Pagina 1 van 2
Hoogte afstellen.
Geplaatst: do 18 nov, 2004 20:02
door Stieno
Hoe stel ik mijn eend nou precies goed op hoogte? ben er vandaag in de regen mee bezig geweest, maar is lastiger dan ik dacht, de veerpotten zitten bijna precies gelijk, dus dat zou goed moeten zijn. Hoe ga ik te werk?
Merci alvast!
Geplaatst: do 18 nov, 2004 20:24
door Lelijke Eend
Er stond hierover iets op het forum, maar dat kan ik niet meer vinden.
Als eerste krik je je Eend op. Hij moet met de wielen van de grond. Daarna spuit je WD40 op de schroefdraad van de trekstangen zodat dat mooi in je trekogen kruipt (in die holle bus met binnenschroefdraad). Dat laat je zo een dagje staan, en de volgende dag spuit je er weer op. Her haal dit een paar keer (inclusief het wachten) en doe dan een schietgebedje.
Zet dan een bahco (zie plaatje onderaan) op de platte kanten van je trekstang en verdraai zo je trekstang. Misschien moet je dr trekstang enve vrij maken van tectyl e.d. om die platte kanten te kunnen vinden.
Misschien draait bij jou de schroefdraad wel niet kapot ...
Bahco:

Geplaatst: do 18 nov, 2004 20:27
door Bullit
Nou... eigenlijk heb je een weegschaal nodig en plaats je die links en rechts achter. Behalve dat de hoogte l en r gelijk moet zijn moeten ook het RV samen met LA wiel en het LV samen met RA wiel evenveel 'dragen' anders trekt de auto naar een kant. L en R achter (= lichter) meten volstaat dus.
B.
Geplaatst: do 18 nov, 2004 20:30
door Lelijke Eend
Je kan ook een balkje onder je chassis doen en dan je Eend voor of achter precies in het midden opkrikken. DAn met krik nummer 2 het wiel dat hoger of lager moet opkrikken (is een beetje wankel, ga er dus ammenooitniet onder liggen ! ! !) en de bijbehorende trekstang verdraaien.
Geplaatst: do 18 nov, 2004 21:37
door Stieno
ehh juist. nee breken van de trekstangen gebeurd niet zomaar, das 10 mm veerkrachtig staal. Heb alles netjes gangbaar gemaakt.
De eend helt nu naar links, terwijl linksachter op max staat... dus ben nu met linksvoor bezich, maar de veerpot draait steeds mee... zucht. wat is er mis met een 6-kant op trekstangen, dat was veel handiger geweest.
Geplaatst: do 18 nov, 2004 22:16
door Lelijke Eend
Die trekstangen knappen niet, maar de schroefdraad gaat er af.
En het maakt niet uit of de veeropt meedraait (al vindt ik dat wel heel uitzonderlijk), het gaat er om dat de trekstang en het trek-oog ten opzichte van elkaar draaien.
Geplaatst: do 18 nov, 2004 23:38
door Punky
Trekstangen kunnen ook knappen. Heb thuis nog ergens het bewijs liggen als je het niet geloofd!!!

Geplaatst: do 18 nov, 2004 23:45
door Stieno
haha nee geloof je best hoor, maar dan heb je wel erg erg veel kracht gezet, heb nu 3 eenden gesloopt, en kruipolie en een nachtje intrekken, en met een beetje kracht of desnoods een brandertje is alles tot nu toe alles mooi los gekomen.
De veerpot draait mee, maar de trekstang aan de andere kant ook, dus ik moet ff een griptang gebruiken om die as stil te houden!
Geplaatst: vr 19 nov, 2004 12:29
door Lelijke Eend
Punky schreef:Trekstangen kunnen ook knappen. Heb thuis nog ergens het bewijs liggen als je het niet geloofd!!!

Sja, als je zo sterk als een gorilla bent gebeurt dat natuurlijk
Stieno schreef:haha nee geloof je best hoor, maar dan heb je wel erg erg veel kracht gezet, heb nu 3 eenden gesloopt, en kruipolie en een nachtje intrekken, en met een beetje kracht of desnoods een brandertje is alles tot nu toe alles mooi los gekomen.
De veerpot draait mee, maar de trekstang aan de andere kant ook, dus ik moet ff een griptang gebruiken om die as stil te houden!
Hangt die pot nog onder de Eend ?
Geplaatst: vr 19 nov, 2004 13:37
door Stieno
ja alles hangt er onder, ok rijd al een tijdje, maar er moet nodig gesteld worden, ik ga NU naar de garage want t regent niet!
Geplaatst: vr 19 nov, 2004 23:17
door Lelijke Eend
Zitten de kantelmessen nog door de trekogen en de gaten in de draagarmen ?
Geplaatst: za 20 nov, 2004 02:45
door Gast
jep alles zit op zijn plek, voor is stellen idd goed te doen door ze los te halen en dan op te draaien, maar achter staan de kantelmessen/trekogen ook opgekrikt onder spanning. ( bij mijn eend i.e.g.) dus dan is monteren van de kantelmessen niet te doen.
Boeltje is nu afgesteld, daara 250 km snelweg gereden, duck stuurt ook echt lichter!
ook kom ik na een drempel weer recht omhoog, dus de auto kantelt niet meer over haar diagonaal.
Mission completed zeg ik dan!
Geplaatst: za 20 nov, 2004 19:14
door Lelijke Eend
DAn snap ik niet hoe het klan dat met volledig gemonteerde trekogen de boel gaat draaien, mar als het nu weer werkt, werkt het !

Geplaatst: za 20 nov, 2004 22:29
door Punky
Had je een zijde omhoog, ik bedoel dan de bestuurderszijde of de bijrijderszijde of de voor of achterkant???
Geplaatst: ma 22 nov, 2004 01:28
door Stieno
of de hele zijkant, of het wiel wat ik aan het stellen was. Als er geen gewicht op het wiel rust, kun je geoon stellen hoor, tenminste, ging prima. Je kan natuurlijk pas zien wat t effect is als je de krik er weer onder uit haalt.