accu wil niet meer bijladen

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

accu wil niet meer bijladen

Bericht door guido » wo 1 jun, 2016 20:23

accu laadt niet meer bij, ondanks:
-vervanging van spanningsregelaar (zelfs 2 nieuwe ter vervanging)
-vervanging van alternator (nieuwe uit de doos)
-vervanging van batterij (eveneens nieuwe gekocht)

(kan dus starten en rijden doch trek hierbij de batterij leeg)

ook de drie draden aan de spanningsregelaar uitgemeten, en teneinde enige kabelbreuk of defect in de kabelboom te overbruggen deze drie draden vervangen door rechtstreeks aan de batterij, aan de massa en aan de alternator te koppelen, helaas ook zonder resultaat. (volgens schema op deze site)


heb dan ook de massakabel overbrugd met een startkabel rechtstreeks op chassis: noppes


nu valt de regen met bakken maar wil toch tegen de komende zonnige dagen kunnen rijden, dus wie o wie helpt mij ?
Mehari '78

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 1 jun, 2016 22:43

goed bezig. ik neem aan een 12 volt systeem?
je hebt al veel gedaan.
-loop het hele stroomcircuit langs, maak alle verbindingen los, schoon (vet/vuil/roestvrij) en weer vast. Meet over de accupolen of bij lopende motor meer dan 12 volt wordt geladen. Zo ja , klaar. anders...
- meet alle draden in het circuit door, vervang eventueel de dikke kabels van en naar de accu door nieuwe. Nog geen laadstroom over de accu?
-Check 1 voor 1 alle nieuwe spullen op een andere eend. doen ze het daar wel, dan weet ik het ook niet meer.

O ja als je een accu volledig ontlaad kan hij stuk gaan. kan.

SUCCES, houd vol
tweeceevees zijn leuk!

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Bericht door Pino » do 2 jun, 2016 00:09

Een meting van de laadspanning zou inderdaad nuttig zijn voor verdere diagnose. Aangezien je vrijwel alle andere onderdelen hebt vervangen, vermoed ik een probleem met 1 van de aansluitingen aan de dynamo. Daarbij ga ik er wel van uit dat alles goed is aangesloten :D

Eerst zou ik de massa aansluiting van de dynamo nagaan: dynamo loshalen en alle vlakken waarop de dynamo verbinding maakt met de rest van de auto goed schoonmaken. Evt een tijdelijke massa aansluiting met dikke draad maken direct van dynamo huis naar accu. Evt ook met een multimeter de weerstand meten tussen dynamo huis en accu min-pool. Die moet zeer laag zijn.

Als dat niks oplevert / in orde is, zou ik de laad spanning meten:eerst aan dynamo zijde en dan aan accu zijde. Een groot verschil duidt op een slechte verbinding. Let wel dat deze meting moet worden gedaan onder belasting. Dat will zeggen dat de accu is aangesloten. Je zou trouwens ook het spanningsverschil tussen plus van de dynamo en plus van de accu kunnen meten. Dit zou zeer laag moeten zijn.

guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door guido » zo 19 jun, 2016 08:28

Probleem opgelost:

2 (twee) !! nog in de doos verpakte dus hagelnieuwe spanningsregelaars bleken defect te zijn !

Kwaliteit van de onderdelen is ver, zéér ver te zoeken.
Mehari '78

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 19 jun, 2016 09:28

Dat maakt het wel verwarrend.
Fijn dat je dit deelt. Als je alles goed hebt vervangen en gemaakt en het werkt niet, dan kunnen dus de vervangende onderdelen stuk zijn.
Komt wel vaak voor, dat nieuwe aftermarketspullen waardeloos zijn en veel tijd en ergernis kosten.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 21 jun, 2016 07:48

Ja het gaat goed met de onderdelen voorziening...wordt het niet eens tijd voor een keurmerk ? Door ons. De traction clubs hebben ook zoiets meen ik.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 21 jun, 2016 11:22

Waarschijnlijk elektronische spanningsregelaars.....

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 21 jun, 2016 11:25

Misschien is het een idee om een "zwarte lijst" te maken mbt onderdelen met een inferieure kwaliteit.

Niet om leveranciers te bashen!
Maar om individuele onderdelen te duiden. (met foto met kenmerken)

Ook leveranciers zijn afhankelijk van de continuïteit op het gebied van kwaliteit van hun leveranciers/producenten.
En zeker niet altijd de grote boosdoeners.

Dus dit werkt twee kanten op.

Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Bericht door citrobe » wo 22 jun, 2016 15:49

David schreef:Misschien is het een idee om een "zwarte lijst" te maken mbt onderdelen met een inferieure kwaliteit.

Niet om leveranciers te bashen!
Maar om individuele onderdelen te duiden. (met foto met kenmerken)

Ook leveranciers zijn afhankelijk van de continuïteit op het gebied van kwaliteit van hun leveranciers/producenten.
En zeker niet altijd de grote boosdoeners.

Dus dit werkt twee kanten op.
Is de riem nagezien? Want als deze kapot is of te slap staat laadt ze ook niet.
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 23 jun, 2016 11:23

citrobe schreef:
David schreef:Misschien is het een idee om een "zwarte lijst" te maken mbt onderdelen met een inferieure kwaliteit.

Niet om leveranciers te bashen!
Maar om individuele onderdelen te duiden. (met foto met kenmerken)

Ook leveranciers zijn afhankelijk van de continuïteit op het gebied van kwaliteit van hun leveranciers/producenten.
En zeker niet altijd de grote boosdoeners.

Dus dit werkt twee kanten op.
Is de riem nagezien? Want als deze kapot is of te slap staat laadt ze ook niet.
Uuuuhhh :roll: :roll:

Was dit een reactie op mijn suggestie?

V snaar lijkt mij wel al gecontroleerd :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » zo 26 jun, 2016 21:11

Wat zou dan wel een goede spanningsregelaar zijn. De mijne is stuk (al of niet door mijn toedoen) en kwam van de firma B uit Z.
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door guido » wo 6 jul, 2016 21:40

vervolg van de soap:

kreeg plots 17volt bij hoge toerentallen.
accu kunnen sparen door toerental laag te houden tot thuis, en oude (mechanische) spanningsregelaar die nog tegen het schutbord hing opnieuw aangesloten.

Guess what, problem solved =====>14.5V

wordt deze winter kabelboom vervangen .........

(wie dit alles kan verklaren mag zich melden) :?: :!: :?: :!: :?: :!: :?: :!:
Mehari '78

guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door guido » wo 6 jul, 2016 21:44

David schreef:
citrobe schreef:
David schreef:Misschien is het een idee om een "zwarte lijst" te maken mbt onderdelen met een inferieure kwaliteit.

Niet om leveranciers te bashen!
Maar om individuele onderdelen te duiden. (met foto met kenmerken)

Ook leveranciers zijn afhankelijk van de continuïteit op het gebied van kwaliteit van hun leveranciers/producenten.
En zeker niet altijd de grote boosdoeners.

Dus dit werkt twee kanten op.
Is de riem nagezien? Want als deze kapot is of te slap staat laadt ze ook niet.
Uuuuhhh :roll: :roll:



Was dit een reactie op mijn suggestie?

V snaar lijkt mij wel al gecontroleerd :wink: :wink:
sorry vr de late reactie, die had ik dadelijk gecheckt en is intact
Mehari '78

Plaats reactie