Pagina 1 van 3

Af en toe start + rij problemen - gerelateerd?

Geplaatst: do 2 jun, 2016 15:47
door dominick
Hoi,

Ik heb af en toe start en rij problemen met mijn 2cv transat,
Met een koude motor start hij altijd, direct,
Hij is paar maand geleden keurig afgesteld door Jan Bonthond uit Almelo en ben enorm wijs met mn bakkie,
Maar de laatste 2 weken ervaar ik de volgende problemen en ik weet niet goed wat ik ermee aan moet:

- Als de motor warm is start hij enorm moeilijk, de enige manier om m te laten starten is nog steeds om een snikhete dag met een warme motor vol gas en vol choke en duurt soms n og steeds wel 4 a 5 minuten.

- Ik heb het idee dat hij de laatste tijd minder vermogen heeft,
Waar ik eerst zonder zorgen 100 km/h kon rijden op de snelheid maakt de motor nu te veel lawaai waardoor ik bewust/onbewust terug ga naar 85 a 90 km/h.

- Ik heb een benzine filter gemonteerd tussen de slang en af en toe staat deze helemaal leeg en de enige manier om deze weer gevuld te krijgen is pompend starten.

Ik ben nog niet zo ervaren met mn 25 jaar op deze aardbodem en mn bescheiden 2cv-tijdperk maar is dit 1 probleem; ik heb het gevoel dat dit allemaal wel te maken kan hebben met de brandstofpomp... of zijn dit losse problemen? Iemand iets advies?

Er kwam vandaag spontaan een jong meisje van een jaar of 7 naar mij toe toen ik na 3 minuten de eend nog niet kon starten bij de lokale supermarkt.. met een ijsje, voor mij want ze vond het een 'coole' auto :) (Ik balen dat hij niet wilde starten...)

Geplaatst: do 2 jun, 2016 17:17
door AZL57
is je bobine warm als hij niet wil starten? Ontstekings tijdstip niet goed afgesteld? Is je benzinefilter in de tank schoon, geen scheurtjes in de slangen vooral die boven op de tank?

Geplaatst: do 2 jun, 2016 18:02
door Boudewijn
Zou een Vapour lock kunnen zijn. Zie: http://www.kulsdom.be/vapour_lock.htm

Heb ik ook eens gehad. Bij mij hielp het om voor het starten met warme motor een fles koud water over de benzinepomp te gieten. Na het vervangen van de benzinepomp was het probleem opgelost.

Maar hoe is de staat van onderhoud van de auto? begin altijd bij de basis afstellingen: kleppen, contactpunten, bougies en luchtfilter.

Geplaatst: do 2 jun, 2016 21:50
door David
Je zegt dat je een filter hebt gemonteerd.
Zo ja, waar?
Niet tussen benzinepomp en carburateur hoop ik!
Veelgemaakte fout!
Kunststof filter op 8 cm afstand van een uitlaatspruitstuk van een paar 100 graden.
Niet verstandig.
Bovendien kan de oorzaak van een vapour lock, een leeg filter, daar liggen.

Ten tweede, heb je de flow van de filter in de juiste richting gemonteerd?
Meestal staat er een pijl in de juiste richting.

Slecht starten met een warme motor is overigens een bekende kwaal.
Inderdaad starten met een ingetrapt pedaal EN ZEKER NIET POMPEND STARTEN, dan verzuip je absoluut de motor.
Bij iedere keer pompen spuit je brandstof in met de acceleratiepomp en maak je het starten nog moeilijker!
Een eendemotor heeft veel lucht nodig om te starten.

Geplaatst: do 2 jun, 2016 21:57
door David
Boudewijn schreef:Zou een Vapour lock kunnen zijn. Zie: http://www.kulsdom.be/vapour_lock.htm

Heb ik ook eens gehad. Bij mij hielp het om voor het starten met warme motor een fles koud water over de benzinepomp te gieten. Na het vervangen van de benzinepomp was het probleem opgelost.

Maar hoe is de staat van onderhoud van de auto? begin altijd bij de basis afstellingen: kleppen, contactpunten, bougies en luchtfilter.
De vapour lock bij een eend ontstaat meestal in de buurt van het zogenaamde hot spot onder de carburateur.
Het uitlaatspruitstuk wordt daar onder de carburateur doorgeleid om het hot spot te creëren wat echter bij hitte tot een vapour lock kan leiden.
De reden dat dit gedaan wordt is om het mengsel voor te verwarmen in de venturi.

Koud water gieten over de brandstofpomp zou kunnen helpen, daar wil ik vanaf zijn, maar het is logischer om het hot spot te koelen.

