Pagina 1 van 4
Geen euro 95 maar wel euro 95 E10. Lust mijn 2cv dat wel?
Geplaatst: do 18 aug, 2016 17:10
door shorttrack
Ik hoorde vandaag op het nieuws dat vanaf 1 januari 2017 er geen euro 95 meer te vinden is aan de pomp in België. In de plaats daarvan komt er euro 95 E10.
Wat betekent dat voor onze 2cv's? kan ik dit gewoon in mijn auto tanken of moet ik nu weer overstappen naar euro 98 die wel verkrijgbaar blijft?
Ik lees namelijk op veel websites dat de E10 benzine niet goed is voor auto's van voor het jaar 2000.
Momenteel tank ik gewoon euro 95 en dat gaat zeer goed. Ik denk dat meer mensen met deze vraag zullen zitten.
Geplaatst: do 18 aug, 2016 17:37
door engbokho
Geen E10, daar zit te veel ethanol in. Tast rubberen leidingen, de pomp en carburateur aan. (en je hebt ook nog eens vermogensverlies)
Dus beter 98 tanken!
Geplaatst: do 18 aug, 2016 22:54
door voeteir
hier staat een kort stukje over de E10 benzine. Het gaat over motoren maar wat er staat telt evengoed voor onze 2 cilindertjes.
http://www.motornieuws.be/nl/nieuws/her ... dstof-3961
Geplaatst: do 18 aug, 2016 23:07
door Marco250
Bij Firezone kun je 102 tanken, het is wel VEEL duurder dan euro 95. Bij de pomp staat aangegeven dat er geen ethanol is bijgemengd wat een voordeel is voor oldtimers.
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 10:53
door Dirk85
Ik tank meestal gewoon Euro 98.. gisteren nog.. 1,34 euro de liter.. prima. 2CV vindt het merkbaar heerlijk! Daarnaast ben ik slechts hobbyrijder dus voor die paar tankbeurten per jaar ben ik een paar euro duurder uit.. heb ik er graag voor over.
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 11:27
door TimVS
Er rijden op het forum toch ook enkele mensen op e85. Hoe is de slijtage van de carburator/ benzinepomp bij deze autos?
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 11:57
door Thijs
Ik vraag me wel eens af wat er nou werkelijk niet tegen die E10 kan bij een Eendachtige.
Er wordt vanalles geroepen maar wie heeft er nou echt iets kapot gehad door dat spul?
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 14:26
door Robcap
Ik.
1 tank E10 getankt, en voor de tank leeg was hield de auto ermee op. Let wel, dit was na een reastauratie, alles was schoon en gereviseerd , en eerder werd op 95 en 98 gereden.
Ik heb alles schoon gespoeld met een tank 98, en sindsdien geen problemen meer. Maar E10 komt er niet meer in.
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 15:00
door Thijs
Ja maar wat was het probleem nou?
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 19:29
door Dyane
Super 95 verdwijnt aan de pomp in België
Vanaf 1 januari zal het in België niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken. Super 95 staat in Nederland bekend als Euro95. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door E10, op basis van (bio-)ethanol. Oude wagens zullen Super 98 moeten tanken.
België volgt het voorbeeld van Frankrijk en Duitsland en vervangt Super 95 met SP95-E10, kortweg E10, een brandstof die voor tien procent bestaat uit (bio-)ethanol.
Normaal gezien zijn benzinemotoren compatibel met E10, maar bij wagens ouder dan 2010 (en ook bepaalde nieuwere modellen) kunnen er problemen opduiken. De bestuurders tanken in dat geval beter Super 98. Al is nog niet zeker dat die brandstof nog een toekomst heeft.
Duurder
Tegen het einde van dit jaar komt er een lijst uit die duidelijkheid moet scheppen over welke modellen al dan niet compatibel zijn met E10. Geschat wordt dat zo’n tien procent van het huidige wagenpark niet-compatibel is. Verwacht wordt dat E10 ook duurder zal uitvallen aan de pomp. Het is nog niet bekend hoeveel duurder, al doen er al schattingen van één tot drie cent per liter de ronde.
Het besluit past in het kader van de doelstelling om tegen 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector.
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 22:22
door Bartje
Thijs schreef:Er wordt vanalles geroepen maar wie heeft er nou echt iets kapot gehad door dat spul?
Ik iig niet.
Ik heb jaren lang in Duitsland gewoont en af en toe E10 getankt, nooit iets kapot gegaan. Tegenwoordig tank ik in Zweden en het gerucht gaat dat er hier ook een aanzienlijk percentage Ethanol in de normale benzine zit (>10%).. Tot nu toe na bijna een jaar, geen probleem. Van het voojaar hat ik water in de carb en tank en heb toen een paar keer een liter E85 getankt om het water te binden, geen probleem.. Moet mogelijk afkloppen, maar ik denk zelf dat als 5% Ethanol (wat in normale benzine zit) goed gaat, waarom zou dan 10% Ethanol E10 niet goed gaan?
1 tank E10 getankt, en voor de tank leeg was hield de auto ermee op.
Ik wil nite zeiken maar ben je er zeker van dat er echt een verband was tussen E10 en het feit dat de auto ermee op hield?
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 22:52
door Robcap
Ik denk dat door de ethanol zaken zijn opgelost, en de carb hebben verstopt. Ik heb geen andere verklaring dan het gebruik van ethanol. Daarvoor en daarna nooit meer last gehad. Anyway, t kan toeval zijn. Maar ik denk t niet.
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 23:30
door Thijs
Maar ik wil ook niet zeggen dat het niet waar is maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er daadwerkelijk iets opgelost was of weggevreten.
Nu zeg jij dat door de ethanol iets is opgelost maar als je dan andere benzine tankt, groeit het dan vanzelf weer aan?
Geplaatst: vr 19 aug, 2016 23:59
door David
Je hebt speciale brandstofleiding nodig die er tegen kan.
In de jaren negentig begon de ellende in Duitsland.
Honderden Nederlandse auto's kregen tijdens vakantiereizen grote problemen.
Ook auto's die gloednieuw waren.
Het bleek dat het rubber niet bestand was tegen de brandstoffen in Duitsland......
Aangezien 2cv's van voor die datum zijn, en nog niet alles door iedereen vervangen is.....
Geplaatst: za 20 aug, 2016 00:10
door Robcap
Euh, nee, Thijs, dat zeg ik niet, dat t weer aangroeit. Ik denkt dat andere benzine verder oplossen heeft gestopt, doordat ik er geen e10 in ben blijven gooien. Ik heb t bij 1x gelaten. Anyway. Dit was mijn conclusie, ik ben er blijmee, want geen problemen meer. Fijne avond.