Pagina 1 van 2
Waar / hoe koop ik een eend?
Geplaatst: ma 23 mei, 2016 21:50
door Tweepeka
Hallo!
Ik ben al sinds mijn tiende helemaal weg van 2CV's en voor ik mijn rijbewijs haalde heb ik 2 keer mogen meerijden. Recentelijk (op mijn 38e..) pas voor de eerste keer (meteen een hele dag) met een eend op pad geweest en.. ik ben verkocht!
Ik heb al besloten dat ik een eend ga kopen (tweede auto om mee te touren) alleen nu vraag ik me af hoe ik in deze het beste te werk kan gaan. Ik zie bijna iedere week wel een eend op autoscout of marktplaats die mij aanstaat. Ik ben geen sleutelaar al wil ik me dat wel enigszins eigen maken want ik ben niet on-handig en het lijkt me erg leuk. Echt groot werk gaat echter boven mijn pet en daar waag ik me niet aan.
Ik zoek een 2CV6 (tweede helft) jaren 80 Wit, Rood of een Charleston (rood-zwart). Technisch moet ie in goede staat zijn. Koets mag een deukje of roestplekje hebben.
Is het aan te raden om gewoon een eend te kopen en daarmee naar een 2cv-garage te gaan (eendenspul is voor mij het dichtst bij), moet ik me laten adviseren door een dergelijke garage bij de aankoop of de auto zelfs daar kopen?
Mijn budget is max € 4.000,- aanschaf en € 500,- om hem in orde te laten maken. Ik denk dat ik plusminus 2.000 km per jaar ga rijden. Technische controles en klein werk kan ik zelf doen en ik wil 'm iedere 2 jaar wel door een 2cv-garage laten nakijken / groter onderhoud laten uitvoeren..
Ik heb een garage/schuur van 35 m2 dus genoeg ruimte om hem weg te zetten en te sleutelen.
Ik kwam vandaag deze tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citr ... ousPage=lr
Vinden jullie dit iets? Op welke dingen moet ik bij deze eend bijvoorbeeld letten?
Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Groetjes,
Tweepeka
Geplaatst: di 24 mei, 2016 12:31
door LPGo
Belangrijkste is, er staat bij het chassis is nieuw.... Dan moet het chassisnummer er door de RDW ingeslagen zijn, volgens mij staan er dan de letters RDW bij.. is dit niet het geval dan moet je hem niet kopen... omdat de herkomst dan niet te bepalen is en als je alsnog naar de RDW gaat wordt je kenteken ingenomen en mag je niet meer met de auto op straat..
Neem altijd iemand mee die een goede kijk op eenden heeft, en ga altijd 2 keer kijken. De eerste keer vind je alles alleen maar mooi, de 2e keer zie ineens dat die deuk wel heel erg stoort enz..
Voor het geld je schrijft kun je wel iets geschikts vinden. Als de eend altijd bij jouw binnen zal staan dan loopt het ook niet zo'n vaart met (verder) roesten..
Succes..
Geplaatst: di 24 mei, 2016 13:00
door Thijs
Het chassis is als nieuw
Er staat niet dat het verniewd is...
Maar ik sluit met helemaal bij LPGo aan dat je goed moet opletten!
En neem een kenner mee.
Op de foto lijken de meeste Eenden best mooi maar wat zich onder de vloerplaten afspeelt kan een minder mooi beeld zijn.
Voor de bedragen die je noemt moet best iets leuks te vinden zijn, helemaal als je zin hebt om je er in te verdiepen en kleine klusjes zelf uit te voeren.
Mocht je bij een auto willen kijken bij mij in de buurt dan wil ik best even met je mee.
Geplaatst: di 24 mei, 2016 13:55
door schermer
Je zou idd beste eens bij eendenspul langs kunnen gaan om daar eens te kijken of die wat voor je heeft staan. en anders zouden ze bij eendenspul volgens mij ook best bereid zijn om met je mee te gaan of je advies te geven. En zoals thijs al aangeeft, er zijn op het forum ook best wel mensen die met je mee willen kijken. Ga noooit van een foto uit, het ziet er altijd veel beter uit dan in het echt.
Geplaatst: di 24 mei, 2016 14:06
door Tweepeka
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga toch binnenkort maar n keertje langs bij eendenspul om me daar te laten adviseren en mijn orientatie met professionele ondersteuning starten.
En Thijs bedankt voor je aanbod!
Groeten
Geplaatst: di 24 mei, 2016 22:21
door verkuilm
Die witte lijkt niet gek. Maar zoals al gezegd op foto lijkt vaak wat.
Chassisnummer moet je goed op letten inderdaad. Is dat orgineel of netjes door de rdw ingeslagen bij nieuw chassis. Vroeger was dat nooit zon punt nu wel.
Zelf denk ik het beste iemand die je kent met kijk op eendjes. Bedrijf kan ook, maar die hebben natuurlijk een belang.
In de buurt van utrecht kan ik wel ff mee.
Er is op internet al veel te vinden over aankoop adviezen.
Maar zoals ik het zie:
-staat van de koets, hoe is die, veel aan gelast? Vloerplaten etc dure reparaties om het goed te doen.
-chassis, laswerk altijd verdacht, chassis lassen is een kunst om het goed te doen.
-Motor moet goed lopen etc en let op lekkage. Let op pluimen bij gas geven.
