Pagina 1 van 1

Laten restaureren of een andere kopen?

Geplaatst: zo 26 jun, 2016 19:39
door shorttrack
Hallo,

Wij hebben nu al een kleine 8 jaar een 2cv special 0.6 uit 1986. We hebben de auto voor een klein prijsje kunnen kopen toen der tijd en door de jaren heen hebben we niet te veel kosten aan de auto gehad. Nieuwe uitlaat, koppeling, Nieuwe bumpers, (carroserie)Lichtbalk achter vervangen, (Tweedehands)bekeleding.

Bij 89000 km hebben we de motor moeten vervangen. hiervoor hebben we een tweedehands motor gekocht. Deze presteert zeer goed ondanks de hij nog afgesteld moet worden. Dit was ongeveer 1 maand geleden.

De auto zelf is niet in super staat. Het volgende moet gelast of vervangen worden.
- Voorruit frame is onder de ruit volledig doorgeroest.
- Motor moet momenteel nog goed afgesteld worden en pakkingen vervangen.
- Links achter zit een gat in het spatbord aan de kant van de achterbank. Hierdoor komt een klein beetje water naar binnen. (hier ondvinden wij geen last. Enkel bij hevige regenval staat er een klein plasje op vloer. Maar dit is met een handdoek al weg te werken.
- Achterband slijt snel aan de binnenkant.
- Dak moet vervangen worden. (Er kan een dak met binnensluiting op)

Er zijn nog een 4 a 5 tal plekken waar toch wel gelast moet worden.

Wij hebben daar zelf totaal geen verstand van. Enkel de motor hebben we zelf vervangen met hulp van een vriend die daar meer verstand van heeft.

Ik schat de auto zelf ongeveer tussen de 2000 tot 3500 euro. (Het is misschien een ruime schatting maar ik weet de prijzen niet precies. Maar het zit zeker hiertussen.
We rijden momenteel met de auto en is vorig jaar nog gekeurd. Toen waren de opmerinkingen.
- Opletten voor de roest.
- Banden achter (deze zijn vervangen)

Wanneer we een andere 2cv kopen willen we tot ongeveer 7000 a 8000 euro uitgeven.

Wat kunnen we nu het best doen. Onze 2cv laten opknappen of een andere kopen?

Het is inderdaad zeer moeilijk te zeggen maar ik hoop dat we toch wat meningen kunnen krijgen ;)

Bedankt

Geplaatst: zo 26 jun, 2016 20:10
door blanc/rouge2cv
Restaureren betekend zelf een tijd niet in je auto kunnen rijden en een andere kopen voor 7/8 duizend Euro betekend instappen en rijden en genieten .
Je kan ook eerst een leuke 2CV zoeken bij een 2CVgarage en dan zeggen dat je er een in te ruilen heb .

Geplaatst: zo 26 jun, 2016 21:59
door Robcap
Restaureren is heel leuk, en hulp, al dan niet specialistisch en betaald, is altijd te krijgen. Het gaat tijd kosten, weken of zelfs maanden. Goedkoop is t ook niet, maar dat ligt eraan hoe ver je wil gaan. Alle rotte plekken moeten er sowieso uit, geen half werk. Dat betekent ook gedeeltelijk opnieuw in de lak zetten. Verder t motortje van nieuwe pakkingen en keerringen voorzien is ook niet echt moeilijk, alleen wat werk. Over restauraties is veel geschreven op dit forum, een onuitputtelijke bron van informatie.
Wat je ook besluit, laat je huidige eend niet verloren gaan. Er is altijd wel iemand die er aan wil beginnen.
Succes met de keuze,

Geplaatst: zo 26 jun, 2016 23:12
door verkuilm
Ben wel benieuwd naar wat fotos. Hoe zijn de vloerplaten en het chassis?
Als je een eend uit elkaar haalt is de roest meestal 2 keer zoveel.
valt vaak toch wat tegen. Maar dat geld ook voor een eend die je koopt zonder roest. Haal m uit elkaar en je vindt wat.

maar voor zeg 3000 euro kun je wel heel veel doen.
motor afstellen is bijvoorbeeld erg eenvoudig. En dak vervang je in 10 minuten.
Raamlijst vervangen is veel meer gedoen.

Geplaatst: ma 27 jun, 2016 11:59
door RobM
tja, wat wil je er mee?

professioneel op laten knappen door een bedrijf is onbetaalbaar. Er zijn hobbyisten zat die het voor minder doen.

maar zoals gezegd: ga je éénmaal demonteren dan valt het in de regel geweldig tegen en lopen de kosten alsnog behoorlijk op.

Gr Rob

Geplaatst: wo 13 jul, 2016 21:11
door David
Vind een liefhebber die je wil helpen en begin gewoon!
Met het budget wat je hebt kun je veel hulp inschakelen en genoeg onderdelen vervangen.
Met eenvoudige dingen zelf doen en een deel laten doen heb je met dat budget een perfecte toekomstbestendige 2cv.
Daarnaast leer je er enorm veel van en helpt het je om in de toekomst je 2cv perfect te onderhouden.

Want zoals Rob terecht al aangeeft, je auto wegbrengen en voor dat bedrag laten doen, is geen haalbare kaart.

Wil je niet zelf aan de gang, zoek dan met je beschikbare budget een goede 2CV.

