Pagina 1 van 3
Chassiswissel document vraag (Ten einde raad)
Geplaatst: do 12 mei, 2016 21:50
door Pirlet
Hallo allemaal,
Mijn eendje Beau is ondertussen helemaal opgeknapt.
Echter zit ik met GROTE problemen op administratief vlak.
Mijn eendje komt uit Nederland waar hij altijd gekeurd is geweest op de APK.
Nu is hij geïmporteerd naar België, maar bij de keuring is opgemerkt dat mijn chassisnummer niet origineel is.
Ik heb van de vorige eigenaar wel nog het originele stuk chassis liggen met het originele nummer.
Probleem is nu dat ik een document van chassiswissel nodig heb, maar geen enkele garage wil mij hiermee helpen. Alhoewel ik toch zeker kan aantonen met al mijn papieren dat ik de rechtmatige eigenaar ben van deze eend.
Ik zoek dus iemand die mij kan helpen met dergelijke papieren.
Want ik begin echt ten einde raad te worden.
Ik heb gewoon dat ene papiertje nodig en dan mag Beau eindelijk terug op de weg.
Geplaatst: do 12 mei, 2016 22:04
door Rossero
Heeft de vorige eigenaar zelf het nummer in geslagen? Of is dit bij de RDW gebeurt? En hoe lang is dit geleden?
Geplaatst: do 12 mei, 2016 22:12
door Pirlet
Heeft hij zelf gedaan, was een goudsmid en had alle materialen, echter is hij vergeten de Citroen logo's in te kloppen...
Ik heb de eend 1 jaar geleden gekocht, wanneer hij gewisseld is weet ik niet.
Geplaatst: do 12 mei, 2016 22:16
door Thijs
Mijn eendje komt uit Nederland waar hij altijd gekeurd is geweest op de APK.
Als het juiste nummer er in staat komt hij inderdaad door de APK,
Een document voor de chassiswissel ga je niet vinden.
Het enige wat je zou kunnen doen is het bij de RDW aankaarten en hopen dat zij het nummer nogmaals in willen slaan.
Maar of je daarmee nog meer/grotere problemen maakt weet ik niet.
Geplaatst: do 12 mei, 2016 23:51
door deusjevo
You've got a problem...
Geplaatst: vr 13 mei, 2016 06:53
door Ronald
Volgens mij zijn jouw oplossingen voor dit probleem inderdaad zeer beperkt.
Een oplossing zou misschien kunnen zijn dat je nogmaals een chassiswissel uitvoert. Maar nu volgens de regels van het spel. En het huidige chassis naar de oudijzerboer brengt.
Geplaatst: vr 13 mei, 2016 08:27
door Rossero
Dat wat je zegt van de papieren klopt helaas niet helemaal: Je kan inderdaad aantonen dat de auto op jouw naam staat, maar je kan níét aantonen dat de auto die op de papieren staat ook de auto is die voor je neus staat. Voor het oog van een keurmeester kan deze net zo goed omgekat zijn. Wat betreft de wissel nóg een keer uitvoeren, dat gaat helaas ook niet werken... De regels van het spel zijn namelijk al gebroken: vóór een chassiswissel moet de auto worden geschouwd en achteraf moet het nummer worden ingeslagen, je moet dus twee keer langs bij de RDW. Die eerste keer wordt lastig. (tenzij je de oude poot aan een ander chassis last en hem eerst tijdelijk terug wisselt)
<rant on> Ik wordt echt
Zó Ziek van iedereen die nog in zijn schuurtje met wat slagletters en een beiteltje een nummer intikt! Je creëert hier zoveel problemen mee op de lange termijn... Het kost 90 euro via de RDW en er wordt niet meer moeilijk gedaan over chassistypen. Laat dit door de eendenwereld galmen
<rant off>
Sorry, dat moest er even uit
Ik denk dat het er moeilijker door wordt omdat je de eend al hebt omgedoopt tot geit. Als alles nog Nederlands was had je misschien nog met het chassisdeel naar de RDW gekund met het oude chassisdeel, soms knijpen ze nog een oogje dicht.
Hoe groot is je oude chassisdeel?
En kan je nog in contact komen met de oude eigenaar (die het voor jou verpest heeft)?
Geplaatst: vr 13 mei, 2016 10:20
door TimVS
@Rossero. In belgie zijn de regels wat anders.
Als je papieren hebt is het mogelijk om een officiele chassiswissel te laten doen.
Het chassis MOET dan van Citroparts inTtienen komen of van A.M.I.S in Brussel komen.
Dit zijn de enige twee bedrijven die attesten mogen afleveren.
De kosten varieren van 850 (imitatie) tot 1500 voor een Wheels chassis (andere structuur)
Bij het chassis krijg je een attest waar je gewoon mee naar de Belgische keuring kan rijden. en dan zijn de problemen verleden tijd.
Ik zou bij de verkoper informeren of hij de kosten wil delen. het kan maar lukken. Het chassis dat nu onder de auto zit kan eventueel verkocht worden voor 2cv corss of voor op het circuit. dan kan je nog een beetje geld terugkrijgen.
Geplaatst: vr 13 mei, 2016 17:20
door Thijs
Dus als ik het goed begrijp ga ik met een omgekatte Eend naar België.
Daar koop ik een chassis dat ik er onder monteer.
Dan laten keuren in België.
Daarna is mijn Eend weer legaal?
Geplaatst: vr 13 mei, 2016 17:24
door deusjevo
Moet je dan niet VOOR die chassiswissel naar de keuring om te schouwen?
Geplaatst: vr 13 mei, 2016 21:16
door Bull Frog Bleu
Een omgekatte eend komt in Belgie niet door de keuring.
Kan alleen daar door de keuring komen met origineel chassis en juiste originele nummers. Als dat Klopt kan et een nieuw chassis onder met belgische attest.
In Nederland werkt het hetzelfde.
Ware het niet dat er bij de APK enkel naar nummer gekeken wordt (niet altijd) en swarmed door de keuring komt.
Dat dodgy ervoor dat er veel eenden rondrijden met goed chassis maar zelf ingeslagen nummers.
Alleen bij export komen nieuwe eigenaren in de problemen.
Geplaatst: vr 13 mei, 2016 21:40
door Thijs
Dat betekent dat je met een Eend met een door de RDW ingeslagen nummer in België geen kenteken kunt krijgen?
Geplaatst: vr 13 mei, 2016 21:51
door Bull Frog Bleu
Dat laatste uiteraard wel.
Gaat puur om eenden die zelf ingeslagen hebben en niet de moeite hebben genomen om even paar minuten bij de RDW te staan.
Geplaatst: za 14 mei, 2016 00:15
door st@f
gelukkig is het stuk chassis met het originele chassisnr nog aanwezig
zonder dat was het einde verhaal
cqs tienen en amis brussel leveren op vertoon van de papieren inderdaad een gehomologeerd chassis met ingeslagen chassisnr maar de autokeuring zal enkel goedkeuren als je bij de eerste keuring na chassiswissel het stuk chassis met originele chassisnr kan tonen & inleveren
Geplaatst: za 14 mei, 2016 00:19
door Thijs
Ok, dus bij een omgekatte Eend waar ik een stukje chassis met een nummer bij kan tonen kan ik in België een kenteken krijgen?