ontsteking afstellen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JPHOUSTON
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 mei, 2014 18:40
Locatie: Venlo

ontsteking afstellen.

Bericht door JPHOUSTON » ma 20 jun, 2016 16:27

kan iemand me helpen? Ik heb eend 2cv 425 cc. 1968.

Ik wil de ontsteking afstellen maar ik vind met geen mogelijkheid de inkeping in het vliegwiel. Ik heb geprobeerd met een 5 en 6 mm. stangetje.

Als je voor de motor staat kun aan de linkerzijde een groot deel van het vliegwiel zien op de plek waar de uitsparing zou moeten zitten.

Ik kan het niet vinden.

Jean Paul.
Have a nice day.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 20 jun, 2016 17:23

Allereerst welkom hier :)

Ik denk toch dat je verkeert kijkt; als je voor de motor staat zit er aan de rechterkant in het stuk ijzer waarmee de motor aan de versnellingsbak geschroefd zit een gat:

http://2.bp.blogspot.com/_g0h8St4JNCs/T ... elling.jpg

Hierin doe je een boortje van 6 mm en dan ga je de motor draaien totdat dat boortje precies in een gat kan vallen; dat is het ontstekingstijdstip.
Als je de krukas 360 graden draait heb je het tijdstip voor de andere cilinder, dit hoort hetzelfde punt te zijn.

VERGEET NIET DE PEN TE VERWIJDEREN VOOR JE GAAT STARTEN

Succes :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 20 jun, 2016 17:40

diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 20 jun, 2016 17:55

Een houder voor een verfroller heeft vaak de juiste dikte.
Die is gemakkelijk op de juiste plaats te brengen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 20 jun, 2016 22:58

stangetje dat je achterklep omhoog houdt, centimeter of 12 voorbij de knik afzagen, past uitstekend.
Nu alleen nog opzoek naar weer een nieuw stangetje.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
JPHOUSTON
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 mei, 2014 18:40
Locatie: Venlo

Bericht door JPHOUSTON » vr 24 jun, 2016 10:19

dank voor de reacties. Burton gereden daar stellen ze ook vast dat er geen holletje zit in het vliegwiel. Vreemd maar waar. Ik heb er toen een 123 ontsteking op laten zetten. Ze hebben merktekens geplaats op het vliegwiel, bovenste dode punt. Vooralsnog is dat geen succes. Minder vermogen en knallen in de uitlaat. Ik ga maar weer terug en overweeg om de oude ontsteking terug te laten plaatsen.
Have a nice day.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 24 jun, 2016 12:29

JPHOUSTON schreef:dank voor de reacties. Burton gereden daar stellen ze ook vast dat er geen holletje zit in het vliegwiel. Vreemd maar waar. Ik heb er toen een 123 ontsteking op laten zetten. Ze hebben merktekens geplaats op het vliegwiel, bovenste dode punt. Vooralsnog is dat geen succes. Minder vermogen en knallen in de uitlaat. Ik ga maar weer terug en overweeg om de oude ontsteking terug te laten plaatsen.
Houston we have a problem :oops:.....

Dan hebben ze waarschijnlijk het bovenste dode punt niet goed vastgesteld.. of verkeerd gerekend vanuit het bovenste dode punt..

minder vermogen betekend dat je ontsteking (veel) te laat staat...

Als je er zelf aan wilt prutsen kun je het volgende doen..

Bovenste dode punt bepalen: bougie eruit draaien en saté-prikker in het gat steken (bestist niets van ijzer gebruiken).

als je aan je ventilator draait dan beweegt de sateprikker naar buiten of naar binnen..
Probeer nu je sateprikker zover mogelijk naar buiten te krijgen, dan staat je zuiger in het bovenste dode punt.. Het laatste stukje is moeilijk waar te nemen, draai naar beide kanten en kijk wanneer de sateprikker weer begint te zakken. Ga hier midden tussen inzitten.. dit is je bovenste dode punt, dit moet dus overeen komen met de merktekens die Burton gezet heeft, anders is het sowieso niet goed....

Draai je vliegwiel nu 2,5 a 3 tandjes tegen de klok in (als je aan de kant van de ventilator staat).. dit is ongeveer het punt waar je lampje van je 123 moet aanfloepen of je contact-puntjes net moeten openen..

Succes..

Gebruikersavatar
JPHOUSTON
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 mei, 2014 18:40
Locatie: Venlo

Bericht door JPHOUSTON » vr 24 jun, 2016 14:10

Het is overigens een 6 volt eendje. Dan evengoed 2,5 à 3 tandjes tegen de klok indraaien? Het merkteken moet op 12 gr. voor het BDP staan. i.p.v. 8 gr. bij jongere eendjes.
Have a nice day.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 24 jun, 2016 19:04

Lijkt mij zeker bij de oude 8 graden te zijn en geen 12...uiteindelijk gaat het er om hoeveel je ontsteking vervroegd bij zeg 3000 toeren. Dit verander je door aan de lipjes die het "uitzetten" van je vervroegingsgewichtjes voorkomen te verstellen.. Naar buiten buigen is meer vervroeging naar binnen buigen is minder vervroeging..

Gebruikersavatar
JPHOUSTON
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 mei, 2014 18:40
Locatie: Venlo

Bericht door JPHOUSTON » vr 24 jun, 2016 19:07

Thx. Ik ga aan het werk. Ik laat nog weten wat het geworden is.
Have a nice day.

Gebruikersavatar
JPHOUSTON
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 mei, 2014 18:40
Locatie: Venlo

Bericht door JPHOUSTON » za 25 jun, 2016 14:35

Gisteravond nog wat zitten prutsen en ik denk dat ie nu (redelijk) goed staat.
Have a nice day.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 25 jun, 2016 22:41

JPHOUSTON schreef:Gisteravond nog wat zitten prutsen en ik denk dat ie nu (redelijk) goed staat.
super

Gebruikersavatar
JPHOUSTON
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 mei, 2014 18:40
Locatie: Venlo

Bericht door JPHOUSTON » wo 13 jul, 2016 13:40

Niet helemaal tevreden ben ik toch maar weer eens naar Burton gereden. Dank zij 'n monteur en een collega hebben ze nu het afstelpunt op het vliegwiel dan toch gevonden. Het zat aan de ACHTERZIJDE van het vliegwiel aan de linkerzijde als je voor de motor staat. Dus precies aan de andere kant.

Er zat een uitsparing in de bevestiging van de versnellingsbak, Daar hebben ze een gaatje geboord en precies op die hoogte zit ook een gaatje in het vliegwiel van 6mm. en vlak bij het merkteken dat ze eerder hadden aangebracht. Afstelling dus geen probleem meer. Inderdaad er zijn geen 100% identieke eenden, zo lijkt het. Maar dit was toch een puzzelstukje.

Op de terugreis heb ik getankt en het verbruik lag op 1 op 19.5, keurig dus. Geen gepingel geen geplof, lekker rijden dus.

Dank zij Burton is het probleem van Houston opgelost en zijn we weer veilig geland.
Dank voor jullie bijdragen.
Have a nice day.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 13 jul, 2016 18:08

Helemaal top

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 13 jul, 2016 21:02

Leuk om te horen!!!

Top dat ze bij Burton het hebben kunnen oplossen!!

Plaats reactie