Pagina 1 van 1

binnen schermen achter

Geplaatst: zo 6 nov, 2016 16:38
door gillis
Heb van alles gezocht, maar of de fotoś ontbreken of er wordt met gemak over gesproken "even er in lassen".
Mijn vraag is als volgend:

Hoe zet ik de binnen schermen achter er in?
ligt die velsnaad(?) van het nieuwe deel (foto 1) aan de binnen kant (boven op het randje van de laatste foto)?
Afbeelding

Of kan ik hem ook aan de buitenkant laten zitten en dan van binnen uit vast lassen?

Gaat mij niet perse om de "officiële" manier maar makkelijk goed, degelijk en roest veilige(er) is mij wel allemaal prima!

(dacht met roest namelijk dat als hij niet in de binnen kant hangt....hou ik het water makkelijker buiten.

Nog 2 fotoś ter illustratie van de "klus".
Afbeelding

en

Afbeelding[/img]

Geplaatst: zo 6 nov, 2016 17:47
door RobM
ja, het binnenscherm ligt op het randje van foto 2

kan even pielen zijn om hem er in te leggen. Ik zorg dat de grote gaten voor de boutjes van de achterspatborden ook in het nieuwe binnenscherm zitten, en zet daar dan M8 bouten in om de boel recht tegen elkaar te trekken en goed te klemmen.

Gr Rob

Geplaatst: zo 6 nov, 2016 23:23
door David
Pas alles echt goed, zoals Rob zegt, voordat je boel vastbakt.
Is geen makkelijk klusje als je alles 100% wil hebben.

Geplaatst: ma 7 nov, 2016 13:26
door gillis
ja, het is wel pielen ja...

zit nu met de volgende vraag:
Moet de rand die langs de deurstijl loopt dan ook aan de binnenkant?
m.a.w. de boutjes die achter op de deurlijst zitten moeten er af en er op e.d.?!

Of moet ik die rand aan de buitenkant houden? en de ander aan de binnenkant...ook een gepriel maar denk dat dat wel kan...

Geplaatst: ma 7 nov, 2016 13:33
door André Post
Heb je het zelf niet losgehaald dan?

Geplaatst: ma 7 nov, 2016 13:42
door gillis
André Post schreef:Heb je het zelf niet losgehaald dan?
ja, dat wel maar al die platen over elkaar, ver weg geroest (vervang het niet voor niets :wink: ) is het lastig te zien hoe het kan/moet zitten...

zeker die langs de deur.

Geplaatst: ma 7 nov, 2016 13:51
door André Post
Dan was het wel heel erg slecht ja.
Maar bij de deur zit het er aan de buitenkant tegen aan.

Geplaatst: ma 7 nov, 2016 17:40
door RobM
André Post schreef:Maar bij de deur zit het er aan de buitenkant tegen aan.
daarom is het ook lastig om ze er in te hangen, binnen, buiten, je 'schept' ze als het ware op hun plek.

Gr Rob

Geplaatst: di 8 nov, 2016 08:44
door David
Klopt inderdaad helemaal wat Rob zegt.

Maar let op:
Er mogen grote "gaten en ruimtes overblijven"....
Klinkt raar maar dat was origineel ook, werd later allemaal dichtgekit.

Dus: beter dat alles op de juiste plek zit en past, met hier en daar kier of spleet, dan dat je alles strak tegen elkaar gaat krijgen, dat lukt namelijk niet!

Geplaatst: wo 9 nov, 2016 18:13
door Rossero
Aangezien je het ook had over een roestveilige optie zou ik adviseren het dubbele randje bij de carrosserie of het binnenscherm weg te slijpen en de twee delen kops op elkaar lassen met een aaneengesloten lasnaad. Dit is nog meer gepiel, maar zo zou ik het zelf doen als het mijn eigen carrosserie was, nergens dubbel plaatwerk. Voor klanten zou ik voor de originaliteit toch eerder overgaan op proplassen zoals hierboven beschreven

Geplaatst: za 12 nov, 2016 07:16
door David
Gewoon goed behandelen!
Dan hoeft t nooit meer te roesten!

Geplaatst: ma 14 nov, 2016 07:45
door DucKKnutsel
Heb je dat al eens gedaan Rossero? Je maakt het je zelf wel heel erg moeilijk dan dik bak en braad werk met heel veel warmte en kromtrekken op plekken waar je dat niet wilt hebben.

Geplaatst: di 15 nov, 2016 11:45
door Rossero
Ik las vrijwel altijd kops op elkaar, maar voornamelijk bij andere auto's dan eenden (spatbordranden e.d.). Het vergt wat meer oefening maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Afgelopen week nog een halve voetenbak kops op het originele plaatwerk gezet met een aaneengesloten las. Dubbel plaatwerk is slecht te behandelen en komt toch altijd weer vocht tussen met de bekende gevolgen van dien. Ik zal nooit beweren dat dit de mooiste of makkelijkste oplossing is maar in mijn ogen wel het best te behandelen. Ook heb ik dit nog nooit bij een binnenscherm gedaan, deze altijd met proplassen vast gezet. Maar zoals ik zei, als ik het voor mijzelf zou doen zou ik hoogstwaarschijnlijk voor kops op elkaar gaan. Ik rij het hele jaar door en hij staat altijd buiten, het vermijden van dubbel plaatwerk is dan voor mij erg belangrijk. Ik heb ondertussen genoeg auto's gelast om te weten dat de meeste roest uit felsnaden en naast puntlassen ontstaat