Geplaatst: do 2 jun, 2016 21:59
door marcopr
warme motor starten; inderdaad met vol gas en ZOnder choke. moet vrij snel aanslaan. Niet stop even en prbeer het na een paar minuten weer eens.

Bovenstaande tips moeten je verder kunnen helpen.

Vraag; wat versta je onder herrie op de snelweg?

Geplaatst: do 2 jun, 2016 22:03
door David
Herrie op de snelweg lijkt mij inderdaad niet iets te maken kunnen hebben met slecht starten.....

Niet toevallig een lekke uitlaat tegelijkertijd?

Geplaatst: do 2 jun, 2016 22:48
door schermer
Slecht starten bij warme motor (let op, wel met de juiste startmanier) kan vaak duiden op een slechte bobine. Even testen met een reservebobine, motor goed heet rijden en dan starten met een andere, koude bobine. Heb je trouwens puntjes of een 123?

Geplaatst: do 2 jun, 2016 22:50
door schermer
Oh ja en wen er maar aan, kleine kinderen vinden een eend helemaal te gek. Het is een auto zoals ze hem zelf zouden tekenen.

Geplaatst: vr 3 jun, 2016 12:30
door David
Hoi Dominick,

Waar ik nieuwsgierig naar ben, is je manier van starten.....

Als hij warm is, trap dan LANGZAAM je gaspedaal in, want dan spuit de acceleratiepomp bijna geen brandstof in en voet OP DE BODEM HOUDEN, NIET BEWEGEN, en dan starten.
Net zo lang tot hij start, dat moet dan binnen paar seconden lukken!
Maar echt, let op: PLANKGAS HOUDEN EN VOET NIET BEWEGEN!!!!!!

Als hij dan niet wil starten is het niet de beruchte slechte warme start.

Dan is het waarschijnlijk inderdaad de bobine, trucje daarvoor is even de draadjes op de bobine omwisselen en nog 1x proberen.

Laat even wat horen, hoe het gaat.
Ben nieuwsgierig of het je nu lukt!!

Succes

Geplaatst: wo 8 jun, 2016 14:25
door dominick
AZL57 schreef:is je bobine warm als hij niet wil starten? Ontstekings tijdstip niet goed afgesteld? Is je benzinefilter in de tank schoon, geen scheurtjes in de slangen vooral die boven op de tank?
Bobine warm ja, maar niet heet, je kan je hand er wel op leggen. Ontstekking is paar maand geleden afgesteld en staat goed. Benzinefilter en tank zijn schoon. Hoe kom je bij de slang boven de tank?

Boudewijn schreef:Zou een Vapour lock kunnen zijn. Zie: http://www.kulsdom.be/vapour_lock.htm

Heb ik ook eens gehad. Bij mij hielp het om voor het starten met warme motor een fles koud water over de benzinepomp te gieten. Na het vervangen van de benzinepomp was het probleem opgelost.

Maar hoe is de staat van onderhoud van de auto? begin altijd bij de basis afstellingen: kleppen, contactpunten, bougies en luchtfilter.
Ik ga het eens proberen inderdaad, kleppen zijn gesteld, contactpuntjes en bougies zijn vernieuwd. Luchtfilter moet nog vernieuwd worden, is smerig maar niet hard ofzo.
David schreef:Je zegt dat je een filter hebt gemonteerd.
Zo ja, waar?
Niet tussen benzinepomp en carburateur hoop ik!
Veelgemaakte fout!
Kunststof filter op 8 cm afstand van een uitlaatspruitstuk van een paar 100 graden.
Niet verstandig.
Bovendien kan de oorzaak van een vapour lock, een leeg filter, daar liggen.

Ten tweede, heb je de flow van de filter in de juiste richting gemonteerd?
Meestal staat er een pijl in de juiste richting.

Slecht starten met een warme motor is overigens een bekende kwaal.
Inderdaad starten met een ingetrapt pedaal EN ZEKER NIET POMPEND STARTEN, dan verzuip je absoluut de motor.
Bij iedere keer pompen spuit je brandstof in met de acceleratiepomp en maak je het starten nog moeilijker!
Een eendemotor heeft veel lucht nodig om te starten.
Zonet gekeken en helaas wel ja, wij dachten lekker in het zicht. Bij de Morris hadden we last dat dat ding verstopt kwam te zitten dus nu hebben we t lekker in t zicht gemonteerd. Zal het wel ff veranderen. Ik heb zonet gecontroleerd, gisteren kwam ik rond 21:00 thuis en zat filter 80% vol, vanochtend rond 06:00 was hij droog…
Hij is in de juiste richting gemonteerd ja, platte deksel is bovenkant. nog ff gezocht naar de pijl en klopt gelukkig :)
marcopr schreef:warme motor starten; inderdaad met vol gas en ZOnder choke. moet vrij snel aanslaan. Niet stop even en prbeer het na een paar minuten weer eens.

