door Thijs
Eigenlijk is het vrij simpel. Als je bougies zwart zijn dan is het mengsel niet goed, dus iets met de carburateur.
Misschien is het type bougie ook nog van belang.
Valse lucht onder de voet van de carburateur kan ook nog.
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 12:25
door Jan2cvservice
Carburateur vervuild / versleten.
Kans dat bij het verdraaien van de co schroef vuil is losgekomen.