2CV start niet na 5 jaar in stalling te hebben gestaan

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Markus
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 23:01
Locatie: Oostvoorne

2CV start niet na 5 jaar in stalling te hebben gestaan

Bericht door Markus » wo 15 jun, 2016 23:15

Hallo mensen. Ik heb een 2CV va een vriend na 5-6 jaar uit een opslag gehaald.
Eerst uitgemest en schoongemaakt en daarna de bougies eruit gehaald en WD40 in de cilinder gespoten om zeker te zijn dat er niets vast zit. Na 2 dagen voorzichtig met de slinger de motor gedraaid wat heel soepel ging (zonder bougies). Daarna de bougies er in en geprobeerd te starten. Niets. De brandstofmeter stond on nul dus toen 3 jerrycans benzine er in gedaan. Ondertussen ook de slang naar het luchtfilter gedemonteerd zodat je van boven in de carburateur kijkt. Starten, niets. Start pilot en benzine in de carburateur gedaan en dan komt er wat ligt leven in. op een gegeven moment liep hij 2-3 seconden sputterend stationair.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat hij geen benzine krijgt. Als je met het gaspedaal pompt zie je ook geen acceleratie benzine stootjes.
Wat nu? Moet de carburateur uit elkaar of kan het de benzine pomp zijn. De eend is rijdend weg gezet dus ik wil niet te veel dingen veranderen zodat je daarna niet meer weet wat je mogelijk allemaal verkeerd hebt gedaan.
Er zit dus wel beperkt leven in maar ik zie en ruik geen benzine.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 15 jun, 2016 23:18

je kunt proberen de pomp vol te zuigen met benzine...niet opdrinken :wink:
Een pomp heeft soms vulling nodig om te kunnen aanzuigen.
succes
diverse Citroens, wat anders.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » wo 15 jun, 2016 23:21

precies
benzine leiding ff los halen. aanzuigen
ff starten met de leiding los
benzine oet om je oren vliegen na paar seconden
zoniet pomp overleden of benzine leiding verdroogt en valse lucht
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 695
Lid geworden op: zo 9 apr, 2006 20:44
Contacteer:

Bericht door Dyane » wo 15 jun, 2016 23:44

Bij de benzinetank zit ook vaak nog een stukje slang. Dat kan poreus of vergaan zijn.
Dan zuigt hij ook geen benzine meer aan. Of het filter in de tank kan ook verstopt zitten.

Markus
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 23:01
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Markus » do 16 jun, 2016 00:09

OK, ga ik proberen. Benzineslang bij de carburateur losmaken en zuigen. Is er eigenlijk een officieel benzinefilter? Ik lees daar verschillende zaken over en zie in de shops gewoon van die plastic filters.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 16 jun, 2016 08:10

officieel alleen het zeefje in de carburateur en dat in de aanzuigbuis in de tank. Alle andere zijn aftermarket. Pomp kan ook nog vervuild zijn rommel tussen de klepjes.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 16 jun, 2016 09:37

verkuilm schreef:precies
benzine leiding ff los halen. aanzuigen
evt blazen op de vulpijp van de tank kan ook.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Toby1dje
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 19 apr, 2012 13:02
Locatie: Hengelo (Ov.)

Bericht door Toby1dje » do 16 jun, 2016 09:51

Op zich is het volgens mij redelijk 'normaal' dat het na lang stilstaan errug lang (!) duurt tot de benzine helemaal vanuit de tank naar de carburateur is gepompt. De pomp maakt elke keer maar een redelijk korte slag, en het is best een eind vanaf de tank via de benzineleiding naar de pomp en carburateur.
Kwestie van lang doorstarten, evt. met startkabels en hulpaccu, want grote kans dat als de benzine eenmaal naar de carburateur is gepompt, je eigen accu inmiddels te weinig stroom meer levert om een goede vonk voor het ontsteken van die benzine te leveren.
Succes.
2CV6 Club 1986 (was duits) kleur wit
in bezit sinds 03-1999

Markus
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 23:01
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Markus » do 16 jun, 2016 23:23

Heb de slang bij de carburateur losgemaakt en gezogen. Duurde even en was bijna vergeten hoe benzine proefde maar toen had ik de smaak weer in mijn mond. Daarna weer op de carburateur gezet en tevergeefs geprobeerd te starten. Nog eens aangezogen en toen laten starten om te kijken of de pomp ook pompt. Niets dus. Ik ga nu maar de pomp vervangen, denk dat hij heen is.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 17 jun, 2016 09:22

10 a 15 seconden starten is meer dan genoeg.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 18 jun, 2016 00:00

maak de pomp eerst eens open. Wij hadden een waar een klepje los was gekomen en een andere had verbrokkelde stukjes rubber van een oude benzineslang tussen de klepjes.
diverse Citroens, wat anders.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » za 18 jun, 2016 01:23

Even een slang vanaf de pomp in een appelmoespot ofzo doen en dan starten. Dan kun je goed zien of de pomp nog een beetje ok is.

Als het de pomp niet is, dan zou de vlotternaald ook nog wel eens vast kunnen zitten of verstopt zijn.
Ouwe meuk is leuk!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 18 jun, 2016 07:29

Als je dan al de brandstofpomp gaat vervangen, neem dan GEEN NAMAAK !!!
Die werken vaak niet goed.
Ik heb er ook eentje in gehad, maar dat was bagger.
Nu heb ik een gebruikte gereviseerd ( membraan vervangen) en loopt de motor weer goed.
Als de klepjes ( waar AZL 57 het over heeft ) goed zijn, gewoon het membraan vervangen, óf een goede gebruikte pomp kopen, of een gereviseerde pomp aanschaffen .
Ik heb ook al gezien dat mensen er een elektrische pomp van de sloop op hebben gezet .
Alijd nog beter dan die namaak-bagger!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 18 jun, 2016 08:59

Bij mijn Ami die 20 jaar had stil gestaan duurde het zo,n 3 minuten met lopende motor voordat de benzinepomp weer oppakte. Doe wat benzine in een fles zet de fles hoger als je carb trek een leiding van de fles naar de carb zuig aan de leiding totdat benzine komt en sluit hem aan op de carburateur.. Nu krijgt de carb in elk geval benzine. Sluit een 2e fles aan op de normale benzineleiding en start de motor... Nu kun je kijken of da originele pomp benzine pompt
...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 18 jun, 2016 09:03

Electrische pomp kan wel maar wees je ervan bewust dat de pomp vrolijk blijft verder lopen als je een ongeluk krijgt.. Bij mijn ontsteking schakelt de pomp automatisch uit na 2 seconden zodra de motor stopt... Wel zo veilig.....

Plaats reactie