Pagina 1 van 2

2CV dagelijks gebruiken

Geplaatst: di 22 nov, 2016 19:14
door Olav16
Ik ben al jaren groot fan van de eend en ben nu van plan om er eindelijk een te gaan kopen. Omdat ik bang ben dat ik m niet veel ga gebruiken als ik m als auto voor erbij koop, wil ik dagelijks met de eend gaan rijden om er zoveel mogelijk plezier van te hebben. Dwz dat ik er 4 dagen in de week ca 50 km mee zal rijden (ca 10.000 km per jaar). Weer of geen weer en het hele jaar door. Ik heb een garage tot mijn beschikking om de auto te stallen in de winter of als het regent. Het plan is om goed onderhouden eend te kopen uit de 2e helft van de jaren 80 met een goed chassis.

Aangezien ik geen ervaring heb met het bezit van een eend maar wel de verhalen ken over pekel/vocht/roest bij 2cv’s vraag ik me af of er iemand advies heeft hoe haalbaar dit is. Waar moet ik aan denken en op letten bij dagelijks gebruik?
Als er gepekeld is en ik heb gereden, hoe snel moet ik de auto dan wassen om roest te voorkomen!
(Ik besef me uiteraard dat het een enorm verschil is wat betreft comfort en veiligheid in vergelijking met een moderne auto)
Alvast bedankt!

Geplaatst: di 22 nov, 2016 21:18
door RobM
Koop er 1 waar al een gegalvaniseerd chassis onder zit. Dan heb je dat maar klaar. Dan flink in de anti- roest en in gedachten houden dat er echt wel weer eens iets zal gaan roesten

En ontzettend goed opletten dat het nummer er door de rdw ingeslagen is.

Gr Rob

Geplaatst: di 22 nov, 2016 21:26
door deusjevo
Welkom Olav!

Laat nou net mijn eend aan al je eisen voldoen :D

Stoere Eend 2CV6 in prima staat (nu met extra foto's!)

http://link.marktplaats.nl/m1102192655

Geplaatst: wo 23 nov, 2016 13:44
door RobM
kijk, zoiets bedoel ik.
En dan gelijk de vraag stellen: wie heeft het nieuwe chassisnummer ingeslagen?

Gr Rob

Geplaatst: wo 23 nov, 2016 15:49
door deusjevo
Onder ambtelijk toezicht door de Douane, heb er nog een verklaring bij uit 1999.

Geplaatst: wo 23 nov, 2016 18:27
door AZL57
Als hij onder de pekel zit zou ik hem niet in een warme garage zetten en na de pekel periode goed afspuiten van onder. Ik heb 25 jaar dagelijks eend gebruikt, zomer en winter geen probleem. Het ding heeft al die tijd gewoon buiten gestaan. Maar er was op gegeven moment toch roest hier en daar maar als je het maar op tijd bijhoudt is dit ook geen groot probleem.
Ik heb nu een 57er erbij voor wintergebruik. Hij heeft een goede anti-roest behandeling gehad (mike sanders vet) en ik moet zeggen het werkt perfect, er is niets te zien aan de wagen na 2 winters.

Geplaatst: do 24 nov, 2016 12:40
door huub
dagelijks vervoer met een eend is probleem , gewoon een goede eend zoeken en er nog jaren plezier van hebben.
Zoek wel meteen een goed adres voor het onderhoud , het blijft een 30 jaar oude auto, dus je zult er vaker iets aan moeten doen als bij een modern blik.

Geplaatst: do 24 nov, 2016 13:02
door deusjevo
huub schreef:dagelijks vervoer met een eend is .... probleem .
" geen" vergeten :?:

Geplaatst: do 24 nov, 2016 18:24
door huub
deusjevo schreef:
huub schreef:dagelijks vervoer met een eend is .... probleem .
" geen" vergeten :?:
inderdaad "geen" vergeten...
al ruim 25 jaar zo'n ding in dagelijks gebruik.....

Geplaatst: do 24 nov, 2016 20:26
door gillis
deusjevo schreef: Laat nou net mijn eend aan al je eisen voldoen :D

Stoere Eend 2CV6 in prima staat (nu met extra foto's!)

http://link.marktplaats.nl/m1102192655
Mag hier geen reclame maken...maar dit is onderling...dus, ken de eend verder niet, maar hij ziet en klinkt erg goed, als ik dit 3 maanden eerder had gezien, had die gele bij mij gestaan, ipv een witte waar ik nu aan het slijpen en bakken en braden ben...

Dus, zou zeker gaan kijken, zonder roze bril....

Ik heb een zwarte met "nieuw" origineel chassis (met RDW nummer inslag) te koop staan, maar die is wel heeeeel mooi origineel (te mooi?) en licht in een hogere prijsklasse...dagelijks gebruik is die van Deusjevo mijn inziens (gegalvaniseerd chassis) beter geschikt.

Geplaatst: vr 25 nov, 2016 15:23
door RobM
gillis schreef:Ik heb een zwarte met "nieuw" origineel chassis (met RDW nummer inslag) te koop staan, maar die is wel heeeeel mooi origineel (te mooi?) en licht in een hogere prijsklasse...dagelijks gebruik is die van Deusjevo mijn inziens (gegalvaniseerd chassis) beter geschikt.
Ik denk dat je een chassis hebt met een typegoedkeuring van de rdw. Het nummer van het type kan ingeslagen zijn.
Het chassisnummer hoort bij de auto, dat slaat de rdw pas in als het nieuwe chassis ingebouwd is. Maar we gaan off - topic

zoals gezegd: koop een eend met een door de rdw ingeslagen chassisnummer. Of neem iemand mee die er een hoop verstand van heeft. Welk deel van nederland woon je?

Gr Rob

Geplaatst: za 26 nov, 2016 00:10
door deusjevo
Volgens mij is Gilles niet meer in de race voor een eend?
Voor die van mij komt zondag iemand kijken, wordt wel wat denk ik.

Geplaatst: za 26 nov, 2016 09:48
door gillis
RobM schreef:ik denk dat je een chassis hebt met een typegoedkeuring van de rdw. Het nummer van het type kan ingeslagen zijn
Of topic (maar Rob begon! :lol: ).ja, dat is wat er onder de zwarte eend logt, ik stond er bij toen ze het "insloegen" zelf omgebouwd namelijk...

Geplaatst: zo 27 nov, 2016 18:48
door deusjevo
deusjevo schreef:Volgens mij is Gilles niet meer in de race voor een eend?
Voor die van mij komt zondag iemand kijken, wordt wel wat denk ik.
Niet dus :D

Door de sportstoelen die erin zitten heb je wat minder beenruimte achterin en omdat ze met 4 personen erin wilden kunnen toeren was hij niet geschikt.

Heb verwezen naar een AMI, denk dat die meer geschikt is voor volwassenen?
Een eend blijft toch behelpen met 4 volwassenen.

Geplaatst: zo 27 nov, 2016 22:35
door Olav16
Goede tips allemaal, bedankt!
Ik woon in het midden van het land; Baarn