powertube en sproeiers

Duckfan
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do 9 jun, 2016 09:14
Locatie: Haarlem

powertube en sproeiers

Bericht door Duckfan » do 9 jun, 2016 09:45

Nieuw op het forum, na 20 jaar weer aan de 2cv6, een Club uit '86. Heel blij mee!
Komend weekend bouw ik er een 123 injection in.
Ik lees op dit forum ook over de powertube: goede ervaringen maar ook wel problemen, bijvoorbeeld met koude lucht in de winter. Het lijkt nauw te luisteren met de maat van de sproeiers.
Wat is jullie mening over de powertube: wel of niet? En zo ja, weet iemand de beste maat sproeiers in 1ste en 2de trap bij die van BCC? Alvast veel dank!
2CV6 Club 1986

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 9 jun, 2016 11:11

Leuk!

Heel veel plezier met je 2CV!

Je hebt het over een powertube, ik zou eerst gewoon eens lekker gaan rijden, spulletje goed afstellen.
Kijken hoe het loopt.
Ik heb geen powertube, wel een andere sproeierbezetting. En hij loopt prachtig, geklokt in de trajectcontrole op de A4 met 134 km/u. (Niet gecorrigeerd :-) )

Een pokertube heb ik echt niet nodig.
Eerst gewoon spulletje mooi afstellen, kwaliteitsolie erin etc.

Succes iig!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 9 jun, 2016 12:32

met 134 km/u. (Niet gecorrigeerd )
Heb je er een standaard Eendenbak in zitten?

Laatst reed ik met 127km/u van de Ktelbrug af met wind mee maar toen vond ik het geluid van de motor niet meer prettig klinken (standaard Eendenbak).

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 9 jun, 2016 23:41

Ja.
Het is de originele bak.

Het ging ook inderdaad wel hard.....

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 10 jun, 2016 10:44

Ik vind de powertube een prima ding hoor. Werkt vooral erg goed met big bore of visa motor. Voor koude lucht ben ik niet bang, juist als het warm is is koude lucht beter. Koude lucht bevat meer zuurstof, daarom hebben turbo's een intercooler.

Wat betreft je sproeiers, dat is een kwestie van proberen. Eerst kijkn wat er nu in de carburateur zit, als dat nog steeds de standaard sproeiers zijn, dan kun je ongeveer 10% groter, ook omdat de huidige benzine anders is dan 30 jaar geleden.

Duckfan
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do 9 jun, 2016 09:14
Locatie: Haarlem

Bericht door Duckfan » vr 10 jun, 2016 10:53

Dank voor jullie reacties!

Ik ga ook zeker eerst aan de slag met de basis: nieuwe olie/filter, bougies, luchtfilter etc. en dan gaat de 123 erin. En uiteraard geniet ik volop van ritjes, zeker met dit mooie weer.

Vroeger veel kms gemaakt in een Special en een Club, en af en toe langs gegaan bij Harry in Delft. Zit hij er nog?

Ik kan het intussen niet laten om alvast over een eventueel vervolg na te denken...
Alles is nog standaard, en dank voor de tip over de sproeiers.

Groet!
2CV6 Club 1986

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 10 jun, 2016 16:11

Geloof dat ik dat niet zo snel zou doen. Ben wel eens op de rollerbank dagen geweest.
Scheelt meestal een enkele PK.

Klopt inderdaad de orginle sproeiers zijn te krap voor de huidige benzine.
Meestal moet je ze vergroten zodat die beter loopt.
Dat merk vooral bij kou! Dan loopt ie stroef en krijgt de eend te weinig benzine.
Bij vorige eend uit 1989 heb ik vergoot van 104 naar 110 Wereld van verschil!
Bij mijn huidige 78 eend heb ik m vergroot van 120(das orgineel bij die oudjes) naar 130. Dit heb ik gedaan nadat die op de rollerbank is geweest bij burton. Eend liep veel te arm.

De mehari 4x4 heeft orgineel ook 120 maar die loopt perfect.

ALs het fris is zeg 13 graden en je hebt het idee dat je eend wat moeizaam op gang komt.
Dan even winterkapje erop. loopt ie veel beter, dan zou je de sproeiers kunnen aanpassen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 12 jun, 2016 07:59

Groot fan van een turbo tube. Goede afstelling is natuurlijk een ding maar die turbo tube maakt echt wel verschil. Ik heb wel de rem schijven koel kanalen onder in de koel tunnel dicht gemaakt, ook je dynamo kapje moet goed afsluiten op die manier perst i alle lucht je lucht filter in.
wens je veel plezierige en veilige km in jou eend
Greetz
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 1 jul, 2016 12:27

Er moet wel koellucht door je dynamo daar is dat kapje voor.
Als je die afsluit wordt de dynamo erg warm.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 1 jul, 2016 23:16

DucKKnutsel schreef:Groot fan van een turbo tube. Goede afstelling is natuurlijk een ding maar die turbo tube maakt echt wel verschil. Ik heb wel de rem schijven koel kanalen onder in de koel tunnel dicht gemaakt, ook je dynamo kapje moet goed afsluiten op die manier perst i alle lucht je lucht filter in.
wens je veel plezierige en veilige km in jou eend
Greetz
Ook de remkoelers zitten er niet voor niets in......
Ik weet niet of je wel eens met je 2cv op vakantie gaat richting de bergen??
Met belading.....

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 2 jul, 2016 09:20

Ook ik heb die dingen er niet meer op zitten; het is een crime om ze te monteren en ze rammelen of gaan uit zichzelf wel stuk........ :cry:
En ook ik ben wel de bergen in geweest, en nooit last gehad :)
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 2 jul, 2016 11:53

Bertje,
Voor jou is origineel toch cruciaal :-)

Als ze nooit nodig zijn, zaten ze echt niet op een 2cv!
Ben met je eens dat ze vaak gezeur opleveren.
Maar 1x goed tegen roest beschermen en netjes vastzetten en het is voor jaren OK.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 2 jul, 2016 13:20

David, ik ben van het originele, dat klopt. Maar tijdens de montage won de irritatie het van de originaliteit.

En ik zal niet ontkennen dat ze niet nodig zijn, maar als je geen oude remvloeistof hebt en tijdens een afdaling kort krachtig temt (en niet constant bijremt :? ) dan ben ik van mening dat ik ze niet nodig heb :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 3 jul, 2016 10:00

uiteraard moet dat kapje rond de dynamo afsluiten netje's recht tegen de boven kant van de dynamo en niet half bakken schuin naar voren zodat je aan de boven kant nog veel lucht voelt ontsnappen.
Die koel kapjes ik heb ze nog nooit gemist in ned zeker niet maar ook in de bergen volle bepakking en of met aanhanger en 40 graden niet.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 4 jul, 2016 12:18

WIJ kunnen natuurlijk allemaal goed rijden in de bergen :-)

Maar owee, hoeveel mensen doen de afdaling met de rechtervoet permanent op het rempedaal.....

Plaats reactie