tikken in het blok na olie douche
Geplaatst: di 18 okt, 2016 19:23
In het verleden op het forum met de zoek functionaliteit alles wel kunnen vinden, maar nu loop ik echt vast.
Wat is er aan de hand:
- Mijn eend had wat moeite met starten
- Opgelost door de bougies te vervangen.
- Meteen ook de olie bijgevuld eend verbruikt amper olie.
- Motor starte en liep meteen weer prima
Bij het sluiten van de olievulpijp heb ik niet gemerkt dat het sluitmechanisme "minder" was, dit is dan ook tijdens het rijden los gekomen (op de puntlas afgebroken.) Met als resultaat een olie douche onder de motorkap. Mijn partner merkte dit pas bij het parkeren (max 30km ik denk minder).
- Olie voor zover mogelijk opgeruimd
- Olie bijgevuld, ergens tussen 0.5 en 1 ltr niet gemeten leek me toen niet belangrijk
- Olievulpijp dekseltje dichtgemaakt met een tyrap
Na deze gebeurtenissen tikt het blok flink bij toeren, zo ongeveer net voordat je wil schakelen. Het tikken (een roffel) hoor je in alle versnellingen en ook in z'n vrij. Zowel warm als koud. Stationair loop het blokje heel mooi (fluister stil).
Zelf al geprobeerd
- Olievulpijp vervangen
- Bougies nog een keer vervangen met verse set (Eyquem zat er voor alle ellende ook in)
- Kleppen gesteld
- Met alle beplating verwijderd en met een stofzuigerbuis aan het oor geprobeerd de locatie van het geluid te vinden, het geluid is te hard om echt goed te bepalen maar ik denk dat het in het blok zit. Zeker niet in losse onderdelen rond het blok en het geluid is ook niet sterker bij het linker of rechter kleppendeksel.
De herfstvakantie breekt hier in het zuiden bijna aan dus tijd om te gaan klussen, wie heeft er nog tips.
Wat is er aan de hand:
- Mijn eend had wat moeite met starten
- Opgelost door de bougies te vervangen.
- Meteen ook de olie bijgevuld eend verbruikt amper olie.
- Motor starte en liep meteen weer prima
Bij het sluiten van de olievulpijp heb ik niet gemerkt dat het sluitmechanisme "minder" was, dit is dan ook tijdens het rijden los gekomen (op de puntlas afgebroken.) Met als resultaat een olie douche onder de motorkap. Mijn partner merkte dit pas bij het parkeren (max 30km ik denk minder).
- Olie voor zover mogelijk opgeruimd
- Olie bijgevuld, ergens tussen 0.5 en 1 ltr niet gemeten leek me toen niet belangrijk
- Olievulpijp dekseltje dichtgemaakt met een tyrap
Na deze gebeurtenissen tikt het blok flink bij toeren, zo ongeveer net voordat je wil schakelen. Het tikken (een roffel) hoor je in alle versnellingen en ook in z'n vrij. Zowel warm als koud. Stationair loop het blokje heel mooi (fluister stil).
Zelf al geprobeerd
- Olievulpijp vervangen
- Bougies nog een keer vervangen met verse set (Eyquem zat er voor alle ellende ook in)
- Kleppen gesteld
- Met alle beplating verwijderd en met een stofzuigerbuis aan het oor geprobeerd de locatie van het geluid te vinden, het geluid is te hard om echt goed te bepalen maar ik denk dat het in het blok zit. Zeker niet in losse onderdelen rond het blok en het geluid is ook niet sterker bij het linker of rechter kleppendeksel.
De herfstvakantie breekt hier in het zuiden bijna aan dus tijd om te gaan klussen, wie heeft er nog tips.