Pagina 1 van 1

Gerikketiken geratel bij vol gas bij warme motor

Geplaatst: do 18 nov, 2004 17:23
door mavdsteen
Hallo Allemaal,

Ik heb mijn motor op de voordehandliggende mankementjes gechecked, maar ik kan nog steeds de oorzaak van mijn 'probleem' niet vinden. Het probleem is het volgende: wanneer de motor goed warm is en ik wil inhalen op de rijksweg of ga bergopwaards en geef dus vol gas, dan hoor ik en duidelijk getik en/of geratel uit de motorruimte komen. Dit is alleen wanneer de motor warm is, met redelijk wat toeren per minuut.
Zijn dit de zuigerveren, klepmechanisme of andere vorm van slijtage?
Of moet ik me echt zorgen gaan maken?
Overigens loopt het vermogen niet merkbaar terug en er ontstaan ook geen rookwolken ofzo.

Heeft iemand een idee?

Groetjes,

Marcel

Re: Gerikketiken geratel bij vol gas bij warme motor

Geplaatst: do 18 nov, 2004 17:34
door Handjes
Wat voor soort benzine tank je?

Geplaatst: do 18 nov, 2004 17:36
door Hanzzl69
Zitten je wielen goed vast? En je plaatwerk idem dito?
Zijn je aandrijfassen goed gesmeerd?
Klinkt allemaal stom maar wie weet.

Geplaatst: do 18 nov, 2004 22:30
door Heidi
de mijne doet dat ook denk ik, er is mij verteld dat het de uitlaat is, ik omschrijf het geluid meer als tetteren. misschien is dat het? :?:

Geplaatst: vr 19 nov, 2004 01:19
door mavdsteen
Hallo,

ja ik weet vrij zeker dat de aandrijfassen en het plaatwerk in orde zijn.
Het geluid doet zich namelijk voor als je het gas helemaal intrapt (2e trap van de carburateur meen ik), laat je het gas ook maar iets los, dan verdwijnt het geluid weer. Het klinkt als een metalisch geratel, alsof je zeer fijne steentjes op een grote dunne metalen plaat uitstrooit als het ware.
Overigens tank ik keurig Euro 98 en voeg loodvervanger toe (2cv6 uit '81).
De uitlaat is inderdaad wel vervangen,.. misschien kan dat het zijn? Maar dan is het wel vreemd dat het alleen gebeurt onder die specifieke condities.

Groet,

Marcel

Geplaatst: vr 19 nov, 2004 09:03
door Teun
Kleppen gesteld..???

Geplaatst: vr 19 nov, 2004 09:14
door Handjes
mavdsteen schreef:Overigens tank ik keurig Euro 98 en voeg loodvervanger toe (2cv6 uit '81).
Tank je euro 95 of super 98 loodvrij? Want euro98 bestaat niet helaas... Overigens hoef je geen loodvervanger toe te voegen. Zolang je op super98 rijdt is er niks aan de hand. Zie ook de andere topics die er deze week over zijn.

Je beschrijving klinkt namelijk precies als pingelen. Dat klinkt gezellig, maar is eigenlijk een interne 'oorlog' in je cilinders; het mengsel detoneert uit zichzelf nog voordat de zuiger in de hoogste stand is. Hierdoor krijgt deze een enorme klap (wordt al teruggeduwd terwijl de eigenlijk ontsteking met de bougie nog niet geweest is). Dit gebeurt als je euro95 tankt. Het kan ook gebeuren als je ontsteking niet op tijd staat, de kleppen niet optimaal openen/dichten of als je verkeerde bougies gebruikt. Wanneer heeft hij voor het laatst een 10.000 km-beurt gehad?

Geplaatst: vr 19 nov, 2004 10:10
door Bjorn
Dit is inderdaad pingelen. Zorg dat je de goede benzine tankt en zet je ontsteking op tijd.
Rijd hier niet te lang mee door, want dan kost het je namelijk je zuigers en je koppen.

Geplaatst: vr 19 nov, 2004 12:32
door Lelijke Eend
Nog een optie: losse kleptuimelars, maar dan zal het geluid steeds erger worden en op een gegeven moment verlies je gigantisch veel vermogen (maximaal 50 in z'n 2 0f in z'n 3, aan z'n 4 kom je niet toe).

Inderdaad: ervaring mee.

Geplaatst: vr 19 nov, 2004 20:43
door mavdsteen
Hoi,

Sorry voor de verwarring,.. ik tank 98 octaan benzine die ongelood is,.. vervolgens voeg ik er loodvervanger van de shell aan toe.
De kleppen zijn gesteld, maar maken al flink wat herrie sinds ik de auto ken. Volgens het haynes kunnen de tuimelaars en dergelijke (valve mechanism) voor verantwoordelijk zijn. Ik zal de ontsteking nog eens goed bekijken, want pingelen mogen we niet hebben! :shock:

Groet,

Marcel

Geplaatst: ma 22 nov, 2004 17:23
door rusty
zoals al eerder is gepost, het kunnen bougies zijn met een verkeerde warmtegraad, of er zit veel koolaanslag op de cilinderkop, dit blijft nagloeien van de vorige verbranding en zorgt voor een vroegtijdige verbranding van het mengsel. Dit is eigenlijk alleen te checken door de kop eraf te halen :? je zou eens bij een eendenspecialist kunnen vragen of die er een stuk mee wil gaan rijden, kan een hoop (onnodig) werk schelen....

Geplaatst: ma 22 nov, 2004 18:08
door aryan
Ik vind het typicsh als pingelen klinken.

Als de onsteking op tijd staat is waarschijnlijk de maximale vervroeging van de centrifugaalvervroeging te groot. De maximale vervroeging wordt bepaald door een aanslag.

De centrifugaal verstelling is bij de meeste eenden inmiddels behoorlijk oud, veel ouder dan citroen ooit had gedacht dat ze zouden moeten meegaan. Het nokje slijt bv onregelmatig af waardoor de l en r cilinder ongelijk kunnen onsteken, de veertjes worden slapper, de asjes en aanslagpunten lubberen uit etc M.i. is de beste oplossing om een 123 onsteking te monteren maar met goed afgestelde puntjes en een goed werkend centrifugaal systeem kan het natuurlijk ook goed gaan.

/Aryan

PS als je dit euvel verholpen heb zal de eend waarschijnlijk wel iets minder hard gaan.