Mijn blauwe race-eend
Geplaatst: zo 16 okt, 2016 00:02
Hallo allemaal,
Ik droomde al lang over het hebben van een rijbewijs en een auto, het liefst een eendje, een volkswagen busje of een oude Volvo.
Drie jaar geleden kochten mijn ouders een eendje uit 1986, af en toe reed ik een klein stukje. Een half jaar geleden heb ik hem overgekocht. Na jaren dromen had ik een eigen auto, ondertussen volgde ik rijlessen en haalde ik 2 maanden geleden mijn rijbewijs (in 1 keer ).
Mijn naam is Chenjerai, ik ben 25 en studeer Criminologie. Ik woon in Amsterdam maar laat de eend voorlopig nog even in het rustige Brummen staan. Een maand geleden ben ik wezen kamperen met de eend (en mijn vriend). Dit was een waar genoegen, voor de dagen dat hij het deed... Na drie dagen toeren starte hij ineens heel moeizaam en kwam hij nauwelijks vooruit. Met een leenauto kwam mijn vader ons 'redden'. De contactpunten bleken doorgebrand. Met enige moeite kregen we hem weer lopend met nieuwe contactpunten. Helemaal lekker liep hij nog niet. Na thuiskomt opnieuw afgesteld, toen bleek dat de contactpunten na kort gebruik vanzelf iets verder uit elkaar gingen staan. We vermoeden dat de nokkenas versleten is. We besloten over te stappen naar elektronische ontsteking wat we al langer in gedachten hadden.
Het monteren bleek eenvoudiger dan we dachten, nu loopt hij perfect, of liep perfect. Op dit moment ligt de moter er namelijk uit. Naast de startproblemen hadden we al een tijdje last van olielekkage, twee weken geleden eindelijk begonnen aan de grote klus, de motor er uit en de lekkage opsporen.
Toen de motor er uit was en uit elkaar lag bleek de koppelingsschijf behoorlijk ingesleten. Ook de olievulpijp was aan vervanging toe. Na wat poetswerk ontdekten we ook nog een scheurtje in de oliekoeler. Mogelijk kwam de olie lekkage hiervandaan. De grote oliekering hebben we ook vervangen.
Ik hoop op dit forum wijzer te worden over alle technische aspecten van de eend en ben heel benieuwd naar alle verhalen en ervaringen. Ik doe het klussen nu samen met mijn vader, die al langer ervaring heeft met een eend. Op dit forum wil ik een beetje bijhouden wat we gedaan hebben en hoe.
Komende weken, maanden, jaren wil ik nog graag bezig met het vervangen van de bodemplaten en opnieuw spuiten van de eend.
Groet,
Chenjerai
parkeren kan beter...
de moter is er uit
schoonmaken en speuren naar onderdelen die vervangen moeten worden
Ik droomde al lang over het hebben van een rijbewijs en een auto, het liefst een eendje, een volkswagen busje of een oude Volvo.
Drie jaar geleden kochten mijn ouders een eendje uit 1986, af en toe reed ik een klein stukje. Een half jaar geleden heb ik hem overgekocht. Na jaren dromen had ik een eigen auto, ondertussen volgde ik rijlessen en haalde ik 2 maanden geleden mijn rijbewijs (in 1 keer ).
Mijn naam is Chenjerai, ik ben 25 en studeer Criminologie. Ik woon in Amsterdam maar laat de eend voorlopig nog even in het rustige Brummen staan. Een maand geleden ben ik wezen kamperen met de eend (en mijn vriend). Dit was een waar genoegen, voor de dagen dat hij het deed... Na drie dagen toeren starte hij ineens heel moeizaam en kwam hij nauwelijks vooruit. Met een leenauto kwam mijn vader ons 'redden'. De contactpunten bleken doorgebrand. Met enige moeite kregen we hem weer lopend met nieuwe contactpunten. Helemaal lekker liep hij nog niet. Na thuiskomt opnieuw afgesteld, toen bleek dat de contactpunten na kort gebruik vanzelf iets verder uit elkaar gingen staan. We vermoeden dat de nokkenas versleten is. We besloten over te stappen naar elektronische ontsteking wat we al langer in gedachten hadden.
Het monteren bleek eenvoudiger dan we dachten, nu loopt hij perfect, of liep perfect. Op dit moment ligt de moter er namelijk uit. Naast de startproblemen hadden we al een tijdje last van olielekkage, twee weken geleden eindelijk begonnen aan de grote klus, de motor er uit en de lekkage opsporen.
Toen de motor er uit was en uit elkaar lag bleek de koppelingsschijf behoorlijk ingesleten. Ook de olievulpijp was aan vervanging toe. Na wat poetswerk ontdekten we ook nog een scheurtje in de oliekoeler. Mogelijk kwam de olie lekkage hiervandaan. De grote oliekering hebben we ook vervangen.
Ik hoop op dit forum wijzer te worden over alle technische aspecten van de eend en ben heel benieuwd naar alle verhalen en ervaringen. Ik doe het klussen nu samen met mijn vader, die al langer ervaring heeft met een eend. Op dit forum wil ik een beetje bijhouden wat we gedaan hebben en hoe.
Komende weken, maanden, jaren wil ik nog graag bezig met het vervangen van de bodemplaten en opnieuw spuiten van de eend.
Groet,
Chenjerai
parkeren kan beter...
de moter is er uit
schoonmaken en speuren naar onderdelen die vervangen moeten worden