Pagina 1 van 2
Stuurhuis speling rare dingen
Geplaatst: za 11 jun, 2016 18:28
door zloek
Hallo,
ik heb sinds 3 maanden problemen met mijn stuurhuis.
Namelijk als ik rechtdoor rijd dan heb ik grote speling op mijn stuur, als ik een bocht neem dan niet meer.
Stuurhuis is compleet nieuw, alles goed aangedraaid ook bij de wielen, alles nieuw en goed vast.
Als ik onder de auto kruip dan heb je daar onder aan het stuurhuis een schoef, als ik die aandraai dan loopt het stuur moeilijker en dan voel ik de speling niet, maar dan voelt het als of ik een vrachtwagen aan het besturen ben en toch is er iets niet juist, toche zoek de eend een beetje.
Verder zitten de wiellagers en wielen natuurlijk goed vast.
Ik heb geen idee meer wat het kan zijn.
Als ik optrek dan is de speling minder, als ik rem dan ik de speling groter.
Het spookt gewoon.
Iemand een idee / ervaring?
Alvast dank
Geplaatst: za 11 jun, 2016 18:51
door Rossero
Dat de speling weg valt als je stuurt is logisch, dan komt er druk op vanaf één kant. Als je de voorkant van de eend opkrikt (beide wielen in de lucht) dan zou je misschien door aan de wielen te voelen kunnen bepalen waar de speling zit. Als je stuurhuis nieuw is (en de rest niet) kunnen het volgens mij eigenlijk alleen maar de stuurkogels zijn op de stuur leviers
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 09:46
door zloek
de stuurkogels zijn op de stuur leviers zijn ook nagekeken, hier zit geen speling, is getest
Het zit meer in het stuurhuis zelf denk ik, maar wat, is een raadsel
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 10:01
door Sjaak S.
zit de drukveer van de druktaats er wel in? Je hebt het over "een schroef onder aan het stuurhuis" , ik vermoedt dat je daarmee de hulsmoer van de druktaats bedoelt. Als dat inderdaad zo is dan is daar ook wat mee: die moer hoort geborgd te zitten met een splitpen, dus je kunt er niet aan draaien...... Misschien is er bij de montage wat verkeerd gegaan: drukveer en splitpen vergeten...
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 13:39
door zloek
ja de drukveer zit erin
wat is de splitpen? Hoe ziet dat eruit?
Dat busje achter de veer met zo'n insnede die zit er in maar ik krijg het er niet uit, misschien is deze wat verdraait? en is hij er niet helemaal erin gesprongen? Kan dat? Hoe ver zit die moer erin gedraaid aan de buitenkant? Heeft iemand een foto? Bij zit hij recht met het oppervlak van het stuurhuis, maar misschien moet hij verder erin? Echter bij mij kan het niet verder, want dan zit het stuur muurvast.
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 17:45
door Geert
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 20:10
door zloek
Aaa ja splitpen zit er in en als ik de moer aandraai dan haal ik hem eruit natuurlijk
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 22:38
door Sjaak S.
Ok, de oorzaak is dus niet een afwezige veer. Het enige wat op dit onderdeel dan nog fout kan zijn is de afstelling van de druk van de druktaats (dat is wat jij "dat busje achter de veer " noemt) Volgens het boekje moet je de moer aandraaien tot een zwaar punt ( te voelen door aan het stuur te draaien) , en vervolgens zover losdraaien dat het zware punt weg is . (en dan de fameuze splitpen er in!). Als je het zo gedaan hebt dan zou dit onderdeel goed moeten zijn, als je dan toch nog speling hebt dan heb ik geen idee waar dat dan vandaan komt. succes.
Geplaatst: ma 13 jun, 2016 23:51
door DucKKnutsel
Gebroken glijlager misschien?
Geplaatst: di 14 jun, 2016 07:51
door AZL57
is de afdekplaat die met het stuur mee naar links en rechts schuift schoon en wat ingevet?
Geplaatst: di 14 jun, 2016 09:39
door David
Stuurhuis compleet nieuw??
Je bedoelt wellicht gereviseerd?
Zit de stuurpijp wel helemaal correct bevestigd aan de stuurasbuis?
Zit de de strop die er op hoort te zitten goed?
Zit de bout goed vast op de inkeping.
eea is simpel te controleren:
laat iemand zachtjes stuur bewegen in beide richtingen en kijk onder de motorkap of je speling constateert op de plek waar de stuurpijp vastzit aan de stuurasbuis (volg je mij nog?)
Als ik het zo hoor zou deze wel eens los kunnen zitten.
Laat even weten als je dit gecontroleerd hebt.
Ben wel nieuwsgierig!
Succes
Geplaatst: wo 15 jun, 2016 07:13
door zloek
David schreef:Stuurhuis compleet nieuw??
Je bedoelt wellicht gereviseerd?
Zit de stuurpijp wel helemaal correct bevestigd aan de stuurasbuis?
Zit de de strop die er op hoort te zitten goed?
Zit de bout goed vast op de inkeping.
eea is simpel te controleren:
laat iemand zachtjes stuur bewegen in beide richtingen en kijk onder de motorkap of je speling constateert op de plek waar de stuurpijp vastzit aan de stuurasbuis (volg je mij nog?)
Als ik het zo hoor zou deze wel eens los kunnen zitten.
Laat even weten als je dit gecontroleerd hebt.
Ben wel nieuwsgierig!
Succes
hij is gereviseerd.
Alles goed ingevet.
Ik zal binnenkort kijken of er inderdaad speling zit en laat het hier weten
Geplaatst: wo 15 jun, 2016 10:43
door Rossero
Terug naar het revisiebedrijf zou mijn aanpak zijn, er zit iets niet goed, jij hebt er voor betaald en zij hebben er verstand van (denk ik)
Geplaatst: wo 15 jun, 2016 10:47
door David
Ik denk dat als ik het zo hoor, het heel goed de stuurpijp kan zijn die niet goed vast zit met de strop aan de stuurasbuis.
Daar krijg je ook speling door.
Bovendien moet eea zitten zoals het hoort, dus met de bout in de uitsparing.....
Ben benieuwd!
Het is simpel te checken.
Geplaatst: wo 15 jun, 2016 19:04
door AZL57
zijn je stuurstangen goed aan de wielkant vastgezet? Ik had dat laatst bij iemand die nieuwe fusees had gekregen. De garage had de stuurstangen los/vast aangedraaid en vergeten te borgen.