Pagina 1 van 2

Motor ploft na vervangen olie en olievulpijp

Geplaatst: zo 3 jul, 2016 23:17
door Duckfan
Die olievulpijp van burton leek mij een mooie innovatie, na het lezen van problemen met het origineel. Dus olie eruit, filter vervangen en vervolgens de nieuwe olievulpijp erop. 2,5 liter olie erbij en rijden maar. Dacht ik althans tot bij het proefrijden de motor ging ploffen. Ik zag vervolgens dat ik het onderste slangetje van de pijp niet had aangesloten (waar de olie evt terugloopt naar carter). Ook de vrij nieuwe bougies gecheckt en een van beide bleek zwart... Oudere gebruikte bougies erin en het ploffen is weg, maar de trekkracht is wat minder.
Iemand een idee wat er is gebeurd? Speelt de olievulpijp een rol (olie in motor?) of is de 2,5 liter in een keer teveel? Tips zijn welkom, zodat ik hiervan leer en nieuwe problemen kan voorkomen. Dank alvast!

Geplaatst: ma 4 jul, 2016 14:15
door Charly
De carterinhoud van een 2cv blokje is volgens mij 2,2 liter :shock:

Geplaatst: ma 4 jul, 2016 14:31
door Duckfan
op de website van burton zie ik dat er 2,2l in het carter en 0,2l in het filter past. Dus dat betekent inderdaad 0,1l teveel... :(

Geplaatst: ma 4 jul, 2016 16:04
door 2cvmaarten
Ik neem aan dat je toch ook de peilstok gebruikt?

Geplaatst: ma 4 jul, 2016 16:51
door Duckfan
ja, maar ik wilde eerst een beetje warm rijden om een goede stand te krijgen, en dat verliep toen helaas niet zo soepel.

Geplaatst: ma 4 jul, 2016 21:41
door verkuilm
Olie bijvullen. Pijlen. als je filter hebt vervangen dan vullen tot net onder max streepje.
Starten even laten draaien minuut ofzo. Uit zetten en wachten 5 minuten.
Dan pijlen! Je zal zien dat ie dan net boven minimum staat.

Ik denk dat je teveel olie hebt. Beetje geeft niet. Maar hij gooit het de motor in.
Als die fors boven max staat er wel wat uit halen.

Geplaatst: di 5 jul, 2016 12:54
door Thijs
Je zult het te veel aan olie er echt uit moeten halen.

Wanneer je geen idee hebt hoeveel er in zou moeten dan gooi je er steeds een beetje in, even wachten en dan peilen.
Lijkt het peil goed te staan dan inderdaad de motor even laten draaien om het filter en de kanaaltjes goed te vullen.
Dan weer wachten na het uit zetten en weer peilen en bijvullen.
De volgende dag weer even controleren en eventueel nog bijvullen.

Geplaatst: di 5 jul, 2016 20:52
door schermer
Wat betreft het ploffen, het zou kunnen dat een van je nieuwe bougies niet goed is, vandaar dat zwart worden en ploffen. Omdat het met xe oude bougies weer over is, even de zwarte bkuvie vervangen door een andere nieuwe, kan je de kop niet kosten.

Geplaatst: wo 6 jul, 2016 08:13
door Bull Frog Bleu
Inderdaad nieuwe bougies en er een sloot olie uit laten lopen. Al die extra olie zuigt hij nou op en verbrand hij mee. Niet fijn. Verklaard mogelijk ook de zwarte bougies

Geplaatst: do 7 jul, 2016 05:11
door 2cvzeeland
Komen de bougies toevallig ook uit Zutphen?

Geplaatst: do 7 jul, 2016 12:16
door Duckfan
Dank voor alle reacties! Ik heb gepeild en het peil zit net een mm boven de max, dus lijkt mij acceptabel. De bougies waren iridium exemplaren. Komend weekend gaan er nieuwe bougies (NKF) in. Zal meteen de carburateur even nakijken.
Weet iemand toevallig een adres in omgeving Haarlem om deze ultrasoon te laten reinigen?

Geplaatst: do 7 jul, 2016 21:08
door Duckfan
Toch maar meteen wat olie eruit en nieuwe bougies erin. Loopt nog steeds niet als voor de oliewissel., vooral wat moeilijk bij weinig gas. Kan het zijn dat de sproeiers in de carn ook wat olie hebben opgepikt? Of misschien de klepspeling veranderd door het ploffen? Tips zijn zeer welkom!

Geplaatst: vr 8 jul, 2016 22:19
door AZL57
valse lucht? Test eens met remmenreiniger. Zitten de moeren van de carburateur goed vast?

Geplaatst: za 9 jul, 2016 15:36
door Duckfan
Ik vermoed dat het lek boven is. Ik zie duidelijk olie zitten in een van de trappen van de carb (waar de acceleratiepomp zit).
De andere trap is brandschoon. Luchtfilter nog eens bekeken, en er zit onderin behoorlijk wat olie.
Tijd dus voor een schoonmaak van de carb... Ik zal op het forum eens speuren naar een manier om dit zelf te doen, zonder ultrasoon.
Dank voor het meeleven. Bij de eerstvolgende oliewissel zal ik wat zorgvuldiger te werk gaan!

Geplaatst: zo 10 jul, 2016 19:44
door Duckfan
Helaas... Na het schoonmaken van de carb nog steeds hetzelfde probleem. Af en toe ploffen, en inhouden bij half gas.
Wat ik nog ga checken: oude bobine erop ipv visa bobine. Oude 123 ontsteking erop ipv nieuwe (die met visa bobine zou moeten kunnen werken). Traditionele bobine kabels erop ipv de recente burton kabels. Kleppen stellen.
Mocht iemand andere suggesties hebben, dan heel graag.