Pagina 1 van 3

Triangel

Geplaatst: di 21 jun, 2016 18:59
door Exsis-i
Ik heb een triangel van Car-A-Tow. Daarmee trek ik een Kia Picanto achter mijn camper aan. Werkt perfect en zelfs de Italiaanse politie doet niet moeilijk meer. In Nederland toegestaan = EU toegestaan.
Maar als 2CV liefhebber zou ik natuurlijk veel liever een echte Eend meenemen, als ik naar Frankrijk op vakantie ga. Nu zegt de leverancier dat dat niet goed gaat met een Eend. Kan iemand mij misschien uitleggen waarom niet?
Het principe van een triangel is simpel: er zit een bevestiging aan het chassis en omdat de voorwielen door de voorlijke positie van het draaipunt recht vooruit willen en door het toespoor willen centreren. Als je een bocht neemt, volgt de voorkant net zoals de wieltjes van een supermarktwagentje. Het stuur draait mee, omdat het stuurslot gedemonteerd is. De oplooprem van de triangel is bevestigd aan de remkabel van de auto, zodat de auto meeremt.
Waarom zou dit bij een Eend niet kunnen? Te licht? Draaien de wielen niet mee in de bocht, omdat de voortrein te licht is? Wart zou er wezenlijk anders zijn dan bij een modern klein autootje? Stuurbekrachtiging?
Misschien heeft er iemand ervaring met het slepen van Eenden op vier wielen. Graag een reactie.
Bij voorbaat dank. mdewit777@gmail.com

Geplaatst: di 21 jun, 2016 20:03
door AZL57
triangel werkt prima bij een eend. Enig euvel remmen via een kabel zal niet goed gaan.

Geplaatst: di 21 jun, 2016 21:13
door hobbes
En achteruit rijden gaat wat lastiger...
voor de rest geen probleem hoor, heb regelmatig een eend / Dyane achter de "familieauto"

Een losse verlichtingsbalk met een witte kentekenplaat van het trekkende voertuig is wel erg handig. Met een korte sjorband zet ik die op de bumper van de eend / dyane vast.

Geplaatst: di 21 jun, 2016 21:51
door Exsis-i
Beiden bedankt voor de reactie. Klinkt geruststellend! Zijn er helemaal geen bezwaren bekend? Ik hoorde dat de voortrein te licht zou zijn en dat de wielen daardoor niet zwenken, maar dat lijkt me een heel raar verhaal. Nee achteruit gaat niet met een auto op vier wieltjes.
En waarom zou het remmen op de kabel niet gaan? Als je er wat spullen en brandstof in hebt zitten weegt de eend ca. 600 kg en dat drukt de veer wel in bij het remmen. De Kia weegt ook maar 800 kg. Ik ga weer terug naar de leverancier en vertel over jullie bevindingen. Bedankt, mijn dag is weer goed!

Geplaatst: di 21 jun, 2016 22:04
door Thijs
En waarom zou het remmen op de kabel niet gaan?
Heb je de handremblokjes van een Eend wel eens gezien? :shock:
In Nederland toegestaan = EU toegestaan.
Dat is dus niet het geval.
Je bent een auto aan het slepen en dat mag in Nederland wel maar in het buitenland bijna nergens of alleen buiten de snelwegen.

Geplaatst: di 21 jun, 2016 22:12
door Exsis-i
Bedankt Thijs. Bij de Kia zit de kabel van de oplooprem aan het rempedaal. Daardoor remt de auto op alle vier de wielen. Niet op de handrem dus.
Ik ben met mijn triangel door Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Italiƫ gereden. 1x aangehouden in Perugia door drie politieauto's. Ik gaf ze een document in het Italiaans van de Europese Commissie die bepaald heeft dat een voertuigconfiguratie of aanhanger die ineen lidstaat is toegelaten, ook toegelaten moet worden in alle andere EU landen. De agenten slikten, bloosden en telefoneerden. Na wat foto's van de agenten bij de triangel (voor thuis) mocht ik gewoon door. Ik heb het document in alle talen bij me. We zitten niet voor niks in de EU.

Geplaatst: di 21 jun, 2016 23:38
door LPGo
Dat document zou ik graag wel eens willen zien...

Mijn triangel zie je hier; al meer als 25 jaar in trouwe dienst...

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12492

Geplaatst: di 21 jun, 2016 23:55
door Exsis-i
Wil ik met alle plezier doen, maar ik heb een heel stel documenten en heb weinig ervaring met dit forum. Kan ik ze uploaden of stuur je me even je e-mailadres? Stuur dat naar mdewit777@gmail.com

Geplaatst: wo 22 jun, 2016 00:08
door deusjevo
LPGo schreef:Dat document zou ik graag wel eens willen zien...

Mijn triangel zie je hier; al meer als 25 jaar in trouwe dienst...

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12492
Die AMI is ongeremd zo met jouw triangel dus is vast te zwaar voor de BX?

Geplaatst: do 23 jun, 2016 20:40
door j b
In Frankrijk mag op tolweg alleen gesleept worden door beroeps. Heeft niets met triangel of sleepkabel of wat dan ook te maken.

Voor de rest klinkt dat 1 EU wel logisch

Geplaatst: do 23 jun, 2016 21:00
door deusjevo
Ik denk dat je een triangel als aanhanger moet zien?

Geplaatst: do 23 jun, 2016 22:39
door Thijs
Hier is al enorm veel over geschreven.
Het wordt nooit een aanhanger maar je bent aan het slepen.
Daarom moet je je aan de regels houden van het slepen.
Dit mag in Nederland maar in het buitenland bijna nergens.
Je hoeft je ook niet te houden aan regels voor E rijbewijzen of maximale trekgewichten.
Je mag met je Eend ook een vrachtwagen slepen.

Geplaatst: do 23 jun, 2016 22:57
door AZL57
ik heb wel al eens een landrover gesleept... :lol: zonder triangel.

Geplaatst: vr 24 jun, 2016 12:59
door Thijs
ik heb wel al eens een landrover gesleept... zonder triangel.
Dat is inderdaad ook gewoon legaal in Nederland.

Geplaatst: vr 24 jun, 2016 22:49
door David
Een eend triangelen/slepen is toegestaan,
Mits:
1. de auto APK gekeurd is
2. de auto verzekerd is
3. er voor de auto MRB wordt betaald

Anders mag je de auto niet triangelen.