Bobine

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 14 jul, 2017 03:07

Kulio schreef:Ik heb mijn Valeo bobine gekocht bij het Eendeëi in Rotterdam. Ik kan me niet voorstellen dat die mensen slechte spullen op voorraad zouden houden en vooral aan hun leden verkopen.
Klopt.
De slechte Valeo's verkopen ze alleen aan China :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Lekkende Bobine

Bericht door Edce » vr 2 mar, 2018 15:57

Ik restaureer een eend en merkte dat de Ducellier bobine lekt langs de - en + pennen. Deze zijn aan de voorzijde dichtgesoldeerd. Doch het soldeer heeft geen hechting (gehad ?) op het koper van de pennen. Ik heb de eend over een afstand van 75 km naar huis gereden en niks gemerkt van een slechte ontsteking. Bij het vertrek vertelde de verkoper me wel dat de eend altijd slecht startte. Nog ervaringen in deze zin ? Dit is m'n eerste kapotte bobine in 35 jaar 2cv plezier.
Weet iemand welke "olie" in zo een bobine zit ?
Met de beste 2cv groeten

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 2 mar, 2018 20:24

Een of andere soort transformator olie mogelijk zelfs pcb-olie. Ik heb er ook eens een lek gehad op deze plek. Maar das was ik zelf schuld die had ik omgebouwd tot detector-radio :roll:
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 3 mar, 2018 18:55

kocht eens een eend met een visa bobine. Die bleek niet bestand tegen de belasting en explodeerde met een rookwolk. Alles onder de olie.

dus ik denk wel dar er olie in zit, ja.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Bericht door Edce » di 6 mar, 2018 20:46

Dan is de schroef ook voor de afdichting van de vulopening !
Met de beste 2cv groeten

AlanJozua
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 29 jul, 2022 22:47

Re: Bobine

Bericht door AlanJozua » vr 29 jul, 2022 22:53

Vorige week begaf de oude bobine van mijn dyaantje het. Nieuwe gekocht +bougiekabels en bougies. Starten en lopen. Vandaag na een uurtje rijden wilde ze niet meer starten. Dacht eerst dat het aan de brandstoftoevoer lag, maar uiteindelijk na bijna drie uur prutsen startte ze weer toen ik de oude (ik dacht kapotte) bobine er weer op zette. Kan iemand mij vertellen wat er in hemelsnaam aan de hand is met die dingen?

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Bobine

Bericht door Isabelle » za 3 sep, 2022 14:00

AlanJozua schreef: vr 29 jul, 2022 22:53 Vorige week begaf de oude bobine van mijn dyaantje het. Nieuwe gekocht +bougiekabels en bougies. Starten en lopen. Vandaag na een uurtje rijden wilde ze niet meer starten. Dacht eerst dat het aan de brandstoftoevoer lag, maar uiteindelijk na bijna drie uur prutsen startte ze weer toen ik de oude (ik dacht kapotte) bobine er weer op zette. Kan iemand mij vertellen wat er in hemelsnaam aan de hand is met die dingen?
Beetje late reactie, hopelijk heb je er toch nog wat aan...

Mijn Soleille startte (fingers crossed met die verleden tijd vervoeging!) ook verschrikkelijk slecht, vooral warm (bleek achteraf toeval te zijn). Ik heb vooral dit forum en ook nog wat andere bronnen afgezocht en zo enkele conclusies getrokken ivm het bobineverhaal:
  • Te lang laden is fataal voor een bobine, deze wordt dan heet en verslijt waardoor deze aanvankelijk bij warme start maar uiteindelijk ook bij koude start dienst weigert.
  • Als je met contactpuntjes zit is het zaak deze zeer goed af te stellen, als deze te lang dicht blijven overlaad je de bobine.
  • Goed afgestelde contactpuntjes maken nog steeds vrij lang contact, de condensator vangt de overlading tot op bepaald niveau op, als deze slecht is wordt de bobine dus zelfs met goed afgestelde contactpuntjes overladen.
  • Zonder speciale apparatuur is het lastig te bepalen of de bobine overladen wordt, de nieuwe condensatoren schijnen ook nogal twijfelachtig te zijn, dus beter tijdig vervangen
  • Om van het hele gedoe en risico rond de contactpuntjes en condensator af te zijn plaats je best een elektronische ontsteking. De 1-2-3 is zeer populair en beproefd. Deze stuurt de bobine korter aan. Concurrentie beweert dat deze laadtijd eigenlijk nog te lang is voor een gevoelige bobine, tegelijk rijden velen wel hiermee rond, trek zelf je conclusies. Vermijd "elektronische" ontstekingen die nog gebruik maken van de contactpuntjes, deze verlagen enkel de stroomsterkte door de contactpuntjes waardoor ze langer meegaan, maar doen niets aan de laadtijd en missen vaak nog eens de veiligheid die de condensator origineel biedt.
  • Nieuwe origineel-lijkende bobines zijn blijkbaar een lotje uit de loterij en gevoeliger dan de originele bobines destijds in hun jonge jaren waren. De Dynatek bobine (in combinatie met elektronische ontsteking) wordt aanbevolen als robuuster, betrouwbaar alternatief. Hiervoor moet je wel andere bougiekabels en steunen kopen/maken, en deze werkt met platte kabelschoentjes ipv ronde stekkers.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Bobine

