Pagina 1 van 3
Achterrem (Trommel) afstellen
Geplaatst: di 17 mei, 2016 19:04
door Pirlet
Hallo,
Mijn 2CV van 1982 heeft een probleempje, de linkerachterrem werkt namelijk niet goed.
Ik heb al verschillende zaken gelezen om dit op te lossen, maar ik wou dit eerst even navragen bij jullie.
Ik heb wat filmpjes gezien waarbij ze tonen hoe je de kap van de trommel kunt afhalen en zo kan zien of de schoenen niet versleten zijn.
Echter had ik ook ergens gelezen dat dit allemaal niet nodig is en er aan de achterkant met afstelmoeren kan gewerkt worden.
Klopt dit?
Geplaatst: di 17 mei, 2016 20:59
door engbokho
Afstellen heeft alleen zin als de remmen werken.
Dus trommel eraf en kijken of alles gangbaar is.
Remcylinder en remschoenen kunnen vast zitten, remcylinder kan ook nog lek zijn...
Succes!
Geplaatst: di 17 mei, 2016 21:04
door Rossero
Met de stelmoeren kan je de remschoen dichter bij de trommel krijgen. Dit heeft echter geen zin als de voering van je remschoenen versleten is, dit kan je alleen zien als je de trommel open maakt. Het stellen is vrij simpel: Zorg dat het wiel van de grond is en zet de sleutel op de moer. Draai de moer naar 'buiten' (rechter moer rechtsom, linker linksom) totdat het nèt niet aanloopt. Als je te ver bent gegaan, tikje terug. Doe dit voor beide moeren et voilà, hij remt weer als nieuw! Mocht hij het nog steeds niet doen dan is je remschoen versleten, de zuiger zit vast of er is iets anders aan de hand... succes!
Geplaatst: zo 22 mei, 2016 13:59
door Pirlet
Bedankt! Ik zal dit even bekijken!
Geplaatst: ma 23 mei, 2016 11:55
door David
Versleten, dwz staal op staal, komt achter niet zo snel voor.
Voordat je gaat stellen, spuit de afstelmoeren even goed met kruipolie in.
Kan aardig vastzitten en voor je het weet draai je ze kapot.
Lekkage wielremcilinder is makkelijk te zien aan de remankerplaat. Is ie aan de onderkant donker van de olie?
ik vermoed dat je met stellen een heel eind komt, maar maak het met beleid gangbaar!
Geplaatst: ma 30 mei, 2016 10:42
door Bertje Beige
@Rossero, dat linksom of rechtsom, is dat gezien vanaf de achterkant van de remankerplaat, of vanaf de trommel kant?
Geplaatst: ma 30 mei, 2016 13:42
door Rossero
Gezien vanaf de remankerplaat
Geplaatst: ma 30 mei, 2016 14:47
door Bertje Beige
Bedankt, ga er mee bezig
Geplaatst: ma 30 mei, 2016 19:55
door verkuilm
Als je achterrem het niet doet. Dan heeft stellen geen zin.
Bij slecht gestelde achter remmen remt je auto gewoon prima.
Alleen bij de eerste trap op het pedaal, zit je pedaal heel diep.
Waarschijnlijk zit de boel vast. Moet je de trommel eraf halen.
MOet je wel even een dop 44 hebben of ff lenen.
Geplaatst: di 31 mei, 2016 08:32
door Bertje Beige
De achterremmen (van mijn acadiane) doen het gewoon hoor, ik had alleen het idee dat ik het pedaal wat verder in moest trappen dan bij een Eend waar ik laatst een heel eind in gereden heb.
Maar alles stond prima afgesteld, dus er is niks aan te verbeteren.
Geplaatst: di 31 mei, 2016 10:37
door Rossero
Jawel, daar valt wel wat aan te verbeteren! Bij een Acadiane zit er een remdrukverdeler tussen, deze zorgt er voor dat de achter remmen meer druk krijgen wanneer je meer lading vervoert. Hij zit verbonden met één van de draagarmen om de lading te kunnen bepalen. Deze zorgt vaak voor problemen naarmate hij ouder word, je kan deze vervangen voor een T splitting om de normale remdruk achter te krijgen.
Geplaatst: di 31 mei, 2016 21:14
door verkuilm
Dat is helemaal correct. Zelfde ding zit op mehari 4x4.
Ik heb m van binnen leeg gemaakt zodat ie gewoon door verbind.
Naar mijn idee is dat echt een ontwerp fout die dingen. Die zijn verbonden met de linker achter draag arm.
Gevolg is dat ie links door de bocht achter anders remt dan rechts.
Maar ze gaan raar doen na een tijdje.
Geplaatst: di 31 mei, 2016 22:13
door Pino
[quote="Rossero"].. Als je te ver bent gegaan, tikje terug. Doe dit voor beide moeren et voilà, hij remt weer als nieuw! ... /quote]
Goeie beschrijving. Volgens het werkplaatsboek altijd met een aandraaiende beweging (daarmee bedoel ik naar de remtrommel toe) eindigen.
Geplaatst: wo 1 jun, 2016 10:35
door brammie
Pino schreef:Rossero schreef:.. Als je te ver bent gegaan, tikje terug. Doe dit voor beide moeren et voilà, hij remt weer als nieuw! ... /quote]
Goeie beschrijving. Volgens het werkplaatsboek altijd met een aandraaiende beweging (daarmee bedoel ik naar de remtrommel toe) eindigen.
dan doe je hem na het tikkie los weer een half tikkie vast
Geplaatst: wo 1 jun, 2016 12:44
door David