Bovenstaande tips moeten je verder kunnen helpen.

Vraag; wat versta je onder herrie op de snelweg?
Ik ga het proberen idd, onder herrie versta ik alsof ik al lang door had moeten schakelen. Joelend geluid zeg maar..

David schreef:Herrie op de snelweg lijkt mij inderdaad niet iets te maken kunnen hebben met slecht starten.....

Niet toevallig een lekke uitlaat tegelijkertijd?
Kan het ook niet te maken hebben dat de brandstoftoevoer en de motor niet goed gelijk lopen zeg maar? Want als de motor stabiel loopt loopt deze t mooist..toch?
schermer schreef:Slecht starten bij warme motor (let op, wel met de juiste startmanier) kan vaak duiden op een slechte bobine. Even testen met een reservebobine, motor goed heet rijden en dan starten met een andere, koude bobine. Heb je trouwens puntjes of een 123?
Ga het even proberen, was al bij bonthond langs geweest maar die is denk ik op vakantie ofzo. heb ik een reden om eindelijk eens naar de club te gaan :)
Heb puntjes.
David schreef:Hoi Dominick,

Waar ik nieuwsgierig naar ben, is je manier van starten.....

Als hij warm is, trap dan LANGZAAM je gaspedaal in, want dan spuit de acceleratiepomp bijna geen brandstof in en voet OP DE BODEM HOUDEN, NIET BEWEGEN, en dan starten.
Net zo lang tot hij start, dat moet dan binnen paar seconden lukken!
Maar echt, let op: PLANKGAS HOUDEN EN VOET NIET BEWEGEN!!!!!!

Als hij dan niet wil starten is het niet de beruchte slechte warme start.

Dan is het waarschijnlijk inderdaad de bobine, trucje daarvoor is even de draadjes op de bobine omwisselen en nog 1x proberen.

Laat even wat horen, hoe het gaat.
Ben nieuwsgierig of het je nu lukt!!

Succes
Ik doe de choke altijd iets uit, dat net mn wijs- en middelvinger achter kunnen (ervaring is dat anders de motor telkens uitvalt) en dan gas-geven en dan starten. Ik ga eens proberen zonder choke en langzaam pedaal naar beneden.

Ga alles even proberen, heb een hoop dingen die ik nu weer kan uitzoeken,
Enorm bedankt, hou jullie op de hoogte!

Geplaatst: wo 8 jun, 2016 23:33
door marcopr
succes (ps genoeg olie in versnellingsbak?)

Geplaatst: do 9 jun, 2016 11:00
door David
Hoi Dominick,

Dank voor je uitgebreide reactie!!
Altijd leuk om te merken dat iemand er ook iets mee doet.

Ik vermoed zeer sterk dat je "verkeerd start" :-)

De choke echt alleen gebruiken bij een koude start, als het althans nodig is.
En bij het rijden de choke zsm weer induwen.

Warme motor is voor een eend dus echt geen probleem, je moet alleen even uitvinden welke manier voor jouw auto het beste past.
Niet iedere eend start hetzelfde, hoe dat komt....
Dat kan echt aan heel veel dingen liggen!

Maar probeer het maar eens op de manier zoals beschreven.

Hoor graag of het werkt bij jou!

Succes en lekker genieten met open dakje!

Geplaatst: zo 12 jun, 2016 08:22
door DucKKnutsel
als 's avonds je benzine filter vol is en 's morgens leeg is dit een of 1 van de problemen. deze moet echt vol blijven dus zit er ergens een lek. slang boven op de tank kan, moet je tank er onder uit. Doe dit met een bijna lege tank best zwaar als je er op rug onder ligt :) Het kan ook je benzine pomp zijn die niet de juiste opbrengst meer heeft. slang van de carburateur in een potje of zo dan starten moet echt een fikse krachtige straal uit komen. Als je het laatste stuk benzine slang van pomp na de carb ff vervangt door een doorzichtige slang kan je zien of er lucht belletjes mee komen wat op een lek in je pomp of slang zou kunnen zijn.