Bericht door RobertF » wo 7 sep, 2022 15:34

Ik heb in de 90-iger jaren veel eendjes gekocht en verkocht. Vaak kocht ik er een en die wilden moeilijk starten de eigenaar of eigenaresse kwam dan met een spuitbus startpilot aanzetten.
het eerste wat ik deed wat kleppen stellen en vervolgens nieuwe puntjes, condensator, bobine bougiekabels en bougies. Dan liepen ze meteen weer als zo uit de fabriek. Waarom een kapitaal uitgeven aan 123 het kan veel goedkoper en ook goed. Een veel voorkomend probleem is gebroken bougie kabels. Iedereen heeft er de pest aan om de voorschermen eraf te halen voor bougie wissel maar als je toch kleppen stelt dan doe je dat meteen. Degene die de bougies wisselen met de schermen erop doen trekken aan de kabels om die eraf te halen ipv aan de doppen . Als je dit een paar keer gedaan hebt dan heb je kabelbreuk en zoek je waarom die zo slecht loopt. Altijd een een complete ontsteking met puntjes en condensator achter in liggen dan kun je jezelf altijd helpen onderweg dat lukt met een 123 niet.l
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Bobine

Bericht door Isabelle » wo 7 sep, 2022 16:34

RobertF schreef: wo 7 sep, 2022 15:34Waarom een kapitaal uitgeven aan 123 het kan veel goedkoper en ook goed.
...
Altijd een een complete ontsteking met puntjes en condensator achter in liggen dan kun je jezelf altijd helpen onderweg dat lukt met een 123 niet.l
Puntjes en condensator om de zoveel tijd vervangen kost ook geld en moeten regelmatig gecontroleerd en eventueel bijgesteld worden om de bobine heel te houden, ook een gedoe of als je het niet zelf kan een kost. Als de condensator overlijdt zie je het zelfs niet altijd tijdens een controle, wordt de bobine overladen en trek je die ook mee de dood in. Je mag dan nog zelf kunnen sleutelen (anders heb je de kost van de wegenwacht) en de nodige reserveonderdelen en gereedschap mee hebben, bij 40° langs een drukke weg sleutelen is niet leuk, noch in de regen, noch met mooie kleren aan, noch 's nachts... Met een 123 is de kans dat dit nodig is ook wel een stuk kleiner. Als je zelf de ombouw doet kun je natuurlijk ook gewoon de contactpuntjes, condensator en gewichtjes bijhouden en bij de reservebobine (er wordt aangeraden de bobine te vernieuwen bij het plaatsen van een 123, dus de oude is meteen de reserve), -bougiekabels en -bougies in de koffer leggen.
De initiële aankoopprijs is er natuurlijk, maar icm een betrouwbare bobine kun je ook wel heel lang voort met enkel de bougies tijdig te vervangen.

Laten we het erbij houden dat zowel de puntjes als een 123 voor- en nadelen hebben die je moet afwegen, geen van beiden zijn heilig, maar voor dat "kapitaal" moet je het m.i. toch niet laten (zeker een basic of uni versie waar je niets voor moet aanpassen), zeker met de huidige waarde van een 2CV.
Een veel voorkomend probleem is gebroken bougie kabels. Iedereen heeft er de pest aan om de voorschermen eraf te halen voor bougie wissel maar als je toch kleppen stelt dan doe je dat meteen. Degene die de bougies wisselen met de schermen erop doen trekken aan de kabels om die eraf te halen ipv aan de doppen . Als je dit een paar keer gedaan hebt dan heb je kabelbreuk en zoek je waarom die zo slecht loopt.
Ik heb de bougiekabels aan de bougies van Soleille al los gehad zonder de schermen te demonteren, ik trok daarbij toch echt aan de doppen hoor, ik zie echt niet in waarom de schermen er (bij koude motor, maar dat is om schade aan de schroefdraad te voorkomen sowieso beter) af zouden moeten en hoe je daarmee rechtstreekser aan de dop zou kunnen trekken.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Bobine

Bericht door AZL57 » wo 7 sep, 2022 23:00

Het grootste probleem zijn de moderne rubbish condensators... ik heb nooit problemen gehad met de oude condensators, ik heb enkele exemplaren die al meer dan 34 jaar in de auto zitten. Ook de bobine is nog steeds dezelfde van toen ik de auto nieuw kocht.?? :roll:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Bobine

Bericht door Isabelle » wo 7 sep, 2022 23:41

AZL57 schreef: wo 7 sep, 2022 23:00 Het grootste probleem zijn de moderne rubbish condensators... ik heb nooit problemen gehad met de oude condensators, ik heb enkele exemplaren die al meer dan 34 jaar in de auto zitten. Ook de bobine is nog steeds dezelfde van toen ik de auto nieuw kocht.?? :roll:
Het verhaal van zoveel dingen hé, puntjes, condensators, bobines, kantelmessen, pakkingen, clips, lagers, stuurhuisdelen, velgen, lichtreflectoren... Je kan bijna geen onderdeel bedenken waarvan er wel niet ergens te lezen valt dat een halfversleten of verroest origineel deel nog langer mee kan of meer kan verdragen dan een nieuw deel.
Leuk als je nog de originele delen zitten hebt in onderhoudbare toestand, maar als dat niet zo is is een totaal verschillend alternatief vaak een betere keuze dan een replica.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Plaats reactie