Geplaatst: zo 31 jul, 2016 11:55
door shorttrack
Mijn vader kan ook wat lassen en heeft in het verleden al herstellingen verricht aan de auto. Het is niet zo netjes gedaan als bij een echte lasser maar het is wel goed hersteld. We willen misschien overwegen om hem alles te laten doen. Het is vooral aan de binnenkant van de wagen dat je sporen terug vind van laswerk. Het bespaard ons hiermee zeer veel kosten en kunnen extra geld geven aan nieuwe onderdelen. Wij willen zeer graag in een 2cv blijven rijden maar willen gewoon dat alle roest weg is. Het hoeft daarmee voor ons niet perse een perfecte te zijn. Ik denk daarom dat dit voorlopig de beste oplossing is. Maar we beslissen volgende week definitief. Dan komt mijn vader nog eens kijken naar de auto. De motor laten we afstellen bij onze vaste garagist. Geen 2cv specialist maar hij kent zijn vak zeer goed. Heeft al eerder herstellingen gedaan aan onze auto.

Ik houd jullie op de hoogte. Misschien kan ik ook wat foto's plaatsen ;) maar dat is in het verleden nog nooit gelukt :(

Geplaatst: zo 31 jul, 2016 13:44
door gillis
shorttrack schreef: Misschien kan ik ook wat foto's plaatsen ;) maar dat is in het verleden nog nooit gelukt :(
heel simpel als je het eenmaal een keer gedaan hebt:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4872

We kijken er naar uit!

Geplaatst: zo 31 jul, 2016 22:42
door marcopr
Klinkt slim, ben benieuwd. Beter een haalbaar resultaat bereiken, dan een onhaalbare droom nastreven.
ben benieuwd naar de foto's,

Re: Laten restaureren of een andere kopen? (Beslist) :)

Geplaatst: di 2 aug, 2016 11:51
door shorttrack
shorttrack schreef:Hallo,

Wij hebben nu al een kleine 8 jaar een 2cv special 0.6 uit 1986. We hebben de auto voor een klein prijsje kunnen kopen toen der tijd en door de jaren heen hebben we niet te veel kosten aan de auto gehad. Nieuwe uitlaat, koppeling, Nieuwe bumpers, (carroserie)Lichtbalk achter vervangen, (Tweedehands)bekeleding.

Bij 89000 km hebben we de motor moeten vervangen. hiervoor hebben we een tweedehands motor gekocht. Deze presteert zeer goed ondanks de hij nog afgesteld moet worden. Dit was ongeveer 1 maand geleden.

De auto zelf is niet in super staat. Het volgende moet gelast of vervangen worden.
- Voorruit frame is onder de ruit volledig doorgeroest.
- Motor moet momenteel nog goed afgesteld worden en pakkingen vervangen.
- Links achter zit een gat in het spatbord aan de kant van de achterbank. Hierdoor komt een klein beetje water naar binnen. (hier ondvinden wij geen last. Enkel bij hevige regenval staat er een klein plasje op vloer. Maar dit is met een handdoek al weg te werken.
- Achterband slijt snel aan de binnenkant.
- Dak moet vervangen worden. (Er kan een dak met binnensluiting op)

Er zijn nog een 4 a 5 tal plekken waar toch wel gelast moet worden.

Wij hebben daar zelf totaal geen verstand van. Enkel de motor hebben we zelf vervangen met hulp van een vriend die daar meer verstand van heeft.

Ik schat de auto zelf ongeveer tussen de 2000 tot 3500 euro. (Het is misschien een ruime schatting maar ik weet de prijzen niet precies. Maar het zit zeker hiertussen.
We rijden momenteel met de auto en is vorig jaar nog gekeurd. Toen waren de opmerinkingen.
- Opletten voor de roest.
- Banden achter (deze zijn vervangen)

Wanneer we een andere 2cv kopen willen we tot ongeveer 7000 a 8000 euro uitgeven.

Wat kunnen we nu het best doen. Onze 2cv laten opknappen of een andere kopen?

Het is inderdaad zeer moeilijk te zeggen maar ik hoop dat we toch wat meningen kunnen krijgen ;)

Bedankt

Geplaatst: zo 14 aug, 2016 17:05
door 013
Ik zou voor opknappen gaan nu weet je wat je hebt.

Geplaatst: za 25 mar, 2017 10:39
door shorttrack
Er zijn ondertussen al wat werken verricht aan de 2cv :) Ik zal later nog foto's plaatsen.

Het onderste deel van het voorruit frame is vervangen. En de bodem is wat bij gelast.
Mijn vader heeft al ooit de lichtbak achteraan vervangen.

Het grootste werk wat nog moet gebeuren is het repareren van de zijraamframpjes achteraan. Die zijn verroest aan de onderkant.

De deuren moeten ook nog vervangen worden maar dat kan later ook nog. Hij gaat binnenkort naar de garage voor grondig onderhoud.

De caburateur blijft hangen wanneer hij warm word. De vlotter werkt niet meer. Er zit een nieuwe (tweedehands) moter in die nog afgesteld moet worden.

Er is dus nog wel wat werk maar zeker te overzien.


Ik houd jullie op de hoogte :)

Geplaatst: za 25 mar, 2017 20:00
door schermer
Succes