-Versnelligsbak schakelt ie goed zonder kraken? En let op gekke gier geluiden.
-Remmen remt ie goed zonder herrie. En remt ie recht.
Koets is in ieder gevl veel belangerijker dan het chassis. Chassis vervangen doe ik in een dag. Maar een koets goed lassen en weer overspuiten is meer werk.
Geplaatst: wo 25 mei, 2016 10:16
door Bull Frog Bleu
De meeste tips zijn al gegeven maar belangrijkste is inderdaad het chassis en de inslag van het nummer. Mocht er ooit een nieuw chassis zijn onder gezet dan moet dat via de RDW gegaan zijn. Genoeg verhalen hier op het forum waarbij dit niet goed is gegaan en dit pas aan het licht kwam toen de eend voor export werd aangeboden in een ander europees land.
Geplaatst: wo 25 mei, 2016 11:07
door David
Heren,
Ik denk dat bijna de helft van de eenden rondrijdt met een illegaal chassis als je de huidige maatstaven hanteert.
Vraag:
Waarom en wanneer kom je met een nette goede eend bij de RDW?
Wat maakt het uit voor de waarde? Antwoord: louter het feit dat de overheid tussentijds de regels voor het inslaan heeft gewijzigd!
Ik zie echt wekelijks eenden voorbij komen die volgens de huidige regels illegaal zijn......
Ja, het is opletten! maar maak er ook geen paniekverhalen van svp!!
Geplaatst: wo 25 mei, 2016 12:14
door LPGo
David schreef:
Ja, het is opletten! maar maak er ook geen paniekverhalen van svp!!
Totdat de RDW je kenteken inneemt zoals bij mij gebeurt is... zie mijn topic...
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=14191&highlight=
p.s. ik denk dat er voor hetzelfde geld 2cv's te koop staan die wel netjes aan de regels voldoen, waarom zou je dan een eend kopen waar mee gerommeld is!!..
p.s.2 dit staat (eventueel) los van de advertentie die in de 1e post getoond werd...
Geplaatst: wo 25 mei, 2016 12:21
door Rossero
Ik vind, nogmaals, dat er door velen véél te licht gedacht wordt over zelf ingeslagen chassis nummers! Vroeg of laat wordt dit gewoon een probleem, is het niet voor jezelf, dan wel voor de volgende eigenaar. En natuurlijk betekend dit niet dat alle eenden met zelf ingeslagen nummer automatisch oud ijzer zijn, maar wees je er bewust van en pas de prijs er naar aan
Geplaatst: wo 25 mei, 2016 13:07
door Thijs
Eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom je een Eend zou kopen waar het chassisnummer niet van deugt.
Geplaatst: do 26 mei, 2016 00:40
door David
De vraag is wat is niet deugen!!!
Soms is het bijna niet te traceren of het nu origineel is of niet. Zeker als het er alweer 15 jaar onder zit.....
Geplaatst: do 26 mei, 2016 07:02
door verkuilm
als je het niet kan zien. Dan niks aan de hand.
Maar er is veel gerommeld. Te kleine of te grote cijfers en geen << aan het begin en einde.
Voor een de koop van een eend is het eenvoudig te controlleren.
Rest is meer werk

Geplaatst: do 26 mei, 2016 10:32
door dyane_maniac
LPGo schreef:David schreef:
Ja, het is opletten! maar maak er ook geen paniekverhalen van svp!!
Totdat de RDW je kenteken inneemt zoals bij mij gebeurt is... zie mijn topic...
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=14191&highlight=
p.s. ik denk dat er voor hetzelfde geld 2cv's te koop staan die wel netjes aan de regels voldoen, waarom zou je dan een eend kopen waar mee gerommeld is!!..
even los van het feit dat je bij aankoop natuurlijk moet opletten op chassisnummers ed, want idd bij rdw bezoek zou dit problemen kunnen geven. maar ik word wel een beetje "kwaad" dat je hier nu schrijft dat er dan gelijk "gerommeld" zou zijn met een eend terwijl dit dus niet zo hoeft te zijn! vroeger gebeurde het zo en volgens de destijds geldende regels. ik vind het een hele kwalijke zaak dat er dus nu zoveel problemen zijn doordat deze chassiswissels, die vroeger toestaan waren, nu niet worden erkend. Dit hoeft dus niet gelijk te betekenen dat de huidige eigenaar ermee gerommeld heeft.
Geplaatst: do 26 mei, 2016 11:22
door Bull Frog Bleu
Dat laatste is zeker waar. Kan zijn dat de huidige eigenaar er jaren mee rond gereden heeft zonder te weten hoe het nu werkelijk zat. APK kijkt ook enkel naar de aanwezigheid van een nummer en niet verder. Kans op een steekproef is klein maar aanwezig. Als je via zo'n steekproef na jaren te horen krijgt dat het niet deugt is het wel zuur.
Daarbij zijn er ook verhalen bekend dat gegalvaniseerde chassisen later door de rdw alsnog werden voorzien van een nummer omdat het 'met de hand ingeslagen nummer' toch wel erg onprofessioneel was.
Kortom ook daar hanteren ze niet altijd dezelfde procedure. Wel is het belangrijk daar bij een aanschaf op te letten nu dat weer een hot item is bij de rdw mannen