Pagina 1 van 4

Bobine

Geplaatst: za 3 sep, 2016 14:20
door Grijze GHYS
Met dank aan andere 2cv heb ik vorig weekend onderweg mijn bobine vervangen voor een geleende. Mijn 2cv reed meteen weer heerlijk. Dus zondag zelf een nieuwe gekocht.

Afgelopen woensdag gemonteerd en een rit gemaakt. Start bij koude motor ging goed. Na ongeveer 65 km de 2cv geparkeerd en een uurtje later weer gestart. Nog ongeveer 10 km gereden en weer ruim een uur geparkeerd. De bobine verhindert sinds die twee keer elke start. Oude bobine werkt goed bij koude motor, maar wordt na 50 a 60 km te heet.

Wat kan het probleem met de nieuwe bobine zijn?

En dan meteen vraag twee bij de bobine zitten twee kunststof steunen, beiden zijn exact hetzelfde, terwijl ik een linkse en rechtse steun zou verwachten. Met twee exact dezelfde komen de boutgaatjes niet overeen.
Heeft de leverancier zich vergist of wordt dat nu eenmaal zo gemaakt?

Geplaatst: za 3 sep, 2016 18:59
door Geert
Zoals je op dit forum de laatste tijd vaker hebt kunnen lezen is de kwaliteit van nieuwe bobines bedroevend slecht .
Ga er maar vanuit dat die nieuwe bobine de geest heeft gegeven.
Dus ruilen tegen een andere, of gewoon weg smijten.
Die kunststof steunen die bij de nieuwe bobines geleverd worden kloppen vaak niet, dan heb je twee dezelfde, in plaats van een linker en een rechter.
Ik zou de oude steuntjes weer gebruiken.


Kijk hier ook eens i.v.m. die bobine :
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=927 ... &start=180

Geplaatst: zo 4 sep, 2016 07:58
door Kulio
De bobine is zo'n beetje het meest gehate onderdeel van de 2CV, omdat zelfs nieuwe bobines het vaak snel begeven. Toch kan je er wel wat aan doen.

Als de puntjes te krap staan loopt er relatief te lang stroom door de bobine en wordt hij te heet. De kans dat hij dan kapot gaat is dan groot.

De oplossing ligt voor de hand. Installeer een 123 ontsteking en er wordt altijd stroom even lang door de bobine gestuurd, zodat deze nooit meer te heet wordt. Puntjes afstellen is er ook niet meer bij.

Geplaatst: zo 4 sep, 2016 08:20
door Grijze GHYS
Dank voor de reacties. Wordt er niet veel vrolijker van, maar kan er wel iets mee. De 123 komt er in.

Geplaatst: zo 4 sep, 2016 08:52
door RobM
Koop dan meteen een dyna bobine.
Kost wat, heb je nooit meer problemen.

Ik heb ook slechte ervaring met de originele bobines icm 123 ontsteking.

Gr Rob

Geplaatst: zo 4 sep, 2016 10:17
door deusjevo
Deze bijvoorbeeld?
Geen ervaring mee maar ben wel in de markt voor een Dyna.

http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... fe335a439c

Vergeet dan niet een beugel mee te bestellen

Geplaatst: zo 4 sep, 2016 10:36
door RobM
Ja, die.

Nooit meer warme-start problemen.
Op de sardinie-verhuur eenden ook dyna bobine en 123. Probleemloos.

Gr Rob

Geplaatst: zo 4 sep, 2016 13:16
door toon beekers
Dyna bobine met 123 nog nooit geen probleem gehad. Bestel dat wel de set met kabels en bijbehorende bougies ben je er lang vanaf. Ik heb deze combinatie nu ook met 123 tune leuk en nog met startonderbreker ook.

Geplaatst: zo 4 sep, 2016 13:26
door Thijs
Er zijn ook diverse motor-onderdelen leveranciers die deze bobine verkopen.
Ik heb een setje van twee gekocht en daar zaten zelfs bougie doppen bij

Een beugel kun je heel eenvoudig zelf maken van een stukje (aluminium) hoekprofiel.
Als je dan de gaatjes overneemt van de originele beugel dan hoef je zelfs geen aanpassingen te doen en kan het altijd weer terug naar origineel.
(maar dat wil je echt niet meer)

Geplaatst: zo 4 sep, 2016 21:12
door Bull Frog Bleu
Iemand een leverancier van zo'n dyna bobine tegen leuke prijs? Mag per PB. En 5 ohm voor puntjes? Kabels en bougies ook vervangen of kunnen oude behouden blijven?

Geplaatst: ma 5 sep, 2016 07:35
door Kulio
Hou er wel rekening mee dat met een 123 de ventilator er niet meer van af gaat. Je loopt dan het risico dat je de radiator minder goed schoonmaakt wordt waardoor de kans ontstaat dat de olie minder goed gekoeld wordt.

Geplaatst: ma 5 sep, 2016 12:11
door LPGo
Deze snap ik niet..
Kulio schreef:Hou er wel rekening mee dat met een 123 de ventilator er niet meer van af gaat. Je loopt dan het risico dat je de radiator minder goed schoonmaakt wordt waardoor de kans ontstaat dat de olie minder goed gekoeld wordt.

Geplaatst: ma 5 sep, 2016 16:12
door Tom Duckpower
Ik denk dat Kulio bedoelt dat wanneer je een 123 hebt je de ventilator nooit meer los hoeft te halen..
Hierdoor kun je je oliekoeler ook niet meer schoonmaken..

Kortom als je een 123 hebt dan:
- je hebt schijnbaar geen slijtage meer krijgt van je dynamoriem;
- je kunt je oliekoeler niet meer vanaf de achterzijde doorblazen;
- breekt je poelie niet meer zodat je deze dient te demonteren/vervangen.

nu heb ik zelf een 123 op mn auto's en heb alledrie van bovenstaande zaken wel gehad/kunnen uitvoeren..

Geplaatst: ma 5 sep, 2016 18:07
door Boudewijn
Tom Duckpower schreef: - breekt je poelie niet meer zodat je deze dient te demonteren/vervangen.
Tom, er zijn ook mensen die de poelie gewoon heel houden. :lol:

Geplaatst: ma 5 sep, 2016 21:24
door Bull Frog Bleu
Ik snapte hem ook even niet.
Met punten kan je ook prima rijden en tijden niet bij oliekoeler komen

@ LPGo had je een PBtje gestuurd maar weet niet of die aangekomen is. Doe anders even PBtje.