Als je pomp minder word en je vlotter hoogte staat niet helemaal optimaal krijg je ook het probleem dat ze niet echt op snelheid wil komen misschien die hoogte ook ff controleren

Geplaatst: ma 13 jun, 2016 18:45
door dominick
marcopr schreef:succes (ps genoeg olie in versnellingsbak?)
We hebben de olie in de versnellingsbak vervangen en t kwam er een beetje uit als een milkshake, zwart en drekkerig dus ben bang dat deze nooit vervangen was. Hebben er premium olie ingegooid (samen met de automaterialen eigenaar naar het forum geweest en kijken welke jullie goed vinden en welke hij daar kon bestellen) :)
David schreef:Hoi Dominick,

Dank voor je uitgebreide reactie!!
Altijd leuk om te merken dat iemand er ook iets mee doet.

Ik vermoed zeer sterk dat je "verkeerd start" :-)

De choke echt alleen gebruiken bij een koude start, als het althans nodig is.
En bij het rijden de choke zsm weer induwen.

Warme motor is voor een eend dus echt geen probleem, je moet alleen even uitvinden welke manier voor jouw auto het beste past.
Niet iedere eend start hetzelfde, hoe dat komt....
Dat kan echt aan heel veel dingen liggen!

Maar probeer het maar eens op de manier zoals beschreven.

Hoor graag of het werkt bij jou!

Succes en lekker genieten met open dakje!
De laatste dagen was het onwijs mooi weer dus mooi veel gereden en inderdaad is een van de problemen dat ik verkeerd start. Toch ervaarde ik een paar keer dat wanneer ik (rustig gasgaf, choke uit en starten) de motor uitviel en ik na 8 minuten de choke een beetje aanzetten en ineens deed die het. misschien toch te veel valse lucht dat de choke net ff meer zuigkracht veroorzaakt voor voldoende brandstof .. wie zal het zeggen.
DucKKnutsel schreef:als 's avonds je benzine filter vol is en 's morgens leeg is dit een of 1 van de problemen. deze moet echt vol blijven dus zit er ergens een lek. slang boven op de tank kan, moet je tank er onder uit. Doe dit met een bijna lege tank best zwaar als je er op rug onder ligt :) Het kan ook je benzine pomp zijn die niet de juiste opbrengst meer heeft. slang van de carburateur in een potje of zo dan starten moet echt een fikse krachtige straal uit komen. Als je het laatste stuk benzine slang van pomp na de carb ff vervangt door een doorzichtige slang kan je zien of er lucht belletjes mee komen wat op een lek in je pomp of slang zou kunnen zijn.

Als je pomp minder word en je vlotter hoogte staat niet helemaal optimaal krijg je ook het probleem dat ze niet echt op snelheid wil komen misschien die hoogte ook ff controleren
Bedankt, we hebben als eerste de brandstoffilter er tussen uitgehaald en merkte dat deze best wel los zal, (met 1 hand konden we m eraf schuiven) dus er een nieuw slangetje op gezet met wat klemmetjes. We hebben de slang los gehaald en er zit wat druk achter maar toen we het filter eraf wilde halen zagen we kleine belletjes inderdaad dus denk dat je gelijk heb en ergens een lek hebben.

Afgelopen donderdag gebeld door de apk-boer en 2cv afgekeurd,
- Er zat iets speling in de bout van de motorsteun (toen we goed gingen zoeken en de 2cv op de brug zette zagen we inderdaad dat het ringetje los was maar dit waren echt millimeteren).
- Ook zat er te weinig kracht achter de (handmatige) ruitenvloeistofsproeier dus denk dat ik volgende keer wat krachtoefeningen voor de hand in de auto leg :)
- En er was een te hoog CO gemeten dus dit was het enige puntje waar we het mee eens waren,

Wij zijn dus lekker aan het klooien geweest en toen ie lekker warm was veel aan het expirimenten geweest met de toeren en mengel schroef en we denken nu een goede combo gevonden te hebben en hebben ook het gevoel dat het starten met een warme motor wat beter gaat.. maar aan de andere kant kan dit ook komen omdat het sinds zondag natuurlijk ook weer een stuk kouder is.

Betreffende de bobine, ik heb eens gehoord dat een bobine alleen kapot zou zijn wanneer de vloeistof weg is, dit was te controleren doordat de bobine net zo warm zou worden als de koplampenbeugel. Wanneer de bobine na een goede rit wel warm is maar niet zo warm dat je je hand er niet op kan houden, mag ik er dan vanuit gaan dat deze nog gewoon goed is?


Onwijs bedankt voor jullie reactie btw,
Greetz, Dominick

p.s. Als het goed is is de bestickering van mn eendje volgende week klaar (is ook mn officiele bedrijfsauto) en dan upload ik gauw wat foto’s :)